2. Plnenie úloh definovaných Strategickým zameraním SIS
2.1 Bezpečnostná oblasť
Kontrarozviedna ochrana
V rámci kontrarozviednej ochrany SR v uplynulom roku SIS zaznamenala úspechy, najmä pri odhaľovaní aktivít niektorých spravodajských služieb. | ||
V roku 2004 sa na území SR zvýšili aktivity spravodajských služieb z teritória bývalého ZSSR. Tieto služby pokračovali v úsilí o infiltráciu do ústredných orgánov štátnej správy a bezpečnostných zložiek SR. Zameriavali sa na získanie prehľadu o vývoji situácie v SR, vzťahoch Slovenska s NATO a EÚ, na informácie o reforme ozbrojených síl a o vojenskej technike, ktorá sa používa alebo vyrába v SR. Ako je známe, v súvislosti s týmito aktivitami musel v máji 2004 opustiť územie SR ruský diplomat. | ||
SIS aj naďalej spravodajsky monitorovala v tejto oblasti snahy o nákup vojenskej techniky, resp. materiálov dvojakého určenia, prípadne snahy o tranzit takýchto materiálov cez územie SR. | ||
Boj proti terorizmu | ||
SIS v roku 2004 pokračovala v systematickom spravodajskom pokrytí problematiky boja proti terorizmu. Situácia v Iraku, v Afganistane, na Blízkom východe a v Čečensku priamo ovplyvňovala európsku bezpečnosť, čo potvrdili bombové atentáty v Madride, pokusy o uskutočnenie atentátov vo Veľkej Británii, prípady požiarov a vandalizmu v moslimských budovách a odvetné útoky na kresťanské kostoly v Holandsku. | ||
V oblasti boja proti terorizmu SIS aplikovala strategické dokumenty krajín EÚ a NATO. V roku 2004 došlo k výraznému zintenzívneniu spolupráce so zahraničnými partnermi. V súčasnosti je SIS v tejto oblasti zapojená do štyroch medzinárodných operácií, na ktorých sa podieľa niekoľko partnerských služieb. | ||
Proces radikalizácie rizikovej komunity na území SR nebol taký výrazný ako v krajinách západnej Európy. Otvorenejšie boli vyjadrované iba negatívne stanoviská k vojenskému zásahu USA v Iraku, prípadne k spôsobu riešenia palestínsko-izraelského konfliktu. Svoje postoje prezentovali predovšetkým cudzinci, prechodne sa zdržiavajúci v SR, ktorí sa snažili radikalizovať miestne komunity. | ||
Po vstupe SR do EÚ sa zvýšil počet žiadateľov z rizikovej komunity o udelenie občianstva. V rámci spolupráce s MV SR preverila SIS viac ako sto žiadateľov, pričom v 15 prípadoch boli zistené bezpečnostné riziká. | ||
SIS monitorovala aj prepojenie rizikových osôb na podsvetie. Záujmy týchto skupín sa stretávali najmä pri organizovaní nelegálnej migrácie a pri obchodovaní s drogami. Pozorne bolo sledované aj možné zapojenie rizikových osôb do obchodov so zbraňami, prípadne s chemickými látkami zneužiteľnými na výrobu zbraní a výbušnín. | ||
V uplynulom období sa riziko teroristického ohrozenia SR a jeho záujmov v zahraničí zvýšilo. Potvrdili to vyhrážky na adresu Slovenska zo strany islamských radikálov, útoky na personál ambasády a jeho ochranu v Iraku, podozrivý záujem o strategické objekty na území SR a o objekty s vysokou koncentráciou obyvateľstva, väzby na teroristicky aktívne regióny príslušníkov rizikovej komunity v SR, ich radikálne postoje a kontakty na členov a sympatizantov teroristických skupín. | ||
SIS sa v roku 2004 aktívne podieľala aj na zabezpečení bezproblémového priebehu zasadnutia Parlamentného zhromaždenia NATO, ktoré sa uskutočnilo v Bratislave na prelome mája a júna 2004. | ||
