Od detstva mal Aspergerov syndróm, poruchu autistického spektra, ktorá je spojená s ťažkosťami pri sociálnych kontaktoch a komunikácii, ako aj s narušenými vzorcami správania. Napriek tomu sa mu podarilo získať dobrých priateľov, lásku a vybudovať si kariéru.
Svet si britského autistického savanta DANIELA TAMMETA všimol, keď dosiahol európsky rekord pri prednášaní vyše 25-tisíc číslic za desatinnou čiarkou matematickej konštanty Pí naspamäť .
Čísla však potom hodil za hlavu, aby sa naplno venoval literárnej kariére. Prvá kniha boli memoáre, stala sa bestsellerom a tento rok vyšla aj v slovenčine.
Pamätáte si obdobie, keď ste preklínali svoje schopnosti, pretože ste sa pre ne cítili osamotený? Ako ste si s tým poradili?

V detstve som niekedy chcel byť ako ostatné deti a intenzívne som pociťoval veľkú vzdialenosť, ktorá nás delila.
Ako som však rástol, pochopil som, že to, že som iný, je dar a môžem využiť svoje schopnosti, aby som sa stal strojcom vlastného osudu.
Máte syndróm učenca, teda ste savant. Koľko iných ľudí s týmto syndrómom poznáte a ako sa dá zistiť, že ho niekto má?
Raz som sa stretol s Kimom Peekom, ktorého príbehom bol výrazne inšpirovaný oscarový film Rain Man. Stretli sme sa v štáte Utah v roku 2004 v mestskej knižnici a hovoril som vtedy aj s jeho otcom a opatrovateľom.
Kim nebol autistický, mal vážne postihnutie. No spieval a rozprával s nadšením a pôsobivým množstvom podrobností o širokej škále tém.
V tej chvíli som si mohol porovnať, akí rôznorodí môžu byť savanti (pozn. red. títo ľudia majú mentálne postihnutie, no mimoriadne vyvinutú jednu schopnosť, väčšinou súvisiacu s fenomenálnou pamäťou, napríklad čo sa týka matematických výpočtov, hudby alebo umenia).
Na rozdiel od Kima ja žijem samostatne. Nepoznám ďalších savantov.
Môžete v skratke vysvetliť, v čom je vaše vnímanie čísiel a slov odlišné od iných ľudí?
Tak ako spisovateľ Vladimir Nabokov alebo maliar Vasilij Kandinskij zažívam svet okolo seba prostredníctvom zosilneného vnímania, ktoré sa nazýva synestézia. Je to prirodzené a neškodné zmiešavanie zmyslov, ktoré sa spája s kreatívnym a umeleckým nadaním.

Slová vnímam v rôznych farbách a štruktúrach a niekedy ich mám spojené aj s emóciami. Napríklad slovo "Slovakia", teda "Slovensko", je strieborné.
Aj čísla sú pre mňa jazykom, takže každé číslo má farbu, tvar a štruktúru. Niekedy majú aj osobnosť, napríklad číslo štyri je plaché.
Čo sa vám odohrávalo v hlave, keď sa spolužiaci v škole s vami pokúsili nadviazať rozhovor? Prečo obvykle komunikácia nefungovala?