SME
Sobota, 29. február, 2020 | Meniny má

Chýbajú šoféri trolejbusov aj električiek, DPB robil náborový deň

Vodičov odrádza veľká zodpovednosť.

Jazdí trinásť rokov. Ľubica Diabolková nahodí zberače do štyroch minútJazdí trinásť rokov. Ľubica Diabolková nahodí zberače do štyroch minút(Zdroj: Jakub Doubek)
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Radiacu páku hľadáme márne. Vďaka automatickej prevodovke stačí jemne stlačiť „plynový“ pedál, ktorému sa hovorí jazda.

Sedemnásť a pol tonový kolos sa začína hýbať.

Dôležité je kontrolovať si zberače, takzvané palice. Pri prudkom zabrzdení alebo otočení môžu veľmi ľahko spadnúť.

Dbať treba aj na vzdialenosť od trolejov. Vychýliť sa spod nich môžeme maximálne o štyri metre.

„Potiahnite to ešte o kus rovno a potom plný ľavý,“ inštruuje dlhoročná šoférka trolejbusu Ľubica Diabolková.

Šoférovanie trolejbusu si mohli záujemcovia vyskúšať na náborovom dni do Dopravného podniku Bratislava na cvičnom okruhu v bratislavskej vozovni Trnávka. Nováčikovia jazdili za asistencie skúsených vodičov.

Aj takýmto spôsobom sa dopravný podnik snaží prilákať nových zamestnancov.

Chýbajú vodiči električiek, autobusov aj trolejbusov. Na každú z týchto pozícií by podnik rád prijal okolo tridsať ľudí.

„Po novom pozývame ľudí priamo do vozovne, kde si pozrú depo, výpravňu, dielne a môžu si jazdu za volantom pod dohľadom skúseného vodiča sami vyskúšať,“ hovorí vedúca odboru ľudských zdrojov DPB Petra Lanáková.

V tom je podľa nej rozdiel oproti náborovým dňom, ako ich robil podnik v minulosti. Vo štvrtok prišlo okolo 40 ľudí, oproti predošlým náborovým dňom je to podľa Lanákovej viac.

„Ďalší náborový deň plánujeme už na jeseň. Nábor však robíme stále,“ dodáva.

Bratislava nie je dedina

Hlasné pípanie v kabíne signalizuje, že nie sme pod napätím. Vtedy ide trolejbus iba zotrvačnosťou a „plynový“ pedál nezaberá.

Ľubica Diabolková zatiaľ vysvetľuje, ako sa označujú a prehadzujú trolejové výhybky. „Keď chcete ísť teraz doľava, stlačte za sebou tlačítka naľavo od volantu C a A, tak ako to je na tom stĺpe,“ ukazuje.

Na šírku vozidla treba myslieť nielen pri odbočovaní. Pre neskúseného vodiča môže byť odhad vzdialenosti od prekážky na pravej strane problém.

„Napravo bacha!“ - zaparkované trolejbusy míňame veľmi opatrne.

Spočiatku nám robí problémy aj elektrická brzda, ktorou je trolejbus vybavený.

Od klasickej kotúčovej brzdy sa citlivosť elektrickej líši hlavne pri úplnom zastavovaní. Citlivé brzdenie je pritom pre vodiča trolejbusu kľúčové.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C644U na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M644U na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Turecký kúpeľ hammam: Očista tela tradičným spôsobom
  2. Limitovaná ponuka Mercedes-Benz s najmodernejšími technológiami
  3. Rolls Royce medzi motorkami prichádza do Bratislavy
  4. Angličtina nielen pre maturantov
  5. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  6. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine
  9. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  10. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  1. Jarné upratovanie s KOSITom
  2. Obdarujte vašich blízkych s darčekovými kartami VIVO! Bratislava
  3. Oslávte 25. výročie Revalidu a vyhrajte zájazd do Švajčiarska
  4. Cesta na sever Talianska je nateraz riziková, zvážte ju
  5. Turecký kúpeľ hammam: Očista tela tradičným spôsobom
  6. Modrá je dobrá. Článok IBA pre ženy
  7. Vieme prví: značky prinesú do Ženevy množstvo noviniek
  8. Rolls Royce medzi motorkami prichádza do Bratislavy
  9. Limitovaná ponuka Mercedes-Benz s najmodernejšími technológiami
  10. Môže ťa štúdium baviť?
  1. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 13 822
  2. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii 10 653
  3. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine 9 737
  4. Slovensko potrebuje dezinFicovať 8 131
  5. Angličtina nielen pre maturantov 7 334
  6. Turecký kúpeľ hammam: Očista tela tradičným spôsobom 7 250
  7. Ktorá farba je tá tvoja? 7 062
  8. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 6 232
  9. Rolls Royce medzi motorkami prichádza do Bratislavy 6 130
  10. Viete aké je študentské mesto na Slovensku? 5 281

Hlavné správy zo Sme.sk

Kto v skutočnosti volí populistov a extrémistov, prečo to tak je a čo sa s tým dá robiť

Príklady z regiónov ukazujú, ako sa dá riešiť problém vylúčení.

Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Vieme, čo nechceme. To je dobrý začiatok

Urobme rozhodnutie, za ktoré sa nám poďakujú generácie.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Parlamentné voľby 2020

Ako voliť vo voľbách a čo pripravujeme na SME.sk? (otázky a odpovede)

Volebné spravodajstvo s výsledkami.

Prípravy na voľby 2020 vrcholia.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Aspoň druhú ligu

Dnes je dovolené voliť aj srdcom.

Peter Schutz