Aj na základe spravodajských informácií SIS boli 27. 5. 2004 v blízkosti miesta konania zhromaždenia na bratislavskom nábreží nájdené dva nástražné výbušné systémy obsahujúce plastické trhaviny. | ||
Nelegálna migrácia | ||
Po vstupe SR do EÚ a NATO sa zvýšil tlak na štátnu hranicu. Slovenská republika je z hľadiska nelegálnej migrácie naďalej predovšetkým tranzitnou krajinou. | ||
Nelegálny vstup cudzincov na územie SR bol organizovaný medzinárodnými prevádzačskými organizáciami, ktoré spolupracovali s domácimi skupinami, väčšinou riadenými osobami z prostredia organizovaného zločinu. Aktívne boli najmä albánske, čínske, arménske, azerbajdžanské a čečenské skupiny. SIS preverovala aj podozrenia, či niektorí organizátori nemajú kontakty na teroristické organizácie alebo ich sympatizantov. | ||
V roku 2004 pokračoval zvýšený príliv čečenských migrantov, ktorí využívali pobyt v našich utečeneckých zariadeniach na oddych pred ďalšou etapou migračnej trasy. Tá potom smerovala zo Slovenska do Rakúska, odkiaľ pokračovala najmä do Francúzska a škandinávskych krajín. | ||
V SR sa etablovali nové prevádzačské skupiny riadené migrantmi z Čečenska. Nelegálnu migráciu organizovali priamo v záchytných a pobytových táboroch a boli prepojení s medzinárodnou sieťou prevádzačov. | ||
Na organizovaní nelegálnej migrácie sa podieľali aj cudzinci, ktorí získali povolenie na dlhodobý pobyt v SR na základe žiadosti o azyl, z dôvodu podnikania v SR alebo zlúčenia rodiny. Neraz išlo aj o osoby, ktoré už štátne občianstvo SR získali. V mnohých prípadoch SIS o nich informovala kompetentné orgány v súvislosti s organizovaním nelegálnej migrácie. | ||
V roku 2004 sa opäť objavili prípady zneužívania tzv. voucherov na kúpeľnú liečbu na nelegálnu migráciu, tentoraz z Moldavska. Po absolvovaní krátkeho kúpeľného pobytu pokračoval tranzit migrantov cez zelenú hranicu do ČR, prípadne do Rakúska. | ||
Najintenzívnejšie bol využívaný východný migračný kanál cez ukrajinsko-slovenskú, resp. poľsko-slovenskú hranicu v blízkosti Ukrajiny. Z hľadiska národnostného zloženia medzi migrantmi prevažujú občania Číny, Indie, Pakistanu a Ruskej federácie. V súvislosti s vnútropolitickými udalosťami na Ukrajine bolo zaregistrované uvoľnenie režimu v tamojších utečeneckých táboroch a zvýšená snaha záujemcov o nelegálnu migráciu kontaktovať prevádzačské skupiny. | ||
V rámci boja proti nelegálnej migrácii realizovala SIS aj špeciálne operácie so zahraničnými partnermi. Vzhľadom na stále napätú situáciu v krízových regiónoch možno predpokladať, že tlak nelegálnych migrantov na hranice SR bude pokračovať s nezmenenou intenzitou. | ||
Boj proti organizovanému zločinu | ||
V oblasti boja proti organizovanému zločinu SIS orientovala pozornosť na nelegálne aktivity najvplyvnejších domácich zločineckých skupín a prenikanie organizovaného zločinu zo zahraničia. SIS sa zameriavala na rozkrývanie kontaktov a foriem kooperácie skupín organizovaného zločinu, ktoré ohrozovali najmä ekonomické záujmy štátu. Získané informácie signalizovali úzke prepojenie najvplyvnejších domácich zločineckých skupín na rusko-ukrajinské zločinecké štruktúry. | ||
