SME
Štvrtok, 19. september, 2019 | Meniny má Konštantín

Autá a vlaky ročne zrazia viac ako tisíc zvierat

Pri výstavbe na severe Slovenska sa na ochranu migračných koridorov sa veľmi nemyslelo.

Ilustračné fotoIlustračné foto(Zdroj: Ingrid Timková)

BRATISLAVA. Na slovenských cestách a železniciach sa ročne udeje viac ako 1000 zrážok so zverou. Ochranári preto zmapovali migračné koridory zvierat a navrhujú, ako ich chrániť.

Projekt Transgreen, ktorý popisuje migračné koridory vo vybraných chránených územiach na Slovensku, v Česku, Maďarsku, Rumunsku a na Ukrajine, v záverečnej publikácii navrhuje spôsob ochrany pre každý dôležitý migračný koridor.

Chýbajú migračné koridory

Na Slovensku sledovali ochranári mortalitu živočíchov na cestách a železniciach a monitorovali migráciu na severe Slovenska v Chránenej krajinnej oblasti (CHKO) Kysuce, v CHKO Strážovské vrchy a v Národnom parku (NP) Malá Fatra.

Tiež na juhu v CHKO Cerová Vrchovina, CHKO Vihorlat a v NP Slovenský kras.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Pri výstavbe na severe Slovenska sa na ochranu migračných koridorov, teda zvieracích ciest medzi územiami, veľmi nemyslelo," konštatuje riaditeľka Svetového fondu na ochranu prírody (WWF) Slovensko Miroslava Plassmann.

Údolím Kysuce od Žiliny až po hranice s Poľskom vedie aj frekventovaná cesta I/11, železnica a stavia sa diaľnica.

"Projekt Transgreen upozorňuje na posledné koridory, ktoré sa tu zachovali. Ich ochrana je zásadná pre udržanie migrácie a zachovanie genetickej obnovy populácií zvierat," hovorí Plassmann.

Na juhu Slovenska sú podľa výsledkov projektu Transgreen bariérami rozširujúca sa zástavba, rozsiahle polia, kde migrujúce zvieratá nenachádzajú úkryty aj ploty okolo pozemkov.

V Národnom parku Slovenský kras bolo identifikovaných osem koridorov a priechodnosť viacerých ohrozuje práve oplotenie. Podľa Plassman sa na juhu Slovenska pripravuje aj výstavba rýchlostnej cesty. "Je dobré, že vieme, na ktoré migračné koridory treba brať ohľad," tvrdí.

WWF projekt koordinovala a na Slovensku spolupracovala so Štátnou ochranou prírody SR, Národnou diaľničnou spoločnosťou a urbanistami zo Slovenskej technickej univerzity.

Vyše tisíc zrážik s lesnou zverou

Podľa Prezídia Policajného zboru došlo minulý rok na Slovensku k 1131 zrážkam s lesnou zverou.

Zomrelo 55 ľudí, ťažké zranenia utrpelo 285 a doživotné následky na zdraví 1028 ľudí. Išlo pritom o strety s väčšími zvieratami - šelmami, diviakmi, líškami či srnami.

Na cestách však zahynú i tisíce menších ako žaby, plazy, vtáky či netopiere. Železnice v minulom roku zaznamenali 857 zrážok so zverou. Uvádzajú, že to je o 38 menej ako pred rokom, hoci najazdili o milión kilometrov viac.

Pokles pripisujú tomu, že začali používať píšťaľky s ultrazvukom. Národná diaľničná spoločnosť zasa oplotila všetky diaľnice.

Pre zachovanie migrácie je však dôležité, aby ploty viedli zvieratá k ekoduktom, teda takzvaným zeleným mostom, podchodom či viaduktom, ktoré pod diaľnicou zachovávajú prírodnú krajinu.

Na Slovensku sa nachádzajú len tri ekodukty - na D1 Mengusovce - Lučivná a Mengusovce - Jánovce a na D2 Moravský Sv. Ján. Plánovaný je jeden pri Svrčinovci a niekoľko na juhu.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu
  2. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  3. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  4. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  5. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  6. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  7. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  8. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  9. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  10. Predaj firmy jednoducho a bezpečne
  1. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  2. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  4. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  5. Ochrana klímy spojí slovenské mestá a obce
  6. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  7. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú
  8. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  9. Atos sa stal členom IDSA
  10. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  1. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 13 398
  2. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 7 714
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu 7 404
  4. Máte bolesti hlavy či depresie? Vinníkom môže byť intolerancia 7 269
  5. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu 6 976
  6. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 6 954
  7. Ako si správne sporiť v čase nízkych úrokov? 6 582
  8. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 6 393
  9. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu 6 169
  10. Vyhrajte cestu okolo sveta 5 831

Téma: Životné prostredie


Článok je zaradený aj do ďalších tém životné prostredie, Utečenecká kríza vo svete

Neprehliadnite tiež

Lučanský o zmenách v NAKA: Najlepší policajti zostávajú

Policajný prezident reagoval na informácie o konci niektorých policajtov.

Prezident policajného zboru Milan Lučanský.

Mesto Košice chce stavebné povolenie k rozšíreniu Slaneckej do decembra

Samospráva tvrdí, že vie preukázať vzťah ku všetkým pozemkom pod budúcou stavbou.

Slanecká patrí medzi najproblematickejšie úseky v Košiciach.

Košice chcú zamestnať stovku ľudí z Lunika i osád, po roku im ponúknu byty

Budú mať na starosti zimnú údržbu i starostlivosť o zeleň.

Doteraz si muselo mesto časť kosby objednávať od súkromných firiem. To sa má zmeniť.

Danko chce dlhšie moratórium na predvolebné prieskumy

Danko si je istý, že návrh prejde ešte v tomto roku.

Andrej Danko.