BRATISLAVA. Slovensko bude mať dvoch mládežníckych delegátov Slovenskej republiky pri OSN. Do výzvy sa zapojilo 32 mladých ľudí, do druhého kola sa na základe bodového hodnotenia prebojovalo sedem.
Mládežníckymi delegátmi za Slovenskú republiku na nasledujúce obdobie budú Nikola Sekerešová a Šimon Babjak. Informuje o tom ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu na svojom webe.
Sekerešová tento rok zmaturovala na Obchodnej akadémii v Detve a rozhodla sa pokračovať v štúdiu na Ekonomickej fakulte Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici.
Vo svojej agende by sa chcela venovať presadzovaniu politík zameraných na rozvoj, ktoré podporujú produktívne činnosti, vytváraniu dôstojných pracovných miest, podnikaniu, tvorivosti, inováciám a posilňovaniu snáh o ochranu kultúrneho a prírodného dedičstva sveta.
"Dosiahnutie týchto cieľov chcem realizovať prostredníctvom podpory myšlienky sociálneho podnikania. Sociálne podnikanie kombinuje princípy bežného podnikania a riešenie rôznych spoločenských problémov a výziev. Sociálny podnik má byť sebestačný, konkurencieschopný a udržateľný. Prostredníctvom mandátu by som chcela poukázať na sociálnu ekonomiku a jej úlohy pre udržateľný rozvoj regiónu, podporu inklúzie a využívanie miestnych zdrojov. Taktiež zistiť záujem o sociálne podnikanie a motivovať kompetentné orgány k rozvoju sociálnej ekonomiky a prezentovať možnosti a oblasti sociálnych podnikov," ozrejmila mládežnícka delegátka.
Babjak je študentom na Bilingválnom gymnáziu C. S. Lewisa v Bratislave. Ako hlavný bod svojej agendy si stanovil participáciu mládeže v oblasti reformy školských osnov a vytváranie kurikúl na rozvoj charakteru.
"Ide o dve oblasti, ktoré majú potenciál niekoľkonásobne zvýšiť efektivitu učebného procesu vďaka vytváraniu vnútornej motivácie u žiakov. Hlavný zámer prvej oblasti je dať priestor mladým ľuďom vyjadriť sa a participovať na tom, čo a ako sa učia. Pri vytváraní dnešných osnov bola vynechaná cieľová skupina - žiaci - a preto je samotné učivo pre nich často ťažko uchopiteľné. Druhou časťou mojej agendy je vytvorenie návrhu kurikúl a postupov na rozvoj charakteru a osobnosti mladých ľudí," uviedol Babjak s tým, že cieľom je im dať priestor na vyučovaní a podporu v hľadaní odpovedí na otázky týkajúce sa napríklad osobného poslania, životných priorít a hodnôt.
V nasledovných týždňoch mládežnícki delegáti absolvujú niekoľko koordinačných stretnutí. Následne si pripravia agendu, ktorú by vedeli uskutočniť aj v prípade obmedzení spojených s ochorením Covid-19, a od septembra na nej začnú postupne pracovať.