V súvislosti s vývojom v bratislavskom podsvetí boli získavané a vyhodnocované informácie o motívoch a pozadí série vrážd významných predstaviteľov zločineckých skupín. Bola zaregistrovaná snaha jednotlivých v minulosti lokálne pôsobiacich skupín o integráciu do významných reťazcov organizovaného zločinu s prepojením na nadnárodné zločinecké organizácie. Bol zistený záujem najvyšších štruktúr podsvetia presunúť jadro svojich aktivít do oblasti energetiky (napr. obchod s ľahkými vykurovacími olejmi), priemyslu a do všetkých druhov dopravy. | ||
V oblasti investícií nelegálnych ziskov boli hlavným predmetom ich záujmu nehnuteľnosti (napr. lyžiarske strediská) a výrobné kapacity získané v zmanipulovaných konkurzoch. | ||
Väčšina zahraničných organizátorov a koordinátorov týchto postupov pochádza z krajín bývalého ZSSR, prípadne Balkánu s prepojeniami na bezpečnostné zložky týchto krajín. Získané informácie svedčia aj o prepojení zločineckých skupín na väčšinu nebankových subjektov a na nelegálnych obchodníkov s vojenským materiálom. | ||
SIS počas roka vypracovala niekoľko desiatok informácií upozorňujúcich príjemcov na aktivity členov slovenského podsvetia a odstúpila ich Ministerstvu vnútra SR. | ||
SIS venovala pozornosť aj problematike organizovaného obchodovania a pašovania drog na území Slovenskej republiky. Získané poznatky sa týkali aktivít občanov SR z domácich zločineckých štruktúr obchodujúcich s drogami v jednotlivých regiónoch Slovenska a pašovania heroínu zo SR do Českej republiky a Rakúska s využitím leteckej prepravy. | ||
Pozornosť bola venovaná aj aktivitám organizovaných gangov Albáncov dominujúcich na drogovej scéne v SR, ktorí v napojení na zahraničné distribučné siete zabezpečujú medzinárodný tranzit a šírenie narkotík v SR. | ||
Obchod s vojenským materiálom | ||
V roku 2004 SIS pokračovala v monitorovaní nelegálneho obchodu s vojenským materiálom, ktorý je z medzinárodno-politického hľadiska mimoriadne citlivý. V priebehu roka 2004 boli zaregistrované pokusy o uskutočnenie nelegálnych obchodov s vojenským materiálom, napríklad pri sprostredkúvaní dodávok vojenského materiálu pôvodom z iných krajín, alebo prebytkov z výzbroje ozbrojených síl SR do rizikových oblastí sveta. | ||
SIS príjemcov v priebehu roka upozornila na nelegálne obchody a aktivity, ktoré mohli poškodiť meno SR v medzinárodnom spoločenstve. Pozornosť bola venovaná najmä dodržiavaniu Kódexu správania sa štátov EÚ v oblasti vývozu zbraní (EU Code of Conduct on Arms export), rešpektovaniu sankcií uvalených BR OSN a ostatných dohôd o nešírení konvenčných zbraní. | ||
Boli zaznamenané opakované pokusy o vývozy do konfliktových oblastí a boli udelené licencie a zrealizované exporty vojenského materiálu do niektorých rizikových afrických krajín a jedného štátu z bývalého ZSSR. | ||
SIS predložila návrhy aj pri príprave novelizácie zákona č. 179/1998 Z. z. o obchodovaní s vojenským materiálom, zamerané na minimalizáciu priestoru pre málo transparentné a ťažšie kontrolovateľné obchody a spoločnosti, ktoré ich realizujú. | ||
Do budúcnosti bude pri schvaľovaní žiadostí o licencie na obchodovanie s vojenským materiálom potrebné vo zvýšenej miere rešpektovať odporúčania spravodajských a bezpečnostných zložiek, čo bolo aj SIS navrhnuté do pripravovanej novely zákona č. 179/1998 Z. z. o obchodovaní s vojenským materiálom. | ||
Proliferácia | ||
