BRATISLAVA. Problematika nového koronavírusu poznačila prvých sto dní vo funkcii aj nové vedenie rezortu školstva.
Minister školstva, vedy, výskumu a športu Branislav Gröhling (SaS) pre TASR uviedol, že od prvého týždňa sa museli popasovať s presunom na dištančné a online vyučovanie, ale aj s tým, ako nastaviť podmienky záťaže, ohodnotenie žiakov či ako určiť, ktoré predmety sú hlavné a ktoré doplnkové.
Šéf rezortu školstva oceňuje, že sa počas tohto obdobia podarilo otvoriť aj trh s učebnicami.
"Všetko sme to museli robiť za chodu. Teším sa z toho preto, lebo sme nastavovali pravidlá aj do budúcna, a ak by prišla potenciálne aj druhá vlna, tak máme pripravené všetky usmernenia a nástroje, ako sa zachovať v danej situácii a problematike," povedal minister.
Ako poznamenal, rezort školstva momentálne zbiera informácie zo škôl, ako sa vyrovnali s vyučovaním v období koronakrízy a aké problémy pociťovali.
"Odhaľujeme, že dištančné vzdelávanie sa začalo týždeň až tri po celom vypuknutí. Toto sú náležitosti, na ktoré sa chceme pozrieť a na základe toho nastavovať aj ostatné pravidlá do budúcna," uviedol Gröhling.
Pasovali sa s vírusom
V rámci prvých sto dní na rezorte školstva zistili, že existuje okruh detí, ktoré nemali prístup k dištančnému vzdelávaniu z dôvodu ich sociálnej situácie.

"Pomohli nám s tým riaditelia a učitelia, ktorí začali vyrábať pracovné listy, tlačiť ich a následne aj distribuovať prostredníctvom terénnych a sociálnych pracovníkov do jednotlivých osád," priblížil šéf rezortu školstva s tým, že na tento zámer vyčlenili 380.000 eur pre školy, aby im preplatili náklady.
Poukázal na to, že pomohlo aj vyučovanie prostredníctvom televízneho vysielania v RTVS.
Gröhling pripomenul, že rezort školstva vyčlenil 500.000 eur na letné školy, ktoré budú fungovať posledné tri augustové týždne.
"Analyzovali sme, že od septembra budeme mať problémy s deťmi v rámci nerovnosti vzdelávania, takže sme vyhlásili projekt na získavanie podporného personálu. Išlo naň vyše 80 miliónov eur," povedal minister školstva.
Gröhling dodal, že sa bude preplácať zhruba 2600 pozícií špeciálnych pedagógov, výchovných poradcov a asistentov, aby im školy mohli uhradiť mzdové náklady.
Trh s učebnicami sa otvára
Pozitívne hodnotí minister aj otvorenie trhu s učebnicami. "Momentálne sme základným školám na prvom stupni umožnili kupovať si učebnice podľa vlastného uváženia a išlo tam vyše 11 miliónov eur. V týchto dňoch budeme túto sumu zvyšovať," povedal.

Ako ďalej vysvetlil, doteraz školy nechceli používať učebnice, ktoré im dodával štát, a pýtali si od rodičov peniaze na iné. "Teraz tieto učebnice bude nakupovať štát na základe rozhodnutia učiteľov a riaditeľov," povedal Gröhling.
"Ideme takým rýchlym tempom, že neuvažujeme o tom, čo sa nepodarilo," reagoval na otázku, či sa niečo za obdobie viac ako troch mesiacov nepodarilo. Podľa neho je to skôr o tom, čo všetko sa pripravilo. Poukázal na legislatívny plán.
"Chceli by sme ambiciózne vyriešiť v prvom kvartáli budúceho kalendárneho roku väčšinu problémov, ktoré nás ťažili. Budú to praktické úpravy, ktoré pomôžu učiteľom, riaditeľom a následne aj žiakom, čo sa týka obsahu vzdelávania," uzavrel šéf rezortu školstva.
Petrák hodnotí nástup Gröhlinga pozitívne
V zmysle pokynov ministerstva školstva pre hodnotenie v tomto polroku má minister školstva na vysvedčení absolvoval, hodnotí Ľubomír Petrák zo Smeru.

