BRATISLAVA. Opozícia kritizuje Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu za výsledky slovenských žiakov v testovaní PISA. Rezort oponuje tým, že podnikol veľa krokov na zlepšenie slovenského vzdelávania.
Predseda mimoparlamentnej strany Spolu Miroslav Beblavý si myslí, že slovenské školstvo upadlo a je to vidieť aj na výsledkoch PISA. Slovensko sa podľa neho nemôže uspokojiť s priemernosťou.
"Ak chceme mať konkurencieschopnú ekonomiku a múdrych ľudí, musíme byť v prvej polovici Európskej únie, nie v druhej," poznamenal.
Beblavý tiež podotkol, že výsledky testovania potvrdili, že SR zaostáva za susednými krajinami, Českom a Poľskom.
Gröhling: Školstvo je nečinné

Strana SaS poukazuje na čitateľskú gramotnosť, ktorá slovenským žiakom robí dlhodobo najväčšie problémy.
Schopnosť čítať s porozumením a kriticky si overovať informácie je podľa poslanca parlamentu Branislava Gröhlinga (SaS) v dnešnej dobe nevyhnutná.
"SNS pri svojom nástupe sľubovala najväčšiu reformu školstva. Namiesto toho sa rok a pol pod ministrom Petrom Plavčanom reforma iba tvorila, aby ju potom ministerka Martina Lubyová (SNS) hodila do koša. Školstvo je odvtedy nečinné, prešľapuje na mieste a to sa odráža aj na výsledkoch žiakov," skonštatoval Gröhling.
Poslankyňa Národnej rady SR Adriana Pčolinská zo Sme rodina hovorí, že na Slovensku máme demotivovaných a nezaplatených vedcov a učiteľov, nedostatok kvalitných učebníc, chýbajúcu obsahovú reforma a nevyhovujúce základné a stredné školy. "Ministerstvo školstva za uplynulé štyri roky nedokázalo prevziať strategickú iniciatívu a priniesť zásadné návrhy na zlepšenie kvality našich škôl," povedala Pčolinská.
SR sa podľa rezortu školstva výrazne posunula v testovaní PISA z podpriemeru na úroveň priemeru.
"Koalícia PS-Spolu dehonestuje výsledky práce tisícov učiteľov a učiteliek, ktorým sa raketovo podarilo pozdvihnúť výsledky našich žiakov v matematike," uviedlo Ministerstvo školstva.
Slováci zaostávajú v čitateľskej a prírodovednej gramotnosti
V oblasti čitateľskej a prírodovednej gramotnosti zostal výkon slovenských žiakov pod priemerom krajín OECD.
V matematickej gramotnosti bolo zaznamenané štatisticky významné zlepšenie výsledkov, výkon žiakov sa dostal na úroveň priemeru krajín OECD.
Štúdia PISA poskytuje údaje o vedomostiach a zručnostiach 15-ročných žiakov, škôl a krajín v oblasti čitateľskej, matematickej a prírodovedeckej gramotnosti. Uskutočňuje sa od roku 2000 v trojročných cykloch
Na hlavnom meraní štúdie PISA 2018, ktoré uskutočnil Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania 16. - 27. apríla 2018, sa zúčastnilo 385 škôl.
Celkovo bolo na Slovensku otestovaných 6770 pätnásťročných žiakov, z toho 3423 dievčat a 3347 chlapcov.