BRATISLAVA. Najtransparentnejšiu volebnú kampaň zatiaľ vedie strana SaS a koalícia PS-Spolu. Najmenej transparentnou je doteraz kampaň Smeru.
Vyplýva to z hodnotenia Transparency International Slovensko (TIS).
Smer kamufluje
Odborníci sa pozreli na predvolebnú kampaň 12 preferenčne najsilnejších politických strán, ktoré kandidujú v parlamentných voľbách v roku 2020. Výsledky predstavili vo štvrtok na tlačovej konferencii.

SaS a PS-Spolu boli podľa riaditeľa Transparency International Slovensko Gabriela Šípoša jediné, ktoré boli ochotné zverejniť majetkové priznania aj daňové priznania lídrov strán.
"Všetky dôležité informácie zdieľali nielen s nami, ale aj s celou verejnosťou," povedal. Projektový koordinátor Ľuboš Kostelanský priblížil, že SaS má transparentný účet, kde je vidieť všetky položky detailne.
Transparency International skôr zverejnila, že Smer do kampane dala už 2,5 milióna eur.
"K dnešnému dňu odtieklo z účtu jeden milión eur. Je to zďaleka najviac oproti všetkým ostatným stranám," podotkol Šípoš.
Kostelanský hovorí, že Smer zvolil podobnú stratégiu ako v minulosti a peniaze posiela na účet "spriaznenej agentúry".
"Najviac peňazí odišlo do prostredia spoločnosti, ktorú vlastní hovorca strany Ján Mažgút," poznamenal Kostelanský.
Transparency International to hodnotí ako "kamufláž", aby kampaň nebolo vidno a verejná kontrola nebola možná.
Smer minul najviac
Druhým najnetransparentnejší účet má Sme rodina. "Spolu tam sú tri výdavky.
Jeden príspevok smeroval na neznámy účet. Nevieme komu Boris Kollár zaplatil za reklamu 35-tisíc eur," skonštatoval Kostelanský.
Najviac výdavkov má zatiaľ Smer. Na predvolebnú kampaň minul 956-tisíc eur.
Za ním nasleduje koalícia PS-Spolu, ktorá do kampane vložila 644-tisíc eur a SaS s výdavkom 333-tisíc eur, uvádza TIS. Najmenej do kampane zatiaľ vložila strana Most-Híd, 34-tisíc eur, a hnutie KDH 31-tisíc eur.
"Je dôležité ako strany vedú súťaž o budúcu vládu. Máme za to, že strany, ktoré sú málo transparentné v kampani, tak budú netransparentné aj potom," uviedol Šípoš.
TIS hodnotila strany na základe transparentného účtu, pôvodu vlastných zdrojov, výdavkov pred oficiálnou kampaňou, organizácie a webovej stránky kampane. Zákonom stanovený limit predvolebnej kampane je tri milióny eur.
Smer sa ohradil
Smer sa voči vyjadreniam Transparency ohradil.
"Kampaň strany Smer je plne transparentná, legálna a výdavky sú evidované na transparentnom účte. Riadime sa znením zákona a na rozdiel od pána Kisku nevedieme kampaň už rok pred voľbami cez občianske združenie a rovnako tak dodržíme zákonom stanovený limit výdavkov na volebnú kampaň," uviedol hovorca strany Ján Mažgút. Tvrdenie TIS považuje strana za zavádzanie.
Stranu SaS výsledok hodnotenia neprekvapil. "Tak ako spravujeme svoje financie, tak budeme spravovať aj tie verejné, poctivo a transparentne. Chceme, aby sa na Slovensku oplatilo pracovať, podnikať a žiť," uviedol predseda SaS Richard Sulík.
Líder mimoparlamentnej koalície PS-Spolu Michal Truban je presvedčený o tom, že Slovensko má na to byť modernou európskou a férovou krajinou.
"My v PS-Spolu na seba a naše financovanie kladieme vysoké nároky, ktoré od nás ľudia očakávajú. Presne takto, férovo a transparentne, chceme riadiť aj krajinu," povedal Truban.

- Najnovšie správy o parlamentných voľbách 2020
- Aktuálne preferencie politických strán
- Všetky informácie o voľbách do NR SR 2020
- Výsledky parlamentných volieb z roku 2016