SME

Kultúra trpí na nedostatok súkromných zdrojov

Slovenské domácnosti použijú na kultúru tri percentá príjmov.

Ilustračné fotoIlustračné foto

BRATISLAVA. Podiel súkromných zdrojov v kultúre na Slovensku zaostáva za zahraničím.

Uvádzajú tu analytici Útvaru hodnoty za peniaze a Inštitútu kultúrnej politiky v Revízii výdavkov na kultúru.

Tri percentá z príjmov domácností na kultúru

Ako zistili, firmy a domácnosti nakúpia 80 percent produktov a služieb kultúry a kreatívneho priemyslu, pričom v zahraničí je podiel 86 až 95 percent.

Medzi firmami je podľa nich dopyt najmä po reklame, architektúre a vizuálnom umení, u domácností dominuje tlač.

„Slovenské domácnosti použijú na kultúru tri percentá príjmov, čo zodpovedá priemeru krajín Európskej únie. Výdavky bohatších domácností sú v porovnaní s inými európskymi krajinami nižšie. Pätina domácností s najvyšším príjmom minie na Slovensku na kultúru dvakrát toľko ako pätina domácností s najnižším príjmom, v Európskej únii je to v priemere až štyrikrát viac,” uvádzajú analytici.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Európsky priemer je zhruba 5,60 eura

Slovensko zaostáva aj v sponzoringu a darcovstve. Ako sa uvádza v revízii výdavkov, v susednom Česku býva objem tejto podpory kultúry dvoj- až trojnásobný.

Kým na Slovensku to v roku 2017 bolo v prepočte na obyvateľa 40 centov, v Česku približne 60 centov. Európsky priemer je zhruba 5,60 eura, v Holandsku to bolo viac ako 17 eur na obyvateľa.

Jedným z odporúčaní revízie výdavkov na kultúru je, aby štát pripravil motivačné nástroje, ktoré by do kultúry priniesli viac súkromných peňazí.

Základným prvkom by mala byť daňová politika štátu. Súkromné financovanie kultúry je podľa analytikov možné zvyšovať napríklad zvyšovaním dopytu po kultúre, a to napríklad poukazmi či daňovými zvýhodneniami pri nákupe umeleckých predmetov.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšou možnosťou je stimulácia priamych investícií firiem do kultúry, stimuláciou darovania prostredníctvom filantropie či vytváraním nových zdrojov súkromného financovania ako sú crowd-fundingové a fundraisingové platformy.

Kultúra

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 878
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 939
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 4 884
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 859
  5. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 2 913
  6. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 2 626
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 357
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 178
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu