SME
Štvrtok, 21. november, 2019 | Meniny má Elvíra
PODCAST DEJINY

Príbeh revolúcie: Časy, kedy sa Irán obrátil proti Západu

Irán je dodnes strašiakom.

Podcast Dejiny - historický podcast v spolupráci s magazínom Historická revue.Podcast Dejiny - historický podcast v spolupráci s magazínom Historická revue.(Zdroj: SME - Miro Mezei)
Článok pokračuje pod video reklamou

Vypočujte si podcast

Písal sa 1. február 1979 a na letisku v Teheráne čakalo na svojho duchovného vodcu ajatolláha Chomejního, ktorý sa vracal z exilu, okolo troch miliónov ľudí.

Táto chvíľa sa stala v očiach väčšiny Iráncov zavŕšením islamskej revolúcie a odporu voči starému sekulárnemu režimu. Ten zosobňoval iránsky šach Mohammad Rezá Páhláví.

Predchádzali tomu dramatické udalosti, keď sa celý Irán po celý predchádzajúci rok zmietal v nepokojoch a ulice hlavného mesta Teheránu či ďalších veľkých miest zaplavovali davy protestujúcich s heslami antiimperializmu a prejavmi nenávisti predovšetkým voči Spojeným štátom americkým.

Celá krajina sa v nasledujúcich rokoch dostala pod kontrolu šíitskych duchovných na čele so spomínaným ajatolláhom s cieľom nastoliť teokratickú vládu vo všetkých oblastiach života.

Irán, ktorý sa tak ešte v 70. rokoch prezentoval ako modernizujúca sa a sekulárna krajina, sa tak premenil na islamskú republiku a už čoskoro sa zaplietol do zničujúcej vojny so susedným Irakom.

Uplynulo 40 rokov a v prostredí medzinárodnej politiky je Irán dodnes strašiakom, ktorý vyvoláva obavy predovšetkým svojim jadrovým programom či podporou radikálnych islamských hnutí.

Čo sa teda stalo, že sa proces modernizácie a sekularizácie spoločnosti premenil v tejto krajine na svoj pravý opak?

A ako sa máme dívať na udalosti spred 40 rokov? Bola Iránska islamská revolúcia snahou o návrat k ortodoxnému výkladu islamu alebo celkom nový moderný fenomén, pre ktorý musíme hľadať nové vysvetlenia?

Jaro Valent z časopisu Historická revue sa rozprával s historikom Lukášom Rybárom z Katedry všeobecných dejín Filozofickej fakulty UK v Bratislave.

Podcasty SME

Všetky podcasty SME nájdete na linku podcasty.sme.sk.

SME každý pracovný deň ráno vydáva denný spravodajský podcast Dobré ráno, ktorý ponúka prehľad najdôležitejších správ dňa.

Zoom je denný vedecký podcast denníka SME a Rádia_FM. Každý deň správy zo sveta vedy, vedeckých osobností a ďalších objavov.

Klik je týždenný podcast, komentovaný prehľad technologických správ, o udalostiach, ktoré sa udiali vo svete IT, médií a sociálnych sietí. Vychádza každú sobotu.

Index je týždenný podcast denníka SME o ekonomike a podnikaní na Slovensku a vo svete. Prehľad dôležitých správ a zaujímavé rozhovory s podnikateľmi, analytikmi a ďalšími hosťami. Vychádza každý štvrtok

Za volantom je podcast o autách a automobilovom priemysle - novinky, správy, testy automobilov aj situácie z ciest. Vychádza každý piatok.

Podcast Tech_FM, ktorý vzniká v spolupráci s Rádio_FM, sa venuje dvom vedeckým alebo technologickým správam týždňa.

Podcast Dejiny vzniká v spolupráci s magazínom Historická revue. Moderuje ho Jaro Valent a vychádza každú nedeľu.

Všesvet je cestovateľský podcast, ktorý moderujú Naďa Hubočan a Tina Hamárová. Vychádza každý utorok.

Diskutovať o podcastoch môžete s nami vo facebookovej skupine: Podcastový klub denníka SME. Nových členov schvaľujeme zvyčajne pár minút po prihlásení.

Ak máte záujem o reklamný spot v podcastoch alebo inú spoluprácu, napíšte nám na podcasty@sme.sk, pošleme vám cenovú ponuku.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zoznámte sa: Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
  2. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  3. Zažite svoj vlastný úspech
  4. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  5. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  6. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  7. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  8. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  9. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  10. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  1. CUPRA si podmanila parížske nebo
  2. Radšej škola ako metla
  3. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  4. Zažite svoj vlastný úspech
  5. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  6. Zoznámte sa: Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
  7. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  8. Slováci sa najčastejšie stretávajú pri spoločnom stole na večeru
  9. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  10. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 12 965
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 12 770
  3. Tipy na lyžovačku v Rakúsku 7 728
  4. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 7 277
  5. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 6 912
  6. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 6 809
  7. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 6 116
  8. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 5 338
  9. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 5 094
  10. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí... 4 318

Téma: Jadrová dohoda s Iránom


Článok je zaradený aj do ďalších tém Dejiny | Týždenný historický podcast, Irán

Hlavné správy zo Sme.sk

Opozícia sa nespojí, rokovania stroskotali

Strany začali opäť rokovať v nedeľu.

Strany demokratickej opozície si v poslednom čase podľa politického marketéra Michala Ruttkaya dávali testovať, koľko by mali percent hlasov, keby sa spojili.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kiska si z nás robí dobrý deň

Ísť do koalície nemusí, ale nech si nevymýšľa hlúposti.

Peter Tkačenko
Jaroslav Naď

Neprehliadnite tiež

Politický marketér: Zmanipulovaný prieskum nemá pre politika zmysel

Martin Lengyel pracoval pre Mikuláša Dzurindu, zakladal aj televíziu TA3.

Martin Lengyel na archívnej fotografii.

Viac ako percentá, chcú strany, aby im agentúry namerali ich lídrov

KDH si nedáva robiť samostatné prieskumy preferencií.

Strany demokratickej opozície si v poslednom čase podľa politického marketéra Michala Ruttkaya dávali testovať, koľko by mali percent hlasov, keby sa spojili.

Média uverejňujú väčšinou len preferencie od agentúr Focus a AKO

Všímame si aj kto je za agentúrou, tvrdí šéf Aktualít.

Prezidentka Zuzana Čaputová nepodpísala návrh na predĺženie moratória na zákaz zverejňovať predvolebné prieskumy v médiách z aktuálnych 14 na 50 dní pred voľbami.

Môžu zmeniť výsledky volieb. Prieskumy pred voľbami zažívajú hodinu pravdy

Prečítajte si, ako sa orientovať v údajoch agentúr.

V roku 2012 agentúra MVK namerala Smeru v deň volieb o 7,1 percenta hlasov menej, než reálne získal.