Načo je nám v čase internetu, keď si je všetko možné kedykoľvek, kdekoľvek a rýchlo nájsť, ešte učiteľ? A aký by mal byť učiteľ, aby ho technológia ani v budúcnosti len tak ľahko nenahradila?
Podľa vysokoškolskej pedagogičky Lenky Sokolovej z Katedry psychológie a patopsychológie Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského robotických učiteľov ešte nemáme, hoci viaceré experimentálne technológie im už fušujú do remesla aj v oblastiach, ktoré sa zdali nedotknuteľné.
Napríklad chatboti, ktorí poskytujú spätnú väzbu, či kamery v triede, ktoré vyhodnocujú náladu žiakov.
"Každý školský poznatok je na internete veľmi ľahko dostupný. Učiteľov naozaj nepotrebujeme, aby opakovali poznatky ako hotové fakty. Potrebujeme ich skôr na to, aby nás naučili vyberať si z poznania v zmysle kritického hodnotenia, aj v zmysle toho, čo je dôležité, alebo čo ma môže z poznania ohroziť," hovorí Sokolová.
O tom, na čo je nám v dnešnej dobe ešte učiteľ, mala prednášku na tohtoročnej Detskej Univerzite Komenského.
"Máme aj takých učiteľov, ktorí tlačia na známky, papagájujú poznanie, nereagujú flexibilne a vzťahom, ale direktívne a mocou. Tých možno technológia nahradí," hovorí Sokolová.