SME
Utorok, 18. máj, 2021 | Meniny má ViolaKrížovkyKrížovky

Pri Nových Sadoch spadla stíhačka, pilot je mimo ohrozenia života

Pilot sa katapultoval, minister ocenil jeho profesionalitu.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Načítavam video...

BRATISLAVA. Pilot stíhacieho lietadla MiG-29, ktoré spadlo v sobotu 28. septembra neďaleko Nitry, je mimo ohrozenia života.

Počas návštevy pilota v nitrianskej nemocnici to skonštatoval minister obrany Peter Gajdoš. Lietadlo spadlo do poľa pri obci Nové Sady, pilot sa stihol katapultovať. Dopadol v priestore obce Podhorany, odkiaľ si aj s pomocou miestneho občana privolal sanitku.

Skúsený pilot

Podľa informácie Gajdoša dve stíhacie lietadlá MiG-29 vzlietli o 18.10 hodine, aby absolvovali pravidelný vzlet v ostrej pohotovosti. „Zhodou okolností išlo o cvičný vzlet, ktorý bol realizovaný na základe výzvy Uedem-u. O 19.12 hodine jeden MiG-29 pristál na letisku Sliač, druhý z dôvodu dramatického zhoršenia počasia bol navigovaný na záložné letisko v Bratislave,“ uviedol minister obrany.

Skryť Vypnúť reklamu

Stíhacie lietadlo havarovalo približne o 21.30 hodine v časti obce Nové Sady – Ceroviny. Po páde začalo horieť, na mieste zasahovalo 12 hasičov z Nitry.

Po pár minútach sa im podarilo požiar lokalizovať. Minister ocenil profesionalitu pilota v kritickej situácii. „Predtým, ako sa stihol katapultovať, nasmeroval pád lietadla do neobývanej oblasti, kde nevznikli škody na životoch ani majetku civilnému obyvateľstvu,“ skonštatoval Gajdoš.

Potvrdil to aj zástupca náčelníka Generálneho štábu Miroslav Lorinc. „Pilot postupoval pri leteckej nehode veľmi chladnokrvne. Vyčerpal všetky možnosti, dal všetky signalizácie, ktoré mal dať, nasmeroval pred katapultom lietadlo do miesta, kde nevznikli škody.“ Pilot patrí podľa jeho slov k najskúsenejším pilotom vo vzdušných silách, je zaradený do systému protivzdušnej a protiraketovej obrany NATO.

Skryť Vypnúť reklamu

„Je to pilot prvej triedy, ktorý ma nalietaných takmer 1200 letových hodín na všetkých typoch lietadiel, na ktorých lietal a takmer 630 letových hodín na tomto konkrétnom type lietadla MiG-29,“ potvrdil Lorinc.

Načítavam video...

Nedostatok paliva?

Polícia na sociálnej sieti informovala, že dôvodom havárie stíhačky mohol byť nedostatok paliva, upozornila však na to, že sa tak mohlo stať i v dôsledku poruchy. Gajdoš tieto informácie nepotvrdil.

„Je zbytočné o možných príčinách nehody teraz diskutovať. Do priestoru pádu stíhačky bola vyslaná nezávislá komisia, ktorá prešetrí všetky okolnosti. Všetka komunikácia sa zaznamenala a bude sa vyšetrovať, teraz nevieme čo bolo príčinou. Možno nejaké hlásenia boli, no všetky záležitosti musí prešetriť komisia, kto čo hlásil, to všetko sa zaznamenáva. Keď budú príčiny známe, zverejníme ich, nemáme dôvod to zamlčovať,“ skonštatoval minister obrany.

Skryť Vypnúť reklamu

Ostrá munícia

Gajdoš skonštatoval, že civilnému obyvateľstvu nehrozí žiadne nebezpečenstvo, ktoré by si vyžadovalo prípadnú evakuáciu. Minister potvrdil, že havarované lietadlo vzlietlo s ostrou muníciou, ktorá je pri každom lete, či už cvičnom alebo ostrom, podvesená na stíhačke.

"Na ceste je náš pozemný personál zo vzdušných síl vrátane špecialistov na leteckú muníciu. Všetko musí byť zabezpečené tak, aby personál v blízkosti havarovaného lietadla i civilní obyvatelia neboli vystavení nebezpečenstvu," povedal Gajdoš.

Podľa slov ministra pri cvičnom, rovnako ako pri ostrom vzlete, vzlietnu stíhačky s ostrou muníciou, ktorá je nabitá. "Riešia záležitosti cvičného letu, to znamená, že je nahraná určitá situácia a na základe toho musia oni reagovať. V prípade návratu dvoch stíhačiek na letisko Sliač nastala táto situácia (havária) a áno, s ostrou muníciou. My sa nehráme na vojakov, riešime záležitosti skutočne reálne s ostrou muníciou," potvrdil Gajdoš.

