SME
Pondelok, 16. december, 2019 | Meniny má Albína

Ministerstvo školstva nechce, aby film Kto je ďalší? používal jeho logo

Niektorí psychológovia a učitelia sú pohoršení tým, že film má slúžiť ako prevencia.

Ministerka školstva, vedy, výskumu a športu Martina Lubyová.Ministerka školstva, vedy, výskumu a športu Martina Lubyová.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky nesúhlasilo, aby sa vo filme s názvom "Kto je ďalší?" uvádzal názov a logo rezortu.

Ich použitie v súvislosti s označením ako partnera filmu považuje za "neoprávnené".

Ministerstvo školstva to uviedlo pre TASR v reakcii na list europoslankyne Lucie Ďuriš Nicholsonovej (SaS).

Článok pokračuje pod video reklamou

Film vyvolal pohoršenie

Tá sa na ministerku školstva Martinu Lubyovú (SNS) obrátila na podnet psychológov a učiteľov, ktorí sú pohoršení tým, že film určený vekovej skupine slovenských žiakov starších ako 12 rokov má slúžiť ako prevencia voči šikanovaniu a samovraždám.

"Film sa nepochybne venuje dôležitým témam. Forma, akou sa zhostil šikanovania, sebapoškodzovania, negatívnych vplyvov sociálnych sietí a samovrážd medzi mladistvými, je však odbornou verejnosťou čoraz viac kritizovaná. Existuje oprávnené riziko, že namiesto preventívneho bude mať film na deti opačný účinok," uviedla v liste europoslankyňa.

Rezort školstva skonštatoval, že vo filme absentuje tzv. pozitívny jazyk, čiže empatické formulácie, podporné vety reflektujúce stav osôb, ktoré vo filme vystupujú.

"Film nenapĺňa základný edukatívny rozmer - edukáciu pozitívnym prístupom," zdôraznil v stanovisku.

Lubyová preto vyzvala organizáciu eSlovensko, ktorá sa podieľala na tvorbe filmu, aby názov a logo ministerstva zo stránok projektu odstránila. Spoločnosť reagovala s tým, že požiadavku rezortu akceptuje.

Pochybnosti o preventívnom charaktere

Europoslankyňa a tiež rezort školstva sa odvolávajú aj na to, že v medzinárodných dokumentoch sa všeobecne uvádza, že film ako umelecké dielo nemá preventívny charakter, keďže nemá vplyv na dlhodobú zmenu správania mladých.

Ministerstvo tiež dodalo, že film je v priamom rozpore s odporúčaním o aktívnom zapájaní sa detí a žiakov do aktivít a programov podporujúcich výchovu k zdraviu a zdravému životnému štýlu, keďže nevyzdvihuje zdravý životný štýl, respektíve priamo či sprostredkovane vyzdvihuje negatívne rizikové správanie sa detí a žiakov.

Rovnako, okrem iného, zdôraznilo, že hromadné školské návštevy filmu v kinách nedávajú možnosť jednotlivcovi mať informácie a slobodne sa rozhodnúť, či film uvidí, alebo nie.

Režisér hovorí o antikampani

Režisér filmu Miroslav Drobný na svojej stránke tvrdí, že film poukazuje na nástrahy, ktoré čakajú vo virtuálnom priestore internetu najmä na tínedžerov. Mal by im pomôcť zvládať náročné situácie.

Séria troch príbehov poukazuje na tri rôzne nebezpečenstvá, ktoré sú súčasťou virtuálneho online sveta a boli inšpirované skutočnými príbehmi.

Režisér vo svojom statuse poukazuje na antikampaň proti jeho filmu. Tvrdí, že od začiatku novembra sa začali vytvárať iniciatívy so znakmi „sektárskych“ praktík, iniciované úzkou skupinou ľudí.

„Zastrašovanie odborníkov, ktorí sa pozitívne vyjadrili na adresu filmu, prenasledovanie, posadnutosť, spisovanie petícií, podnety na rôzne inštitúcie,“ približuje.

Na obranu filmu cituje z publikácie „1000 výpovedí o filme Kto je ďalší? 1000 dôvodov na riešenie“, ktorú vydal pri príležitosti desiatich týždňov premietania filmu.

Podľa oficiálnej stránky filmu sa premieta vo vyše 110 kinách, v ktorých si ho objednalo 350 základných a stredných škôl. Do 7. novembra ho podľa Petra Nováka z filmovej produkcie videlo 50-tisíc divákov.

Film mal premiéru 22. augusta 2019. Školy si môžu termín premietania objednať priamo v kinách.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka
  2. Nestarnú, ale dozrievajú
  3. Slovnaft ťaží z výhod systému EDI
  4. Legenda Dakaru Svitko: verím si na víťazstvo
  5. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
  6. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  7. Kam na výlet so svojimi známymi
  8. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  9. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  10. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  1. Telekom: Technologies allow all to reach opportunities of now
  2. Slovnaft ťaží z výhod systému EDI
  3. Legenda Dakaru Svitko: verím si na víťazstvo
  4. Nestarnú, ale dozrievajú
  5. Zvolenský nie je len slovenský, ale aj férový
  6. Sólymos: Najťažšie bolo prísť za ľuďmi, ktorých odpojili od vody
  7. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
  8. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  9. Kam na výlet so svojimi známymi
  10. Slovenské Vianoce kedysi a dnes
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 36 768
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 33 927
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky 27 336
  4. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 15 656
  5. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 14 234
  6. Kam na výlet so svojimi známymi 12 765
  7. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely 10 974
  8. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 10 325
  9. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 9 425
  10. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 9 390

Téma: Film


Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kočner prichádza na súd.
Marian Kočner a jeho dcéra Karolína.
Ilustrácia z Knihy plnej ľudí
Cynická obluda

Čo povedať deťom

Občania pohoršení homosexualitou v reklame sa s hrôzou pýtajú, že preboha ako to vysvetlia svojim deťom.

Neprehliadnite tiež

Prezidentka Čaputová je v Prešove, trápi ju osud ľudí z Mukačevskej

Hlava štátu sa zaujíma o situáciu po výbuchu.

Zuzana Čaputová.

Remeta z Dúhy o zásahu NAKA: Považujeme to za nátlak

Všetky doklady má štát, nič netajíme, tvrdí podnikateľ.

Prešovský podnikateľ Miroslav Remeta

Simona Salátová a Jakub Filo vybrali machra a lúzra týždňa (video)

Kto je víťazom a kto porazeným uplynulého týždňa?

Macher a lúzer