SME

Prieskumy môžu manipulovať voľby. Ako sa v nich vyznať

Prečítajte si, ako sa orientovať v údajoch agentúr.

V roku 2012 agentúra MVK namerala Smeru v deň volieb o 7,1 percenta hlasov menej, než reálne získal. V roku 2012 agentúra MVK namerala Smeru v deň volieb o 7,1 percenta hlasov menej, než reálne získal. (Zdroj: ARCHÍV SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Smer, Ľudová strana Naše Slovensko (ĽSNS) či KDH mohol novembrový prieskumu agentúry Actly potešiť.

V jej meraní preferencií, ktoré si v rámci širšieho výskumu objednala verejnoprávna RTVS, získali v priemere o dve percentá viac, ako mávajú v iných prieskumoch od agentúr, ktoré sa tejto problematike dlhodobo venujú.

Hoci spravodajské médiá zvyknú prieskumy preferencií navzájom preberať, teraz tak nespravili, pretože Actly pravidelne politické prieskumy nerobí.

Všimla si to členka Rady RTVS Dóra Hushegyiová, ktorá za prieskum na minulo týždňovom zasadnutí kritizovala šéfa telerozhlasu Jaroslava Rezníka.

SkryťVypnúť reklamu

Ten jej oponoval, že Actly je objektívna agentúra a vy brali si ju preto, že chceli „osloviť inú agentúru ako najčastejšie citované a zároveň takú, ktorá neprijíma objednávky od politických strán“.

Jej šéfka a bývalá starostka bratislavského Starého Mesta za SDKÚ Tatiana Rosová hovorí, že namerali preto iné čísla, lebo na rozdiel od druhých agentúr nerobia telefonický zber dát, ale osobný.

Pred voľbami, zvlášť parlamentnými, sa zvyčajne začínajú objavovať firmy, ktoré bežne prieskumy preferencií nerobia a výsledky ich prieskumov sa odlišujú od dlhodobých priemerov iných agentúr. Parlamentné voľby budú na budúci rok na konci februára.

Pred voľbami v roku 2012 takto vzbudila pozornosť agentúra Prieskumy. Meranie preferencií politických strán zverejnila týždeň predtým, ako vôbec získala zápis v obchodnom registri. Prieskumu chýbali základné informácie o tom, ako k nameraným preferenciám prišla.

SkryťVypnúť reklamu

Aj takýmito zvláštnymi prieskumami argumentujú strany Smer, SNS, ĽSNS, ktoré koncom októbra schválili predĺženie zákazu na zverejňovanie prieskumov zo 14 na 50 dní. Ak by zákon začal platiť, Slovensko by sa dĺžkou moratória zaradilo medzi niekoľko diktátorských afrických štátov, kde je podobné obmedzenie.

Súvisiaci článok Prieskum Focus: Väčšina ľudí je proti 50-dňovému moratóriu Čítajte 

Zákon však nepodpísala prezidentka Zuzana Čaputová. Pridala sa tak ku kritike viacerých prieskumných agentúr, Sociologického ústavu Slovenskej akadémie vied alebo opozície, že takéto dlhé moratórium ohrozuje právo občanov na informácie a uberá im možnosti, na základe čoho sa pred voľbami rozhodovať.

V utorok tento týždeň zákaz prieskumov neschválil ani parlamentný ústavnoprávny výbor a aj niektorí poslanci z najsilnejšej parlamentnej strany Smer, napríklad Róbert Puci, pripúšťajú, že koalícii sa nemusí podariť prelomiť prezidentkino veto. Bude sa o ňom hlasovať na schôdzi, ktorá sa koná na prelome novembra a decembra.

SkryťVypnúť reklamu

Odhliadnuc od sporu o moratórium zaznieva v poslednom období vo verejnej debate otázka, ako rozlíšiť serióznu agentúru od neserióznej či dôveryhodný prieskum od nedôveryhodného.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C69T8 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 25 104
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 680
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 934
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 326
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 241
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 881
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 668
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Montreal Canadiens - Philadelphia Flyers: ONLINE prenos zo zápasu základnej časti NHL. Hrá aj Juraj Slafkovský.

Sledujte s nami ONLINE prenos zo zápasu zámorskej NHL: Montreal Canadiens - Philadelphia Flyers.


Tomáš Záborský a František Gajdoš v zápase štvrťfinále play off hokejovej Tipos extraligy medzi HK Poprad - HK Nitra.

Pozrite si prehľad športových udalostí v piatok 29. marca. Aký je program dňa?


Viliam Čacho.

Vypočujte si piatkovú časť denného športového podcastu portálu Sportnet.sk, v ktorom si zhrnieme to najdôležitejšie, čo sa udialo v športovom svete.


Slovenský stredopoliar Stanislav Lobotka v zápase proti Nórsku.

Futbalisti odohrali prvé zápasy v príprave na EURO.


SkryťZatvoriť reklamu