BRATISLAVA. Napriek čiastočnému zlepšeniu je celkový študijný výkon žiakov stále horší ako v roku 2009. Konštatuje to Európska komisia v materiáli Správa o Slovensku 2020.
Zručnosti sa podľa ekonomickej radkyne z Európskej komisie Ľudmily Majláthovej testovali v troch oblastiach - matematike, čitateľskej gramotnosti a prírodných vedách.
"Ak to porovnávame s priemerom OECD, tak viac- menej tí top žiaci sa prepadávajú do skupiny žiakov so slabými výsledkami a to percentuálne zastúpenie tých žiakov je nad priemerom OECD," vysvetlila Majláthová.
Dodala, že veľmi vysoké percento žiakov má zlé výsledky napríklad v čitateľskej gramotnosti, čo poukazuje na to, že vzdelávací systém je založený na poučkách a neučí žiakov rozmýšľať.
V matematike postup z podpriemeru
Odbor komunikácie a protokolu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR v reakcii uviedol, že v medzinárodnom testovaní PISA 2018 dosiahli slovenskí žiaci prvýkrát po desaťročí zlepšenie vo všetkých troch testovaných gramotnostiach.
"V matematike išlo dokonca o dramatické zlepšenie z pásma podpriemeru do pásma priemeru OECD, teda dosiahli štandard najvyspelejších krajín sveta," objasnil rezort školstva s tým, že rovnako sa Slovensko zlepšilo v ďalších dvoch testovaných zručnostiach, a to v čitateľskej a prírodovednej gramotnosti, hoci zostalo v pásme podpriemeru.
Kľúčovým prvkom sú učitelia
V tejto súvislosti je podľa Ministerstva školstva tiež dôležité uviesť, že analýzy testovania poukázali na silnejší vplyv sociálneho prostredia na výsledky žiakov než v iných krajinách, teda že celoštátny priemer PISA je výrazne znížený slabšími výsledkami žiakov z marginalizovaných komunít a sociálne znevýhodneného prostredia.

"Školský systém sa snažíme opäť viac sústrediť do stredného prúdu, aby sa v ňom vedeli vzdelávať nadané deti a podľa možností aj deti, ktoré majú špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby," pripomenul rezort školstva.
Čo sa týka financovania systému, tak podľa Majláthovej pretrvávajú nízke výdavky v porovnaní s priemerom EÚ, týka sa to aj platov učiteľov. "Kľúčovým prvkom celého systému sú učitelia," pripomenula.
Napriek tomu, že došlo k čiastočnému zvýšeniu učiteľských platov, atraktivita povolania sa podľa Majláthovej nezvýšila.
V súvislosti s výdavkami Ministerstvo školstva reagovalo, že správa o stave školstva, rovnako aj dokument Učiace sa Slovensko i samotný Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania považujú otázku financovania za kľúčovú pre ďalší rozvoj školstva.
Lepšie podmienky pre učiteľov
Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania predpokladá dodatočné výdavky na jednotlivé opatrenia, ktoré sa majú realizovať v rokoch 2018 - 2027, vo výške približne 15,6 miliardy eur, z toho asi 11,8 miliardy eur predstavuje zvyšovanie platov učiteľov.
"Na základe informácií od riaditeľov škôl a školských zariadení, ako aj od zástupcov profesijných organizácií pedagogických a odborných zamestnancov je záujem absolventov o prácu v školstve podmienený geograficky a tiež ekonomicky," uviedol rezort školstva.
Dodal, že najvýraznejším, hmatateľným prejavom zvyšovania atraktivity učiteľského povolania bolo navyšovanie platov.
Európska komisia sa zamerala aj na nízku účasť detí v predškolskom procese a mieru predčasného ukončenia štúdia. Majláthová zhodnotila, že SR v rámci účasti detí v predškolskom veku rapídne zaostáva za európskym priemerom, na čo rezort školstva reagoval slovami, že nedávno schválená novela školského zákona ustanovuje povinné predprimárne vzdelávanie v piatom roku veku dieťaťa.
V súvislosti s mierou predčasného ukončenia štúdia, ktorá je podľa Európskej komisie vysoká, rezort školstva uviedol, že predčasné ukončenie vzdelávania je významne spojené so situáciou marginalizovaných komunít a žiakov respektíve študentov zo sociálne znevýhodneného prostredia.
"Vyššie spomenuté opatrenia, povinné predprimárne vzdelávanie a začlenenie žiakov do stredného prúdu vzdelávania sú zamerané práve na posilnenie inklúzie a integrácie výchovno-vzdelávacieho systému v SR ako celku, od predprimárneho vzdelávania až po ďalšie vzdelávanie dospelých," uzavrelo ministerstvo školstva.