Skryť Vypnúť reklamu

Veliteľ vzdušných síl podľa slov ministra okamžite realizoval pohotovostný systém, ktorý identifikoval, kde letecká nehoda vznikla. "Požiarnici i ministerka vnútra boli informovaní o tom, že na mieste nehody je ostrá munícia a podľa toho všetci reagujú, čiže sú tam experti na leteckú muníciu," skonštatoval minister.

MiG už dosluhuje

V súčasnosti má armáda k dispozícii celkovo 12 lietadiel MiG-29 (z toho dve cvičné), hoci letuschopných je súčasne len zlomok strojov.

Bývalá premiérka Iveta Radičová v čase, keď bola zastupujúca ministerka obrany, povedala, že z dvanástich slovenských stíhačiek sú bežne letuschopné len tri.

Stíhačky MiG nahradí 14 lietadiel F-16. V prvej fáze zaplatí štát za kúpu strojov, výcvik, muníciu a logistiku 1,59 miliardy eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Prvé stíhačky MIG-29 získalo Slovensko v roku 1989. Z dvadsiatich kusov ich počet postupne klesol na dvanásť. Tie druhá vláda Mikuláša Dzurindu poslala na modernizáciu do Ruska.

Ide o nadzvukové stroje vyzbrojené raketami, ktoré nasadzujú v súčasnosti najmä vtedy ak dopravné lietadlá nekomunikujú a treba ich “doprevádzať” k hraniciam.

Naposledy takto doprevádzali talianske dopravné lietadlo Airbus 320, ktoré letelo na trase Miláno - Charkov a nemalo nad územím Slovenska letové spojenie. Dve stíhacie lietadlá MiG-29 ho sprevádzali po ukrajinskú hranicu.

Servisujú ich Rusi

Problémom MiG-ov je ale vysoká poruchovosť a ďalšie náklady na údržbu.

Zmluva na ich údržbu s ruskou spoločnosťou RSK MiG mala pôvodne platiť do jesene 2019.

Keďže nové F-16 prídu až v roku 2023, muselo Slovensko zmluvu predĺžiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Iné možnosti boli ochrana slovenského vzdušného priestoru niektorou z členských krajín NATO alebo nechať servisovať slovenské stíhačky Poliakmi.

"Abonent vychádza na 110 miliónov eur na štyri roky, s možnosťou skrátenia či predĺženia tejto doby o jeden rok. V prepočte na jedno lietadlo to vychádza menej, ako pri zvyšných možnostiach. Navyše zostane zachovaný výcvik pilotov, technického personálu a aj suverenita vzdušného priestoru Slovenskej republiky. A za jej zachovanie sme zodpovední v zmysle platných zákonov," tvrdil vtedy minister obrany Peter Gajdoš.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo som sa naučila o mužskom holení a o mužoch
  2. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  3. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  4. Ako správne nalepiť obklady v kúpeľni?
  5. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  6. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  7. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  8. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  9. Mooncity: prvá expozícia elektromobility na Slovensku
  10. Na elektromobile môžete prerobiť, ale aj ušetriť
  1. FAVI tento rok plánuje expanziu na 10 ďalších trhov
  2. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  3. Mooncity: prvá expozícia elektromobility na Slovensku
  4. Čo som sa naučila o mužskom holení a o mužoch
  5. Na elektromobile môžete prerobiť, ale aj ušetriť
  6. Prekvapia hokejový svet? Slovensko ide na šampionát s mladíkmi
  7. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  8. Ceny nehnuteľností stále rastú. Je čas investovať
  9. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  10. Bakalárske študijné programy na FVT
  1. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80% 15 094
  2. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 8 869
  3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 8 274
  4. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 468
  5. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 7 191
  6. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 983
  7. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 425
  8. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite 5 644
  9. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 4 714
  10. Na elektromobile môžete prerobiť, ale aj ušetriť 4 690
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vypĺňanie medzinárodného očkovacieho preukazu.

Súkromná firma potvrdenie ponúka za poplatok.

39m
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kedy to Kollára prestane baviť?

Peter Tkačenko

Koalícia sa potáca z krízy do krízy.

4 h
 V Košiciach platí tretí stupeň povodňovej aktivity na vodných tokoch a drobných vodných tokoch pretekajúcich cez územie mesta.

Heger sľúbil Rudnu peniaze z rezervy.

9 h