SME

Žiaci nemajú dostať vedomosti na podnose (anketa Učiteľ Slovenska)

Jana Chmurová nie je učiteľka chémie a biológie, ktorá príde do triedy a začne pred tabuľou vysvetľovať učivo.

Jana Chmurová, učiteľka na 2. stupni, Základná škola s materskou školou, Ulica Jána Bottu 27, Trnava.Jana Chmurová, učiteľka na 2. stupni, Základná škola s materskou školou, Ulica Jána Bottu 27, Trnava. (Zdroj: Komenského inštitút)
Anketa:
Učiteľ Slovenska 2020: Hlasovanie o cene verejnosti
Iveta Barková
8226
Ľubica Bezeková
725
Ľubica Demčáková
1109
Dana Dobšíčková
870
Jana Chmurová
1576
Iveta Kališová
1949
Ladislav Ogurčák
7371
Miroslava Okuliarová
589
Monika Plintová
1275
Róbert Tomolya
1317
Potvrďte svoj hlas
Hlasovalo: 25007

Anketa už bola ukončená.

Jana Chmurová dáva prednosť inovatívnejším metódam. Takým, ktoré vyžadujú väčšiu zapojenosť žiakov.

„Neponúkam žiakom hotové vedecké poznatky, ale žiaci si ich vytvárajú sami na základe vlastnej predchádzajúcej skúsenosti,“ hovorí Jana Chmurová.

Aj keď sa už od malička rada hrávala na učiteľku, jej cesta k učiteľovaniu nebola priama. Inšpirovaná mamou spolužiačky z gymnázia sa najprv túžila stať hygieničkou. Vyštudovala odbor Výživa ľudí, avšak počas pôsobenia na Trnavskej univerzite ako odborná asistentka a spoluriešiteľka projektov zameraných hlavne na prírodovedné vzdelávanie zistila, že učenie môže byť oveľa zaujímavejšie ako tradičná vyučovacia hodina. Preto sa po materskej dovolenke zamestnala ako učiteľka.

SkryťVypnúť reklamu

„Chcela som zažiť, aká je naozajstná práca s deťmi,“ hovorí Jana Chmurová. Začala učiť najprv na malej vidieckej škole, kde začala využívať inovatívne metódy vzdelávania. Radosť detí a rodičov z poznávania nových vecí netradičným spôsobom ju motivovala ešte viac. Keď však neskôr prešla na mestskú školu, zistila, že veľká škola nepraje alternatívam v takej miere ako malá škola. Napriek tomu verí, že sa to dá zvládnuť, chce to len trpezlivosť a nedať sa odradiť.

„Povzbudzuje ma spätná reakcia detí, keď vidím, aké sú nadšené a že ich to baví. To mi dodáva energiu púšťať sa do ďalších vecí,“ vyznáva sa Chmurová.

Žiak vedcom

Na hodinách, kde je to možné, využíva prvky výskumne ladenej koncepcie. Pochádza z IBSE (Inquiry Based Science Education) a je založená na vedeckých postupoch žiaka. Ten sa k vedeckým poznatkom postupne prepracuje sám a nedostane ich hotové od učiteľa na striebornom podnose. Táto metóda sa jej osvedčila najmä u menej prospievajúcich žiakov.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

„Slabší žiaci vedia oveľa lepšie argumentovať, predpokladať a realizovať praktické aktivity ako žiaci, ktorí vedomosti memorujú,“ hovorí Jana Chmurová.

Na začiatku sa vždy snaží u žiaka vzbudiť zvedavosť a záujem skúmať daný jav. Potom príde samotné bádanie. Žiaci pozorujú, usudzujú, predpokladajú, merajú, experimentujú, zistené údaje vkladajú do tabuliek a grafov, opisujú vzťahy medzi premennými a nakoniec tvoria závery a zovšeobecnenia.

„Predovšetkým ide o skupinovú prácu, preto sa snažím žiakov zároveň povzbudzovať k vzájomnej tolerancii a rešpektovaniu názorov. V skupinách sa prejavia aj neistí žiaci, čím sa vytvára ich zdravé sebavedomie,“ hovorí Jana Chmurová. Na začiatku sú vždy stanovené skupinové pravidlá a ak je práca zmysluplná, rozvíjajú sa u žiakov aj pozitívne účinky v oblasti sociálnych kompetencií.

SkryťVypnúť reklamu

V škole vedie krúžok Zelená hliadka, kde sa so žiakmi venujú environmentálnej problematike a zároveň aj skúmajú prírodné javy. Jej členovia po vyučovaní kontrolujú všetky triedy, či separujú správne a potom ich bodujú. Školu zapojila aj do ankety „Strom roka 2019“, kde škola získala v rámci Slovenska 2. miesto.

Je zároveň koordinátorkou projektu Ekoalarm a školu zapojila aj do piateho ročníka Európskeho týždňa športu na Slovensku. Spolupracuje s Trnavskou univerzitou ako cvičný učiteľ budúcich pedagógov pre predmety biológia a chémia a podieľa sa na príprave učebných materiálov. Snaží sa tiež nabádať kolegov k aktívnejšiemu zapojeniu do projektov.

Najmä individuálne

Ku každému žiakovi sa snaží pristupovať individuálne s cieľom rozvinúť jeho potenciál. V prípade, keď sa u žiaka zmení prospech k horšiemu alebo sa zmení jeho správanie, si s ním individuálne pohovorí.

SkryťVypnúť reklamu

„Komunikácia medzi rodičom, učiteľom, školským psychológom a samotným žiakom sa mi vo väčšine prípadov potvrdila ako účinná,“ hovorí Jana Chmurová.

Tak to bolo aj v prípade žiaka, ktorý prepadol z chémie na konci 8. ročníka a na školu veľmi zanevrel. Nebavilo ho vyučovanie, neučil sa a správal sa arogantne. Jana Chmurová sa s ním veľmi veľa rozprávala, povzbudzovala ho, že sa nemôže tak ľahko vzdať a musí ukázať, že je múdry a správny človek. Na komisionálnych skúškach v auguste uspel a jeho správanie a prospech v deviatom ročníku sa výrazne zmenili k lepšiemu.

„Videla som, že ten ročný boj mal zmysel,“ vyznáva sa Jana Chmurová.

Jana Chmurová, učiteľka na 2. stupni, Základná škola s materskou školou, Ulica Jána Bottu 27, Trnava

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 304
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 526
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 206
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 5 025
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 129
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 3 555
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 863
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 370
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu