SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Každé dieťa má mať šancu na vzdelanie. Aj to s problémami

Iveta Kališová venuje výraznú pozornosť rizikovým skupinám žiakov.

Iveta Kališová, riaditeľka a učiteľka prvého stupňa v Základnej škole s materskou školou Ľubeľa.Iveta Kališová, riaditeľka a učiteľka prvého stupňa v Základnej škole s materskou školou Ľubeľa. (Zdroj: Komenského inštitút)
Anketa:
Učiteľ Slovenska 2020: Hlasovanie o cene verejnosti
Iveta Barková
8226
Ľubica Bezeková
725
Ľubica Demčáková
1109
Dana Dobšíčková
870
Jana Chmurová
1576
Iveta Kališová
1949
Ladislav Ogurčák
7371
Miroslava Okuliarová
589
Monika Plintová
1275
Róbert Tomolya
1317
Potvrďte svoj hlas
Hlasovalo: 25007

Anketa už bola ukončená.

Za 32 ročnej praxe Ivety Kališovej, riaditeľky a učiteľky prvého stupňa v Základnej škole s materskou školou Ľubeľa, žiadny žiak, ktorého učila, nebol hodnotený známkou nedostatočný.

Dosiahnuť dobré výsledky jej pomáhajú rôzne stratégie, metódy a otvorená komunikácia a rešpektovanie potrieb všetkých žiakov.

„Pokiaľ mám v triede menej úspešných žiakov, pracujem s nimi individuálne. Hľadám spôsoby, aby lepšie porozumeli učivu, a venujem sa im aj mimo vyučovania,“ hovorí Iveta Kališová.

Jej osvedčenými metódami sú skupinová práca, diferencované vyučovanie, hranie rolí, metóda CLIL, projektová metóda, pohybové aktivity a využívanie moderných pomocníkov -interaktívnej tabule, interaktívnych výučbových programov či online podporných materiálov.

Skryť Vypnúť reklamu

„Všetky mnou osvedčené používané spôsoby vyučovania ponúkam kolegom,“ hovorí Iveta Kališová, ktorá na ZŠ s MŠ Ľubeľa pôsobí od roku 2014.

Jej cesta k učiteľovaniu bola priamočiara. Po skončení gymnázia absolvovala Pedagogickú fakultu v Banskej Bystrici. Následne pôsobila na viacerých základných školách vrátane málotriednej školy v Dúbrave, čo bola pre ňu nová, obohacujúca skúsenosť. Neskôr si rozšírila kvalifikáciu aj na vyučovanie angličtiny. Po absolvovaní projektu EnglishOne sa zapojila aj do vytvárania materiálov, ktoré poskytujú inšpiráciu pre efektívnejšiu výučbu anglického jazyka na základných školách. Vytvorila vzorovú vyučovaciu hodinu, ktorá bola aj publikovaná.

„Angličtinu vyučujem metódou JollyPhonics, ktorou dosahujeme u žiakov porovnateľne lepšie výsledky než klasickými metódami,“ objasňuje Iveta Kališová.

Skryť Vypnúť reklamu

Inklúzia neostala len na papieri

„V našej škole sme nastavení tak, že prijímame deti, ak nám to naša kapacita povoľuje, aj s rôznymi poruchami učenia pretože všetky deti majú mať šancu dostať vzdelanie také, aké potrebujú, s ohľadom na ich špecifiká a zdravotné problémy,“ hovorí Iveta Kališová. Len minulý školský rok mali v škole 49 žiakov s poruchami učenia, so zdravotnými problémami a s inými špeciálnymi potrebami.

Bola to však jej osobná skúsenosť, ktorá ju primala zamyslieť sa nad tým, ako lepšie týmto deťom, a aj ich rodičom pomôcť.

Načítavam video...

„Často sa na mňa obracala moja sestra, ktorej syn má Aspergerov syndróm. Je to dieťa, ktoré potrebuje pomoc druhých, nedokáže samo zvládať školské prostredie,“ hovorí Iveta Kališová.

