BRATISLAVA. Volebnú kampaň do februárových parlamentných volieb môžu viesť tie politické strany, ktoré kandidujú v týchto voľbách. Financovať ju môžu výlučne z transparentného účtu.
V júni 2019 prijali poslanci Národnej rady (NR) SR novelu zákona, ktorou sa zrušili tretie strany ako subjekty, ktoré môžu viesť kampaň.
"Podstatné je, že objednávateľom predmetu volebnej kampane môže byť výlučne politická strana", uviedla v minulosti pre TASR riaditeľka odboru volieb, referenda a politických strán na ministerstve vnútra Eva Chmelová. Kandidáti si kampaň nemôžu financovať sami.
Podľa Ministerstva vnútra (MV) SR sa fyzické osoby v prípade vedenia volebnej kampane dopúšťajú priestupku a fyzické osoby - podnikatelia a právnické osoby správneho deliktu.
Najviac minul Smer, najmenej KDH
Zo strán, ktoré majú podľa volebných prieskumov verejnej mienky najväčšiu šancu dostať sa do parlamentu, minul zatiaľ najviac peňazí vo volebnej kampani Smer. Ide takmer o 1,3 milióna eur.

Vyplýva to z údajov na transparentných účtoch strán a informácií, ktoré TASR poskytli politické subjekty.
Smer zatiaľ nechcel konkretizovať, na čo minula strana najviac peňazí. "Vami požadovaná informácia vyplýva zo záverečnej správy, ktorú strana v zmysle zákona zverejní po ukončení volieb," povedal pre TASR hovorca strany Ján Mažgút.
Po Smere minula najviac koalícia strán Progresívne Slovensko (PS)-Spolu.
Na kampaň doteraz vynaložila viac ako 1,26 milióna eur, pričom v tejto sume sú zahrnuté aj výdavky pred spustením oficiálnej volebnej kampane.
Koalícia o tom informovala tento týždeň. Najviac prostriedkov minula koalícia od júna 2019 na "outdoor" reklamu, išlo o 28 percent prostriedkov.
PS-Spolu má podľa hovorkyne Silvie Hudáčkovej výhodu v tom, že sa do kampane pridalo viac ako 500 dobrovoľníkov.
Doplnila tiež, že využívajú vo veľkej miere kontaktnú kampaň, ako aj sociálne siete.
SaS minula podľa hovorkyne strany Kataríny Svrčekovej viac ako 680.000 eur. Do sumy sú zahrnuté aj preddavkové platby.

Najviac peňazí, stotisíc eur, minula SaS na kuchárske knihy Richarda Sulíka, Zálohu 80-tisíc eur zaplatili za sociálne siete a podľa Svrčekovej ju zatiaľ neminuli.
"Máme rovnomerne rozložené financie aj na iné typy kampane," skonštatovala pre TASR.
Strana Za ľudí zatiaľ zaplatila za kampaň podľa transparentného účtu vyše 622-tisíc eur, pričom zo strany pre TASR uviedli, že najviac peňazí šlo na bilbordy.
OĽaNO minulo viac ako 414-tisíc eur. Podľa hovorcu hnutia Matúša Bystrianskeho využívajú bilbordovú kampaň, printové médiá, ako aj sociálne siete.
"Za najpodstatnejší však považujeme priamy a osobný kontakt s ľuďmi, preto sa predstavitelia hnutia OĽaNO pravidelne stretávajú s ľuďmi z regiónov Slovenska v uliciach a na večerných diskusiách," dodal pre TASR.
ĽSNS vynaložila na kampaň viac ako 402-tisíc eur. "V rámci prezentácie počas kampane sa stretávame s občanmi, používame bilbordy a prihovárame sa voličom prostredníctvom našich novín," povedal pre TASR hovorca strany Ondrej Ďurica.
Most-Híd zatiaľ podľa transparentného účtu minul viac ako 390-tisíc eur.
"Zatiaľ najviac peňazí sme investovali do bilbordov a online reklamy, predovšetkým na sociálnej sieti. Takisto už od leta chodíme do regiónov na diskusie s občanmi," uviedla pre TASR hovorkyňa strany Klára Magdeme.

Hnutie Sme rodina zatiaľ vynaložilo na kampaň vyše 266-tisíc eur. Transparentný účet SNS ukazuje výdavky v sume viac ako 256-tisíc eur.
Najmenej peňazí zo subjektov, ktoré majú šancu získať poslanecký mandát, zatiaľ minulo KDH, podľa hovorcu Stana Župu je to vyše 193-tisíc eur.
Najviac zaplatili za bilbordovú kampaň. "Hlavná časť našej kampane spočíva v stretávaní sa s ľuďmi. Pokračujeme v kontaktnej kampani a máme niekoľko formátov," uviedol Župa pre TASR. Dodal, že v kampani pripravujú aj divadelné predstavenia.
Oficiálna volebná kampaň
Na kampaň môžu politické strany minúť najviac tri milióny eur vrátane dane z pridanej hodnoty.
Do tohto limitu sa rátajú aj náklady, ktoré strana minula na svoju propagáciu v čase začínajúcom 180 dní predo dňom vyhlásenia volieb, čiže od 9. mája do 4. novembra 2019. Parlamentné voľby sa budú konať 29. februára 2020.
Bezplatné statusy na sociálnej sieti sa za volebnú kampaň nepovažujú. Avšak sponzorovaný príspevok je volebnou kampaňou.
Volebná kampaň sa končí 48-hodinovým volebným moratóriom. Na transparentný účet je možné vkladať finančné prostriedky 48 hodín pred dňom konania volieb.
"Po tejto lehote nesmú byť na osobitný platobný účet prijaté finančné prostriedky. Politická strana je zároveň povinná zabezpečiť, aby po uvedenej lehote nemohli byť na osobitný platobný účet pripísané finančné prostriedky," uviedlo ministerstvo vnútra.

- Najnovšie správy o parlamentných voľbách 2020
- Aktuálne preferencie politických strán
- Všetky informácie o voľbách do NR SR 2020
- Výsledky parlamentných volieb z roku 2016