Pri monitorovaní možnej proliferácie materiálov dvojakého využitia, zbraní hromadného ničenia a technológií na ich výrobu SIS pôsobila v úzkej súčinnosti so zahraničnými partnerskými službami. | ||
Prípady zachytené v zahraničí potvrdzovali využívanie územia SR na tranzit nebezpečných materiálov v smere z východu na západ. Boli zaznamenané aj prípady úniku nebezpečných látok do životného prostredia z nezabezpečenej skládky a možné zneužitie dovážaného chemického materiálu na ďalšie spracovanie k výrobe výbušnín. Monitorované boli aj subjekty, ktoré v SR vyrábajú, alebo uskladňujú chemické a biologické materiály využiteľné na vojenské účely. Spravodajsky bola monitorovaná aj ochrana a zabezpečenie jadrových elektrární. | ||
Pravicovo-extrémistická scéna | ||
Slovenská pravicovo-extrémistická scéna (PEX) sa v roku 2004 aktivizovala v rámci ideologicky motivovaných politických protestov a demonštrácií a v oblasti hudobných produkcií. | ||
Na Slovensku prevládali hudobné aktivity komerčne motivovaného krídla PEX scény. U predstaviteľov PEX scény bol prioritou záujem o finančný profit z výroby a distribúcie PEX materiálov, pričom ostal zachovaný aj potenciál ideologicky motivovaných aktivít hnutia. | ||
V rámci internacionalizácie hnutia sa slovenské PEX hudobné skupiny intenzívnejšie zúčastňovali na medzinárodných koncertoch v zahraničí (Česká republika, Maďarsko, Poľsko, Taliansko, Slovinsko, Srbsko) a spolupracovali so zahraničnými distribučnými sieťami. | ||
Bol zaregistrovaný znížený záujem časti scény o zjednotenie v rámci jedného subjektu, oficiálne deklarujúceho pronárodnú orientáciu s politickým programom, vychádzajúcim z platformy rasovej a národnostnej segregácie. Ambície na vznik takéhoto politického subjektu v roku 2004 naďalej prezentovalo jedno občianske združenie. | ||
Ľavicovo-extrémistická scéna | ||
Ľavicovo-extrémistická scéna (LEX) zostala fragmentovaná a nekoordinovaná. Potvrdil to aj nezáujem slovenských anarchistov participovať na protestných akciách slovenskej neoboľševickej organizácie počas konania PZ NATO v máji 2004 v Bratislave, ktoré boli jedinou výraznejšou verejnou aktivitou zástupcov LEX scény v uplynulom období. | ||
Bola zaznamenaná snaha o koordináciu aktivít anarchistických skupín na medzinárodnej úrovni, čo sa prejavilo v ich výraznejšej participácii na činnosti medzinárodnej Internacionály anarchistických federácií (IAF). Limitujúcim faktorom pre aktívnejšiu účasť slovenských aktivistov na medzinárodných projektoch však naďalej zostáva nedostatok finančných prostriedkov. | ||
Pseudoreligiózne zoskupenia | ||
Aktivity pseudoreligióznych zoskupení, boli monitorované z hľadiska možného rizika ohrozenia bezpečnosti, ústavného poriadku (o. i. poškodzovanie základných ľudských práv), ekonomických a politických záujmov SR, psychickej manipulácie, daňových únikov či úsilia o prenik do štátnej správy a úniku utajovaných skutočností. | ||
Pod zámienkou poskytovania meditačných cvičení a sebapoznávania členov sa pokúšalo v SR pôsobiť zoskupenie, v rámci ktorého pôsobili aj príslušníci cudzej spravodajskej služby. | ||
Cvičebné kurzy zoskupenia navštevovali aj zamestnanci štátnej správy, zdravotníctva, bankového sektora a firiem špecializujúcich sa na spracúvanie databáz. | ||
Problematika Rómov | ||
