Trenčín 24. mája (TASR) - Vodičské preukazy si v Trenčíne začali vybavovať záujemcovia z Nemecka. Turnusy organizuje nemecká agentúra v spolupráci s jednou z trenčianskych autoškôl. Nemci za vodičský preukaz vybavený na Slovensku výrazne ušetria.
Osemčlenné skupinky Nemcov vozia do Trenčína mikrobusom dvakrát do mesiaca. Ubytujú ich v penzióne, absolvujú teóriu aj praktické jazdy ako bežní uchádzači v autoškolách. Používajú učebnice a pomôcky v nemčine, na komunikáciu a skúšky si platia tlmočníka. Celkové náklady na vybavenie vodičského preukazu na Slovensku vrátane cestovania, ubytovania a stravovania ich vyjdú na 700 eúr. Vodičský preukaz v Nemecku podľa majiteľa autoškoly Kociana stojí 2500 až 3000 eúr.
Nemci musia prísť do Trenčína trikrát. Najprv na jeden deň, keď zájdu na cudzineckú políciu a prihlásia sa na trvalý pobyt. Ten je podmienkou, aby im mohol slovenský dopravný inšpektorát vydať vodičský preukaz. "Keď dostanú potvrdenie o trvalom pobyte, nastupujú do autoškoly," hovorí Kocian. Počas dvoch týždňov absolvujú prvú časť výcviku, potom odchádzajú domov. Vrátia sa o ďalšie dva-tri týždne na druhú časť výcviku a záverečné skúšky. Vybavovanie vodičského preukazu im trvá celkovo tri až štyri mesiace.
Podľa Kociana si na Slovensku vybavujú vodičské preukazy aj Nemci, ktorým ich doma polícia odobrala a skartovala. Nemeckí šoféri majú stanovený limit 80 bodov, ktoré sa odpočítavajú podľa spáchaných dopravných priestupkov. Po vyčerpaní limitu vodičovi preukaz skartujú a po uplynutí zákazu šoférovania si musí vodičský preukaz vybavovať odznova. Pri slovenských vodičských preukazoch karta vodiča zostáva na Slovensku a strhávanie bodov nie je možné.
Na Slovensku je pre žiakov autoškoly stanovených 45 hodín teórie a 33 hodín praktických jázd. V Nemecku podľa Kociana musí žiak chodiť na teóriu dovtedy, kým ju nezvládne. Pre praktické jazdy je stanovená iba minimálna hranica 20 hodín a ďalšie jazdy si musia žiaci kupovať, kým šoférovanie nezvládnu a vyučujúci im nepovolí ísť na skúšky. "Nemec chce v autoškole dostať všetko, čo si zaplatil, dokonca aj navyše. Všetko ho zaujíma, na všetko sa pýta. Slovenský žiak si zaplatí a zaujíma ho iba to, kedy dostane vodičský," porovnáva Kocian. Nemci tvoria dve tretiny jeho klientely, väčšina záujemcov je vo veku 35 až 40 rokov.
Podľa Kociana Nemci na Slovensko prichádzajú aj preto, že autoškoly v Čechách nestíhajú pokryť veľký dopyt a zdvihli ceny. Vodičské preukazy si vybavujú asi v štyroch slovenských autoškolách.