BRATISLAVA. Konkrétne vzdelávanie učiteľov, zjednotenie financovania škôl či takzvaná demokratizácia na školách.
To sú priority, ktoré si Slovenská komora učiteľov (SKU) stanovila do nového školského roka.
Obavy o čerpanie fondov
Ako v tlačovej správe informoval prezident Slovenskej komory učiteľov Vladimír Crmoman, za veľmi dôležité považuje komora aj tému štrukturálnych fondov, o nastavenie ktorých má pre doterajšie kroky ministerstva školstva obavu.
„Opakovane pripomíname, že k efektívnemu čerpaniu a kvalitnému nastaveniu vzdelávania žiakov potrebujeme transformáciu priamoriadených organizácií,“ povedal Crmoman.
Chýba systémová vízia vzdelávania učiteľov
Pokiaľ ide o vzdelávanie učiteľov, ministerstvo aktuálny systém podľa Slovenskej komory učiteľov rok blokuje.
Zároveň neakreditovalo napriek zákonným lehotám (60 dní) desiatky žiadateľov a netransparentne vytvorilo a nastavilo prácu komisie pre profesijný rozvoj, ktorá je jeho poradným orgánom pre akreditáciu.
„Nie je známa žiadna systémová vízia vzdelávania učiteľov, kvalita ktorého je nevyhnutná na podporu kvality ich práce so žiakmi a po 12 rokoch skorumpovaného kreditového systému nám hrozí ešte väčší úpadok,“ povedal Crmoman.
Zjednotenie financovania škôl
V oblasti zjednotenia financovania škôl komora pozitívne oceňuje snahu presunúť všetky školy zo správy ministerstva vnútra pod ministerstvo školstva.
„Vzhľadom na problémy obcí vo financovaní počas uplynulého obdobia ide o najočakávanejšiu zmenu. Ak sa má uskutočniť v tomto volebnom období, je potrebné ju naštartovať tento školský rok,“ zdôraznil Crmoman.
Viac voľnosti pre školy
Pokiaľ ide o problematiku demokratizácie na školách, od štrajku učiteľov 2016 a aktuálne aj situácie v súvislosti s pandémiou COVID-19 sa podľa Slovenskej komory učiteľov ukazuje, že demokracia v školách je spolu s inými rezortmi kľúčovým prvkom celospoločenskej zmeny.

„Nedostatok demokracie a participácie v školách je zásadnou bariérou pre akúkoľvek zmenu v kvalite vzdelávania našich žiakov. Nefungujúce zborovne sú predpokladom nefungujúcich tried," povedal Crmoman s tým, že rozhodnutia v školách sa stále robia zhora, bez dodržovania Zákonníka práce v rovnocennom a férovom vyjednávaní so zamestnancami a ich zástupcami.
Komora dodáva, že kľúčovou prioritou pre ňu zostáva zvyšovanie atraktivity učiteľského povolania, a to systémovým zvyšovaním platov na úroveň primeranú náročnosti práce a vzdelaniu a nastavením kvality pedagogického štúdia na pedagogických fakultách.