Začiatkom roka 2004 vyvrcholili bezpečnostné problémy spôsobované existenciou rómskej úžery a organizovania odchodu Rómov do zahraničia. Vo februári prerástli do otvorených nepokojov spojených s rabovaním obchodov. | ||
SIS monitorovala vzniknutú situáciu a informovala príjemcov o ohniskách nepokojov. Pôvodne viac-menej spontánne verejné prejavy nespokojnosti podmienené chudobou a zúfalou sociálnou situáciou boli v ďalšom období podnecované zo strany úžerníkov, ktorí sa obávali o stratu svojich nelegálnych ziskov. Niektorí jednotlivci a reprezentanti rómskej komunity, však využili nepokoje aj k presadzovaniu vlastných ekonomických a mocenských ambícii. | ||
Situáciu po vstupe do EÚ využili niektorí úžerníci, ktorí požičiavali Rómom peniaze na cestu za prácou do zahraničia, v očakávaní budúcich úžerných úrokov. Popri organizovaní žobrania boli zaregistrované aj ďalšie kriminálne aktivity ako je výroba falošných dokladov a podvody v bankách. | ||
SIS v priebehu celého roka zaznamenávala nehospodárne vynakladanie finančných prostriedkov občianskymi združeniami, nadáciami a inými zoskupeniami. | ||
Boli monitorované aj snahy niektorých jednotlivcov získať priamy vplyv na prerozdeľovanie finančných prostriedkov najmä zo štrukturálnych fondov EÚ, Svetovej banky a ďalších finančných zdrojov určených na riešenie rómskej otázky. | ||
Ochrana utajovaných skutočností | ||
Slovenská informačná služba sa v oblasti ochrany utajovaných skutočností (OUS) významne podieľala na realizácii previerok personálnej a priemyselnej bezpečnosti na základe požiadaviek partnerských služieb Ministerstva obrany SR (VOS a VSS) a najmä požiadaviek Národného bezpečnostného úradu. Informačné zdroje SIS a skúsenosti predstavujú dôležitý prvok zabezpečenia kvalitného vykonávania previerok. Dôslednosť, zodpovedné hodnotenie možných bezpečnostných rizík a ich následné overenie významnou mierou ovplyvňuje bezpečnosť štátu a prispieva k udržiavaniu dôveryhodnosti SR v rámci bezpečnostných štruktúr NATO a EÚ. | ||
Tabuľka č.3: Prehľad prijatých a vybavených žiadostí od VOS, VSS a NBÚ | ||
(niektoré žiadosti vybavené v roku 2004 boli prijaté ešte v roku 2003) | ||
Žiadosti | Prijaté | Vybavené |
VOS | 5 856 | 6 334 |
VSS | 54 | 120 |
NBÚ celkom | 7 691 | 10 501 |
z toho: | ||
Previerky na Stupeň Dôverné | 7 080 | 9 427 |
Previerky na stupeň Tajné | 312 | 637 |
Previerky na stupeň Prísne tajné | 191 | 323 |
Previerky priemyselnej bezpečnosti | 108 | 114 |
Celkom | 13 631 | 16 955 |
V uplynulom roku SIS vydala 6 stanovísk k leteckému snímkovaniu územia SR. | ||
Okrem spolupráce pri vykonávaní bezpečnostných previerok sa SIS v oblasti OUS zameriavala na získavanie informácií o porušovaní zásad ochrany, neoprávnenej manipulácii v orgánoch štátnej správy. Služba v priebehu roka získala poznatky o porušovaní zásad OUS na ministerstvách a ďalších inštitúciách štátnej správy. | ||
Zistené porušenia zásad OUS sa týkali najmä neoprávneného oboznamovania nepovolaných osôb s utajovanými skutočnosťami, obsadzovania funkcií osobami, ktoré nemali vykonanú bezpečnostnú previerku požadovaného stupňa, resp. účelového znižovania tohto stupňa, aby mohli byť obsadené osobami, ktoré by previerku vyššieho stupňa objektívne nemohli získať. O zistených nedostatkoch SIS informovala kľúčových príjemcov a v prípadoch, ktoré mali medzinárodný rozmer, upozornila aj orgány EÚ. |