Bratislava 5. júna (TASR) - Štátne lesy Tatranského národného parku (ŠLT) začali v sobotu ráno ťažiť drevo v prísne chránenej Tichej doline, a to bez informovania správy národného parku. Spolu s Kôprovou dolinou ide o poslednú lokalitu, kde po novembrovej veternej smršti chcú pracovníci Štátnej ochrany prírody SR a dobrovoľní ochranári ponechať prírodu bez ľudského zásahu, na jej vlastný vývoj. Hovorca Štátnych lesov Marián Šturcel aj minister pôdohospodárstva Zsolt Simon sa odvolávajú na rozhodnutie Okresného riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru v Poprade, ktoré nariadilo uvoľňovanie ciest v celkovej šírke minimálne 20 metrov kvôli ochrane proti prípadnému požiaru.
"Na základe doterajších skúseností z lesov tohto typu môžeme konštatovať, že riziko samovoľného požiaru v uvedených dvoch dolinách je minimálne. Najviac ho zvyšujú práve lesní robotníci, ktorí pri svojej práci často spaľujú konáre a iné zvyšky po ťažbe," uviedla dnes pre TASR Ľubica Trubíniová z Mimovládneho výboru Naše Tatry. Ochranári preto žiadajú Okresné riaditeľstvo Hasičského a záchranného zboru, aby verejnosti predložilo podklady alebo konkrétnu odbornú analýzu hroziaceho požiarneho rizika, ktoré by oprávňovalo na vstup a odstraňovanie stromov ťažkými mechanizmami v ekologicky najcennejšom lesnom komplexe TANAP-u. "Uvidíme, či hasiči aspoň vedia primerane odborne zdôvodniť zásahy v takom vzácnom území, keď už ich nariaďujú bez akéhokoľvek vyjadrenia ochrany prírody," uviedla Trubíniová. Podľa nej vzniká odôvodnené podozrenie, že v tomto prípade sa zneužíva prirodzený strach z požiarov v lese na to, aby ŠLT pod zámienkou protipožiarnej ochrany ťažili a predávali kvalitné drevo z najprísnejšie chránených oblastí TANAP-u. Iným spôsobom by totiž ŠLT nezískali zákonnú výnimku štátnej ochrany prírody na vstup a ťažbu dreva v Tichej a Kôprovej doline s piatym stupňom ochrany. "Na takéto zneužívanie situácie poukazuje aj skutočnosť, že ŠLT neťažia drevo len z približne 7 - 8-metrových pásov vedľa cesty, ale aj oveľa ďalej, najmenej 20 metrov od cesty," dodala projektová manažérka Mimovládneho výboru Naše Tatry.