BRATISLAVA. Radiacu páku hľadáme márne. Vďaka automatickej prevodovke stačí jemne stlačiť „plynový“ pedál, ktorému sa hovorí jazda.
Sedemnásť a pol tonový kolos sa začína hýbať.
Dôležité je kontrolovať si zberače, takzvané palice. Pri prudkom zabrzdení alebo otočení môžu veľmi ľahko spadnúť.
Dbať treba aj na vzdialenosť od trolejov. Vychýliť sa spod nich môžeme maximálne o štyri metre.
„Potiahnite to ešte o kus rovno a potom plný ľavý,“ inštruuje dlhoročná šoférka trolejbusu Ľubica Diabolková.
Šoférovanie trolejbusu si mohli záujemcovia vyskúšať na náborovom dni do Dopravného podniku Bratislava na cvičnom okruhu v bratislavskej vozovni Trnávka. Nováčikovia jazdili za asistencie skúsených vodičov.
Aj takýmto spôsobom sa dopravný podnik snaží prilákať nových zamestnancov.
Chýbajú vodiči električiek, autobusov aj trolejbusov. Na každú z týchto pozícií by podnik rád prijal okolo tridsať ľudí.
„Po novom pozývame ľudí priamo do vozovne, kde si pozrú depo, výpravňu, dielne a môžu si jazdu za volantom pod dohľadom skúseného vodiča sami vyskúšať,“ hovorí vedúca odboru ľudských zdrojov DPB Petra Lanáková.
V tom je podľa nej rozdiel oproti náborovým dňom, ako ich robil podnik v minulosti. Vo štvrtok prišlo okolo 40 ľudí, oproti predošlým náborovým dňom je to podľa Lanákovej viac.
„Ďalší náborový deň plánujeme už na jeseň. Nábor však robíme stále,“ dodáva.
Bratislava nie je dedina
Hlasné pípanie v kabíne signalizuje, že nie sme pod napätím. Vtedy ide trolejbus iba zotrvačnosťou a „plynový“ pedál nezaberá.
Ľubica Diabolková zatiaľ vysvetľuje, ako sa označujú a prehadzujú trolejové výhybky. „Keď chcete ísť teraz doľava, stlačte za sebou tlačítka naľavo od volantu C a A, tak ako to je na tom stĺpe,“ ukazuje.
Na šírku vozidla treba myslieť nielen pri odbočovaní. Pre neskúseného vodiča môže byť odhad vzdialenosti od prekážky na pravej strane problém.
„Napravo bacha!“ - zaparkované trolejbusy míňame veľmi opatrne.
Spočiatku nám robí problémy aj elektrická brzda, ktorou je trolejbus vybavený.
Od klasickej kotúčovej brzdy sa citlivosť elektrickej líši hlavne pri úplnom zastavovaní. Citlivé brzdenie je pritom pre vodiča trolejbusu kľúčové.