Začiatok činnosti Gröhlinga po nástupe do funkcie hodnotí Petrák, ktorý je podpredsedom parlamentného školského výboru, pozitívne. Dôvodom je zvládnutie zavedenia online vzdelávania v čase koronakrízy.
"Súčasne s odstupom času konštatujem, že je to nevyužitá možnosť potenciálu pedagogických zamestnancov pre vytvorenie online databázy digitálneho obsahu vzdelávania a zavedenia príkladov dobrej praxe aj z hľadiska metodiky vzdelávania, čo by bolo určite morálnym ohodnotením najkvalitnejších pedagógov," uviedol Petrák.
Ako doplnil, šéf rezortu školstva mohol morálne ohodnotenie doplniť aj finančným. Pozitívne hodnotí aj zvýšenie rozpočtu pre regionálne školstvo vo výške 90 miliónov eur.
Naopak, za negatívum označil otvorenie témy rušenia 9. ročníka základnej školy. Podľa Petráka to "svedčí o slabej orientácii sa v problematike základného školstva".
"Negatívne hodnotím aj realokáciu 120 miliónov eur na vedu, čo namietali aj predstavitelia akademickej a vedeckej obce. Veda potrebuje hľadať cesty na zvýšenie jej financovania," poznamenal Petrák.
"Z hľadiska personálnych výmen na ministerstve bude problémom do budúcnosti obklopovanie sa predovšetkým ľuďmi z oblasti súkromného a cirkevného školstva a predstaviteľmi mimovládnych organizácií," uviedol Petrák.
Ako doplnil, chýba vyvážené zastúpenie odborníkov so znalosťou problémov škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti štátu a samospráv, ktoré zabezpečujú 90 percent výkonov v školstve.
Odborári sú zatiaľ spokojní
Predseda Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku Pavel Ondek aj Vladimír Crmoman zo Slovenskej komory učiteľov (SKU) hodnotia prvých 100 dní Gröhlinga rovnako pozitívne.
Naopak, analytičke z centra pre ekonomické a sociálne analýzy MESA 10 Renáte Hall chýbalo, že minister školstva o oblasti vedy a vysokých škôl hovoril zatiaľ pomerne málo.
"Vznikol nápad odobrať peniaze z operačného programu Výskum a inovácie a presunúť ich na riešenie dôsledkov koronakrízy.
Toto považujem za mimoriadne nešťastný nápad," uviedla pre TASR Hall s tým, že dúfa, že sa tak nestane. Ako tvrdí, veda je dlhodobo podfinancovaná a to, že sa prostriedky z tohto programu nečerpali, nie je chybou vedcov, ale ministerstva za predošlého vedenia.
Ministerstvo školstva v týchto dňoch pripravuje nový zákon o vysokých školách, v ktorom chce zohľadniť aj otázku riešenia plagiátorstva.
Zákon má byť súčasťou aktivít rezortu, ktorých cieľom je zlepšenie kvality vysokého školstva na Slovensku.
Hall tvrdí, že s témou eurofondov a nového koronavírusu by mali súvisieť aj najbližšie kroky. Podotkla, že bude potrebné zmapovať si, aké dôsledky má koronakríza napríklad na rozpočty vysokých škôl či na organizáciu štúdia.
"Po zmapovaní toho, čo sa za posledné mesiace udialo, bude treba prijať opatrenia na korekciu týchto dôsledkov," poznamenala Hall.
Ondek pre TASR poznamenal, že blížiacich sa 100 dní vlády ministra školstva hodnotí pozitívne.
Podotkol, že minister musel riešiť od začiatku svojho nástupu najmä problémy na školách, ktoré súviseli s koronakrízou. Za nešťastné považuje vyhlásenie ministra, že plánuje rušiť deviaty ročník základných škôl.
Očakávajú ďalšie zmeny
SKU vníma nové smerovanie ministerstva školstva pozitívne a verí, že je to začiatok zmeny.
"Sme si vedomí toho, že čas nového koronavírusu zablokoval mnohé potrebné zmeny, ale zároveň niektoré otvoril, pomenoval a priniesol rýchlejšie. Ministerstvo od nástupu prevažne hasí problémy vzniknuté v dôsledku pandémie. Veľa vecí sa podarilo vyriešiť v rámci možností," zhodnotil pre TASR Crmoman.
Ako poznamenal, doteraz nikdy nemali učitelia a riaditelia toľko usmernení a podpory zo strany ministerstva a Štátneho pedagogického ústavu ako počas koronakrízy.
SKU oceňuje snahu ministra školstva zabezpečiť finančné prostriedky na udržanie pracovných miest v materských školách.
"Dlho očakávaným a pozitívnym krokom ministra je začiatok procesu otvorenia trhu s učebnicami, v komunikácii so školami a vydavateľmi však aj v tomto procese čaká ministerstvo ešte veľa práce," povedal Crmoman.
Za mimoriadne dôležitú do ďalších dní označil Crmoman realizáciu zmeny financovania škôl a školských zariadení z originálnych kompetencií na prenesené.
"Potrebujeme riešiť demokratizáciu škôl, odmeňovanie zamestnancov rezortu, štandard vybavenosti škôl, odborné tímy či podmienky vychovávateľov," dodal Crmoman.