Často sa so sestrou pri káve rozprávali, ako by ona pristupovala k problémom jej syna v škole. Neskôr cez vlastnú skúsenosť zistila, že aj deti v jej škole prechádzajú podobnými procesmi. Preto uvítala možnosť zapojiť školu, ako jednu z dvadsiatky, do projektu Nadácie pre deti Slovenska Škola inkluzionistov.

Skryť Vypnúť reklamu

„Realizujeme rôzne workshopy pre učiteľov, na ktorých sa učitelia zdokonaľujú, aby dokázali meniť svoj zaužívaný štýl práce, aby sa dokázali prispôsobiť deťom, ktoré takéto poruchy majú,“ objasňuje Iveta Kališová.

Nielen pred tabuľou

Ako riaditeľke školy jej záleží, aby spolu s kolegami vytvorili v škole prostredie na zmysluplné trávenie voľného času aj mimo vyučovacích hodín.

„Vedieme žiakov k zachovávaniu ľudových tradícií a pestrou ponukou športových krúžkov eliminujeme nežiaduce aktivity v čase mimo vyučovania,“ hovorí Iveta Kališová.

Výraznú pozornosť venuje rizikovým skupinám žiakov – deťom z málo podnetného prostredia. Vytvárajú pre ne zaujímavé hodiny, aby podporili u nich to, čo im ide. Napríklad často chodievajú do školskej kuchynky, kde sa učia variť.

Skryť Vypnúť reklamu

„To je oblasť, ktorá je im blízka a zručnosť, ktorú budú pre svoj život potrebovať. Tak isto s nimi chodievame do obchodu, kde ich učíme vyberať tovar a zaplatiť zaň. Učíme ich skôr praktické zručnosti do života,“ hovorí Iveta Kališová.

Na pandémiu nebol pripravený nikto

Po tom, ako celý svet zasiahla pandémia Covid-19 a na školách bolo prerušené bežné vyučovanie, na výzvu Nadácie pre deti Slovenska vytvorila video, v ktorom vyzvala učiteľov na zmenu a nový spôsob vyučovania.

„Nikto z nás na to nebol pripravený, avšak život sa nás nepýta, na čo pripravení sme. Z nás sa stali virtuálni učitelia bez fyzického kontaktu s deťmi a v danej situácii musíme fungovať čo najefektívnejšie,“ hovorí Iveta Kališová.

Iveta Kališová, riaditeľka a učiteľka prvého stupňa v Základnej škole s materskou školou Ľubeľa.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  2. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  3. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  4. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  5. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  6. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  7. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  8. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  9. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  10. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  3. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Zmeny v systéme revíznych postupov
  6. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  7. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 515
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 086
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 827
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 712
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 6 959
  6. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 000
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 347
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 122
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 091
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič

Koalícia už začala zle, keď namiesto programu delila kreslá. Aj toto je výsledok.


29. nov
Ilustračné foto.

Štáty zavádzajú povinné očkovanie.


5 h
Kateřina Trávničková vystupuje verejne na instagrame @kate.travnicek, kde sa venuje najmä informovaniu o výchove detí. Má vyštudovanú lingvistiku a andragogiku. Momentálne je v psychoterapeutickom výcviku. Fascinujú ju neurovedy.

Trávničková chápe strach antivaxerov.


24. nov
Poslanec Smeru Ľuboš Blaha.

Dnes prvýkrát FB zmazal Blahovi video.


Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Novela zamedzuje úniku financií, ktoré štát vyčlenil na vzdelávanie v ich školách a zariadeniach.


TASR 28m
Marek Para.

Revízna komisia má na rozhodnutie deväť mesiacov.


38m
Ján Herák oznámil vzdanie sa mandátu 9. júna 2021.

Herák v OĽaNO ďalej pracuje.


47m
Počet pacientov v nemocniciach stále neklesá. Ilustračná snímka.

Počet hospitalizovaných naďalej rastie.


48m
Skryť Zatvoriť reklamu