SME
Streda, 8. február, 2023 | Meniny má Zoja

Volebnú kampaň nemôžu viesť tretie strany, Smer zatiaľ minul najviac

Na kampaň môžu politické strany minúť najviac tri milióny eur vrátane DPH.

Bilbord strany Smer.Bilbord strany Smer. (Zdroj: SME - Marko Erd.)
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Volebnú kampaň do februárových parlamentných volieb môžu viesť tie politické strany, ktoré kandidujú v týchto voľbách. Financovať ju môžu výlučne z transparentného účtu.

V júni 2019 prijali poslanci Národnej rady (NR) SR novelu zákona, ktorou sa zrušili tretie strany ako subjekty, ktoré môžu viesť kampaň.

"Podstatné je, že objednávateľom predmetu volebnej kampane môže byť výlučne politická strana", uviedla v minulosti pre TASR riaditeľka odboru volieb, referenda a politických strán na ministerstve vnútra Eva Chmelová. Kandidáti si kampaň nemôžu financovať sami.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Ministerstva vnútra (MV) SR sa fyzické osoby v prípade vedenia volebnej kampane dopúšťajú priestupku a fyzické osoby - podnikatelia a právnické osoby správneho deliktu.

Najviac minul Smer, najmenej KDH

Zo strán, ktoré majú podľa volebných prieskumov verejnej mienky najväčšiu šancu dostať sa do parlamentu, minul zatiaľ najviac peňazí vo volebnej kampani Smer. Ide takmer o 1,3 milióna eur.

Súvisiaci článok PS/Spolu podáva podnet na Richtera za zneužívanie letákov na kampaň Čítajte 

Vyplýva to z údajov na transparentných účtoch strán a informácií, ktoré TASR poskytli politické subjekty.

Smer zatiaľ nechcel konkretizovať, na čo minula strana najviac peňazí. "Vami požadovaná informácia vyplýva zo záverečnej správy, ktorú strana v zmysle zákona zverejní po ukončení volieb," povedal pre TASR hovorca strany Ján Mažgút.

Po Smere minula najviac koalícia strán Progresívne Slovensko (PS)-Spolu.

SkryťVypnúť reklamu

Na kampaň doteraz vynaložila viac ako 1,26 milióna eur, pričom v tejto sume sú zahrnuté aj výdavky pred spustením oficiálnej volebnej kampane.

Koalícia o tom informovala tento týždeň. Najviac prostriedkov minula koalícia od júna 2019 na "outdoor" reklamu, išlo o 28 percent prostriedkov.

PS-Spolu má podľa hovorkyne Silvie Hudáčkovej výhodu v tom, že sa do kampane pridalo viac ako 500 dobrovoľníkov.

Doplnila tiež, že využívajú vo veľkej miere kontaktnú kampaň, ako aj sociálne siete.

SaS minula podľa hovorkyne strany Kataríny Svrčekovej viac ako 680.000 eur. Do sumy sú zahrnuté aj preddavkové platby.

Súvisiaci článok Voľby môžu vyhnať z politiky okrem Danka aj Bugára či Sulíka Čítajte 

Najviac peňazí, stotisíc eur, minula SaS na kuchárske knihy Richarda Sulíka, Zálohu 80-tisíc eur zaplatili za sociálne siete a podľa Svrčekovej ju zatiaľ neminuli.

SkryťVypnúť reklamu

"Máme rovnomerne rozložené financie aj na iné typy kampane," skonštatovala pre TASR.

Strana Za ľudí zatiaľ zaplatila za kampaň podľa transparentného účtu vyše 622-tisíc eur, pričom zo strany pre TASR uviedli, že najviac peňazí šlo na bilbordy.

OĽaNO minulo viac ako 414-tisíc eur. Podľa hovorcu hnutia Matúša Bystrianskeho využívajú bilbordovú kampaň, printové médiá, ako aj sociálne siete.

"Za najpodstatnejší však považujeme priamy a osobný kontakt s ľuďmi, preto sa predstavitelia hnutia OĽaNO pravidelne stretávajú s ľuďmi z regiónov Slovenska v uliciach a na večerných diskusiách," dodal pre TASR.

ĽSNS vynaložila na kampaň viac ako 402-tisíc eur. "V rámci prezentácie počas kampane sa stretávame s občanmi, používame bilbordy a prihovárame sa voličom prostredníctvom našich novín," povedal pre TASR hovorca strany Ondrej Ďurica.

SkryťVypnúť reklamu

Most-Híd zatiaľ podľa transparentného účtu minul viac ako 390-tisíc eur.

"Zatiaľ najviac peňazí sme investovali do bilbordov a online reklamy, predovšetkým na sociálnej sieti. Takisto už od leta chodíme do regiónov na diskusie s občanmi," uviedla pre TASR hovorkyňa strany Klára Magdeme.

Súvisiaci článok Paródia na zmenu Čítajte 

Hnutie Sme rodina zatiaľ vynaložilo na kampaň vyše 266-tisíc eur. Transparentný účet SNS ukazuje výdavky v sume viac ako 256-tisíc eur.

Najmenej peňazí zo subjektov, ktoré majú šancu získať poslanecký mandát, zatiaľ minulo KDH, podľa hovorcu Stana Župu je to vyše 193-tisíc eur.

Najviac zaplatili za bilbordovú kampaň. "Hlavná časť našej kampane spočíva v stretávaní sa s ľuďmi. Pokračujeme v kontaktnej kampani a máme niekoľko formátov," uviedol Župa pre TASR. Dodal, že v kampani pripravujú aj divadelné predstavenia.

SkryťVypnúť reklamu

Oficiálna volebná kampaň

Na kampaň môžu politické strany minúť najviac tri milióny eur vrátane dane z pridanej hodnoty.

Do tohto limitu sa rátajú aj náklady, ktoré strana minula na svoju propagáciu v čase začínajúcom 180 dní predo dňom vyhlásenia volieb, čiže od 9. mája do 4. novembra 2019. Parlamentné voľby sa budú konať 29. februára 2020.

Bezplatné statusy na sociálnej sieti sa za volebnú kampaň nepovažujú. Avšak sponzorovaný príspevok je volebnou kampaňou.

Volebná kampaň sa končí 48-hodinovým volebným moratóriom. Na transparentný účet je možné vkladať finančné prostriedky 48 hodín pred dňom konania volieb.

"Po tejto lehote nesmú byť na osobitný platobný účet prijaté finančné prostriedky. Politická strana je zároveň povinná zabezpečiť, aby po uvedenej lehote nemohli byť na osobitný platobný účet pripísané finančné prostriedky," uviedlo ministerstvo vnútra.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  2. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  3. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  4. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  7. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  8. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  1. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  2. Na bezpečnom internete záleží
  3. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  4. Podporujme imunitu aj vysokočistým beta glukánom
  5. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 8 460
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 3 733
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 261
  4. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 1 886
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 005
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 656
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 591
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 537
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pivovar Stein kúpila skupina Orco len preto, aby ho mohla zbúrať a na jeho mieste postaviť nový projekt. Nakoniec  pozemky stratila v dražbe.

Česko-francúzsky developer Orco stavil na luxus, City Gate sa nakoniec predával ako holobyty.


34m
Ján Cvečka

Počet ľudí v seniorskom veku sa zvyšuje.


7. feb
ZUZANA KEPPLOVÁ.

Obedy zadarmo sa vrátili hanebným spôsobom. Ale to už poznáme.


4 h

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 6 h
SkryťZatvoriť reklamu