SME

Je dôležité opakovať deťom, že sú v poriadku také, aké sú

Miroslava Okuliarová cez projekt Živá škola rešpektuje vývin dieťaťa a nesnaží sa dieťa napasovať do kocky zvanej škola.

Miroslava Okuliarová, učiteľka na 1. stupni, Základná škola Mostná, Nové Zámky.Miroslava Okuliarová, učiteľka na 1. stupni, Základná škola Mostná, Nové Zámky. (Zdroj: Komenského inštitút)
Anketa:
Učiteľ Slovenska 2020: Hlasovanie o cene verejnosti
Iveta Barková
8226
Ľubica Bezeková
725
Ľubica Demčáková
1109
Dana Dobšíčková
870
Jana Chmurová
1576
Iveta Kališová
1949
Ladislav Ogurčák
7371
Miroslava Okuliarová
589
Monika Plintová
1275
Róbert Tomolya
1317
Potvrďte svoj hlas
Hlasovalo: 25007

Anketa už bola ukončená.

Keď sa Miroslava Okuliarová v 18 rokoch rozhodovala, na akú vysokú školu pôjde, našepkávali jej traja vnútorní radcovia.

Ego ju tlačilo na právo, túžba duše viac sa spoznať jej radila ísť na psychológiu a srdce jej našepkávalo pedagogiku. Vyhralo srdce a silná spomienka na pani učiteľku na základnej škole, ktorá na nich často kričala.

„Povedala som si, že ja to budem robiť inak - s rešpektom k deťom a s láskou k nim,“ vyznáva sa Miroslava Okuliarová.

Pedagogiku vyštudovala na Filozofickej fakulte v Bratislave. Tu sa stretla s pedagógmi, ako aj so spolužiakmi, ktorí sa podobne ako ona zaujímali o inovatívne, alternatívne spôsoby vzdelávania. Pomerne rýchlo pochopila, že zmena vzdelávania nejde bez práce na sebe, ako byť lepším človekom a prirodzenou autoritou pre deti.

SkryťVypnúť reklamu

To najdôležitejšie, čo sa snaží deťom dať je, aby neutlmila, ale naopak podporila ich vnútornú motiváciu objavovať svet.

„Teší ma, keď ich radosť z toho, že zvládli nejakú schopnosť, je pre nich hnacím motorom. Ešte väčšou satisfakciou pre nich je, keď ju môžu odovzdať a naučiť druhých,“ hovorí Okuliarová. Preto u nich na škole ani nehodnotia deti známkami, ale slovne.

Deti taktiež každodenne ubezpečuje v tom, že sú v poriadku také, aké sú.

„Hodnota sa nerovná výkon. Hodnota je už to, že sa narodili,“ hovorí Miroslava Okuliarová, ktorú deti učia veľkej autenticite a pravdivosti.

Počas svojej doterajšej praxe pracovala ako učiteľka na štátnej škole, ale i súkromnej Waldorfskej škole v Bratislave a je tiež absolventkou kurzov intuitívnej pedagogiky a pedagogiky Marie Montessori. Svoje inovatívne metódy učenia a skúsenosti z praxe zdieľa s učiteľskou verejnosťou cez rôzne konferencie, semináre či festivaly.

SkryťVypnúť reklamu

Blokové vyučovanie

Pri svojej práci učiteľky aplikuje metódu blokového vyučovania, v rámci ktorej sa s deťmi učí v mesačných blokoch.

„V živote nie je nič od seba oddelené, a preto sa veľakrát učíme matematiku skrz hudbu alebo ručné práce, či slovenský jazyk cez maľovanie alebo telesnú výchovu,“ objasňuje Miroslava Okuliarová.

Keďže zámerom školy je rozvíjať deti celostne, dôležité sú u nich tak kognitívne predmety, ako aj umelecké predmety a predmety podporujúce zručnosti.

Načítavam video...

„Je to učenie pre život,“ hovorí Miroslava Okuliarová. Každé dieťa sa tak objavuje, v čom je dobré a kde sú naopak jeho slabé stránky. Podpora osobnej vôle je kľúčová, no aby sa mohla prejaviť, na to treba bezpečné prostredie.

Na škole kladú dôraz na pohyb a to nielen kvôli zdraviu, ale preto, lebo na prvom stupni sa deti učia hlavne cez skúsenosť, zážitok a hlavne pohybovú pamäť. Preto sa pri učení veľa hýbu a rytmizujú.

SkryťVypnúť reklamu

„Dávame dôraz na rovnováhu aktivity / sústredenosti a pokoja / vnorenie sa do seba. Tento princíp nádychu a výdychu sa nesie celým dňom,“ hovorí Miroslava Okuliarová.

Živá škola

Projekt Živá škola je pretavením jej veľkého sna ako viesť deti nových čias do reality.

„Deti novej generácie sú iné, ale nedá sa povedať, že sú zlé,“ hovorí Miroslava Okuliarová.

Živá škola je iná v tom, že rešpektuje vývin dieťaťa a nesnaží sa dieťa napasovať do kocky zvanej škola, ale snaží sa to robiť naopak. Škola sa prispôsobí dieťaťu podľa toho, v akom vývinovom štádiu sa práve nachádza.

Taktiež na dieťa nahliada ako na celok, nielen na jeho fyzické telo, ale sústreďuje sa aj na jeho pocity a dušu a smerovanie do budúcnosti.

Preto nie sú dôležité ani tak predmety, ktoré sa deti v Živej škole učia, ale to, aké schopnosti im tieto predmety môžu dať. Majú veľa zručnostných a umeleckých predmetov. To preto, lebo umenie pôsobí na cit a zručnostné predmety učia deti samostatnosti, úcte k remeslám a okrem iného pôsobia aj na mozog, prepájajú hemisféry.

SkryťVypnúť reklamu

„Deti sa tak snažíme rozvíjať celostne, nielen ich dopovať informáciami. Pre nás je smerodajné, aby deti boli živé a aby boli nielen chodiacimi hlavami, ale mali aj ruky a srdce,“ hovorí Miroslava Okuliarová.

Miroslava Okuliarová, učiteľka na 1. stupni, Základná škola Mostná, Nové Zámky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 690
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 496
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 081
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 148
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 600
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 463
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 324
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 270
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Na snímke vľavo hore asistent trénera Róbert Petrovický, uprostred asistent trénera Ján Pardavý a vpravo hore tréner slovenskej hokejovej reprezentácie Vladimír Országh spolu s hráčmi počas zápasu A-

Pozrite si program na dnes na MS v hokeji 2025. Aké výsledky prinesie utorok, 20. máj?


Slovenskí hokejisti po prehre v zápase Slovensko - Lotyšsko v skupine A na MS v hokeji 2025.

Jediné dva tímy, ktoré Slovensko zdolalo na MS v hokeji 2025, hrali v priamom súboji o udržanie sa medzi elitou.


Stanislav Benčat
Juraj Pekarčík v drese Monctonu Wildcats.

Mladý útočník sa stal šampiónom v Kanade.


Yasin Ayari oslavuje gól do siete Liverpoolu.

O víťazstve domácich rozhodol v 85. minúte Jack Hinshelwood.


SkryťZatvoriť reklamu