BRATISLAVA 26. mája (SITA) - Reklamný spot s názvom Dva doklady na úvery spoločnosti Home Credit je v rozpore s etickými zásadami reklamnej praxe platnými na Slovensku. Skonštatovala to Arbitrážna komisia (AK) Rady pre reklamu (RPR) na svojom piatom tohtoročnom zasadnutí. V reklame sa uvádza, že "stačia dva doklady, ktoré máte vo vrecku a tovar do 20 tisíc korún môže byť hneď váš". Sťažovateľka uviedla svoj reálny prípad, kedy ona ani jej manžel nedostali úver na televízor za 16 tisíc korún. Dôvodom bolo to, že ona je na materskej dovolenke a jej manžel je živnostník.
Etickému kódexu odporujú aj reklamy na Garantovanú investíciu od Tatra Banky a Neuveriteľné úvery od OTP Banky Slovensko. V prvom prípade sa v reklame neuvádza, že 24-percentný zisk, ktorý Tatra Banka garantuje počas celého trvania vkladu, treba vydeliť štyrmi rokmi. Zároveň v reklame chýba informácia, že každý musí zaplatiť vstupný poplatok tri percentá z vkladov, ktorý nie je garantovaný. Z reklamy sa takisto nikto nedozvie, že garantovaná investícia zaručuje výnos 0,1 percenta ročne. Sťažovatelia takisto na základe skúseností spochybnili reálnosť 24-percentného výnosu. Štruktúra fondov, ktoré Tatra Banka ponúka za posledné štyri roky totiž mohla priniesť zisk 2 až 2,5 percenta ročne. Reklamná billboardová kampaň na neuveriteľné úvery od OTP Banky takisto čelila kritike arbitrážnej komisie. Na billboardoch sľubuje banka hypotekárne a spotrebné úvery už s úrokom od 0,001 percenta. Záujemca však až priamo v pobočke zistí, že ide o spotrebiteľskú lotériu.
Reklamný článok Slovak Telecom-u Digitalizácia siete v praxi rovnako protirečí etickým zásadám reklamy. V článku, ktorý sa objavil na niektorých internetových stránkach, bolo nepravdivo uvedené, že všetky funkcionality poskytované prostredníctvom digitálnej siete sú dostupné každému zákazníkovi. V súčasnosti si totiž nemôže každý k svojej pevnej linke dať zriadiť doplnkové služby. Proti etickým pravidlám je aj ďalšia reklama Slovak Telecom. Na reklamnom pútači na službu DSL sa totiž uvádza cena 99 Sk, ide však o sumu bez DPH, čo sa zákazník z reklamy nedozvie. Takisto sa nedozvie, že je potrebné si zriadiť aj pevnú linku od ST.
Etickým pravidlám odporuje aj internetová a tlačová reklama na jarnú servisnú prehliadku od spoločnosti Škoda Auto Slovensko. Podľa informácií v reklame bola cena za vyváženie letných kolies pred montážou už v akciovej cene a zákazník mal hradiť iba doplnené prevádzkové kvapaliny či použité ochranné prípravky. Sťažovateľ však musel pri prehliadke za vyváženie kolies zaplatiť.
Agentúru SITA informovala riaditeľka Rady pre reklamu Zuzana Šangalová.