SME

Najtransparentnejšiu kampaň má SaS a PS/Spolu, Smer kamufluje

Vyplýva to z hodnotenia Transparency International Slovensko.

Bilbordová kampaň Smeru. Bilbordová kampaň Smeru. (Zdroj: SME/Marko Erd)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Najtransparentnejšiu volebnú kampaň zatiaľ vedie strana SaS a koalícia PS-Spolu. Najmenej transparentnou je doteraz kampaň Smeru.

Vyplýva to z hodnotenia Transparency International Slovensko (TIS).

Smer kamufluje

Odborníci sa pozreli na predvolebnú kampaň 12 preferenčne najsilnejších politických strán, ktoré kandidujú v parlamentných voľbách v roku 2020. Výsledky predstavili vo štvrtok na tlačovej konferencii.

Súvisiaci článok Nový Smer? Čudujú sa niektorí aj v Smere Čítajte 

SaS a PS-Spolu boli podľa riaditeľa Transparency International Slovensko Gabriela Šípoša jediné, ktoré boli ochotné zverejniť majetkové priznania aj daňové priznania lídrov strán.

SkryťVypnúť reklamu

"Všetky dôležité informácie zdieľali nielen s nami, ale aj s celou verejnosťou," povedal. Projektový koordinátor Ľuboš Kostelanský priblížil, že SaS má transparentný účet, kde je vidieť všetky položky detailne.

Transparency International skôr zverejnila, že Smer do kampane dala už 2,5 milióna eur.

"K dnešnému dňu odtieklo z účtu jeden milión eur. Je to zďaleka najviac oproti všetkým ostatným stranám," podotkol Šípoš.

Kostelanský hovorí, že Smer zvolil podobnú stratégiu ako v minulosti a peniaze posiela na účet "spriaznenej agentúry".

"Najviac peňazí odišlo do prostredia spoločnosti, ktorú vlastní hovorca strany Ján Mažgút," poznamenal Kostelanský.

Transparency International to hodnotí ako "kamufláž", aby kampaň nebolo vidno a verejná kontrola nebola možná.

SkryťVypnúť reklamu

Smer minul najviac

Druhým najnetransparentnejší účet má Sme rodina. "Spolu tam sú tri výdavky.

Jeden príspevok smeroval na neznámy účet. Nevieme komu Boris Kollár zaplatil za reklamu 35-tisíc eur," skonštatoval Kostelanský.

Najviac výdavkov má zatiaľ Smer. Na predvolebnú kampaň minul 956-tisíc eur.

Za ním nasleduje koalícia PS-Spolu, ktorá do kampane vložila 644-tisíc eur a SaS s výdavkom 333-tisíc eur, uvádza TIS. Najmenej do kampane zatiaľ vložila strana Most-Híd, 34-tisíc eur, a hnutie KDH 31-tisíc eur.

"Je dôležité ako strany vedú súťaž o budúcu vládu. Máme za to, že strany, ktoré sú málo transparentné v kampani, tak budú netransparentné aj potom," uviedol Šípoš.

TIS hodnotila strany na základe transparentného účtu, pôvodu vlastných zdrojov, výdavkov pred oficiálnou kampaňou, organizácie a webovej stránky kampane. Zákonom stanovený limit predvolebnej kampane je tri milióny eur.

SkryťVypnúť reklamu

Smer sa ohradil

Smer sa voči vyjadreniam Transparency ohradil.

"Kampaň strany Smer je plne transparentná, legálna a výdavky sú evidované na transparentnom účte. Riadime sa znením zákona a na rozdiel od pána Kisku nevedieme kampaň už rok pred voľbami cez občianske združenie a rovnako tak dodržíme zákonom stanovený limit výdavkov na volebnú kampaň," uviedol hovorca strany Ján Mažgút. Tvrdenie TIS považuje strana za zavádzanie.

Stranu SaS výsledok hodnotenia neprekvapil. "Tak ako spravujeme svoje financie, tak budeme spravovať aj tie verejné, poctivo a transparentne. Chceme, aby sa na Slovensku oplatilo pracovať, podnikať a žiť," uviedol predseda SaS Richard Sulík.

Líder mimoparlamentnej koalície PS-Spolu Michal Truban je presvedčený o tom, že Slovensko má na to byť modernou európskou a férovou krajinou.

SkryťVypnúť reklamu

"My v PS-Spolu na seba a naše financovanie kladieme vysoké nároky, ktoré od nás ľudia očakávajú. Presne takto, férovo a transparentne, chceme riadiť aj krajinu," povedal Truban.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 109
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 9 239
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 213
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 150
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 067
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 3 003
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 446
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 276
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu