SME

Recyklácia batérií elektromobilov nie je doriešená, tvrdí odborník

V súčasnosti je recyklácia drahý proces.

Riaditeľ Inštitútu environmentálnej politiky Martin Haluš.Riaditeľ Inštitútu environmentálnej politiky Martin Haluš. (Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Recyklácia batérií do elektromobilov nie je doriešená. Niektoré spoločnosti vedia isté časti batérií recyklovať už v súčasnosti, ide však o náročný a drahý proces, uvádza riaditeľ Inštitútu environmentálnej politiky (IEP) Martin Haluš.

Nemecká spoločnosť v súčasnosti recykluje približne 55 až 75 percent materiálov z batérií. Dostupné technológie však bežne podľa Haluša umožňujú spracovať necelých 30 percent.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Problémom batérií je obsah prvkov a ich spôsob ťažby a spracovanie.

Súvisiaci článok Ministerstvo navrhuje evidovať plastový odpad podľa zloženia Čítajte 

"Na trhu existujú batérie na báze lítia, s obsahom olova, niklu, kadmia a menej často aj na báze zinku alebo roztavenej soli. Okrem týchto základných činidiel batérie obsahujú aj iné problematické prímesi ako napríklad kobalt," uviedol Haluš a pokračuje, že viaceré tieto prvky sú karcinogénne ako kadmium a olovo, alebo ako kovy, ktoré znečisťujú pôdu a vodné zdroje.

SkryťVypnúť reklamu

Haluš hovorí aj o sociálnych a politických rozmeroch pri ťažbe prvkov používaných v batériách a označuje to za ich skrytý problém. Ide o prvky, ktoré sú vzácnejšie a vyskytujú sa v malom množstve a ich zásoby sú koncentrované v menej rozvinutých krajinách.

"Kadmium, kobalt či fosfáty sa mnohokrát ťažia v konfliktných alebo chudobou postihnutých oblastiach sveta využívaním otrockej práce," priblížil Haluš.

Na Slovensku bol nedávno oznámený vznik Slovenskej aliancie pre batérie.

"Cieľom tejto iniciatívy je vytvoriť funkčný trh s batériami pokrývajúci všetky etapy životného cyklu od spracovania surovín, výroby a distribúcie až po vyradenie a recykláciu," spresnil riaditeľ IEP.

Elektromobily

Ilustračné foto

Registrácie nových vozidiel Tesla sa znížili medziročne takmer o 50 percent.


TASR 2
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 966
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 588
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 777
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 598
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 282
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 005
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 549
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 101
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu