SME
Utorok, 4. október, 2022 | Meniny má František

Pozitívny názor na EÚ majú ľudia s vyšším vzdelaním, tvrdia analytici

Focus vypracoval prieskum pre Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Pozitívny názor na Európsku úniu majú ľudia s vyšším vzdelaním, ktorí sa zaujímajú o úniu a majú s ňou už aj nejakú skúsenosť.

Na margo prieskumu agentúry Focus pre Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku, v ktorom analyzovali verejnú mienku a informovanosť o EÚ, to povedali riaditeľ agentúry Martin Slosiarik a Katarína Javornícka z prieskumnej agentúry Kantar TNS.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rozdiel je v tých, ktorí nevedia odpovedať

V prieskume sa respondentov, ktorí mali pozitívny alebo negatívny názor na EÚ, pýtali na výhody slovenského členstva v EÚ.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Eurobarometer: Slováci považujú za najväčšie problémy sociálne a zdravotné zabezpečenie či rastúce ceny Čítajte 

Obe skupiny označujú za tri hlavné pozitíva pre Slovensko možnosť jednotného pracovného trhu, vzdelávanie a spoločný trh, čo značí, že priority ich rozličný názor na EÚ neovplyvňuje.

Rozdiel je však najmä v percentuálnom počte respondentov, ktorí nevedia odpovedať. Zatiaľ čo pri respondentoch s pozitívnym názorom na EÚ nevedelo na túto otázku odpovedať 31 percent, v prípade ľudí s negatívnym názorom je to 67 percent ľudí.

„Od ľudí, ktorí majú vyššie vzdelanie, a o ktorých sa dá povedať, že sa viac zaujímajú o Európsku úniu, máme pravidelne pozitívnejšie výsledky. Sú to väčšinou mladší ľudia alebo študenti, ale je tam veľký rozdiel v tom, či sa aktívne zaujímajú alebo nie,“ vysvetľuje Javornícka.

EÚ je občanom vzdialená, myslí si Slosiarik

V prípade, ak sa respondenti rozdelia do troch skupín - eurooptimisti, eurorealisti a euroskeptici, rozdiely sú ešte väčšie, no nie v najčastejšie uvádzaných odpovediach, ktoré zostávajú nezmenené.

SkryťVypnúť reklamu

V prípade eurooptimistov nevie alebo nevidí výhody 27 percent respondentov, u eurorealistov je to 39 percent a u euroskeptikov 75 percent ľudí.

Slosiarik si myslí, že EÚ je občanom vzdialená, čo podľa neho vyplýva aj z Eurobarometra, v ktorom sa tak vyjadrilo 48 percent respondentov.

Pripomína ale, že dôležitá je osobná skúsenosť. „Akonáhle majú ľudia osobnú skúsenosť, že im EÚ niečo priniesla, prípadne vycestujú do zahraničia, tak sa zvyšuje pravdepodobnosť uvádzania tém a priorít Európskej únie. To má vplyv na to, že sa cítia viac kompetentní v tej téme. V tom zmysle vlastná skúsenosť pomáha,“ povedal.

Na priority novej eurokomisie napríklad nevie odpovedať 38 percent eurooptimistov, 47 percent eurorealistov a 65 percent euroskeptikov.

Z prieskumu tiež vyplynulo, že euroskeptici, na rozdiel od ostatných dvoch skupín, majú pocit, že Slovensko nedokáže EÚ nič ponúknuť. Myslí si to 30 percent z nich, čo je výrazne viac ako v prípade eurorealistov (osem percent) a eurooptimistov (päť percent).

Agentúra Focus vypracovala prieskum pre Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku. Realizoval sa medzi 15. až 22. januárom 2020 na vzorke 1 013 respondentov formou osobných rozhovorov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Dôležitosť duševnej pohody
  3. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  4. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  5. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  6. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  7. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  8. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  1. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  2. Dôležitosť duševnej pohody
  3. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  4. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  5. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
  6. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  7. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 153
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 996
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 921
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 849
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 534
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 080
  7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 927
  8. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 565
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu