SME

Je dôležité opakovať deťom, že sú v poriadku také, aké sú

Miroslava Okuliarová cez projekt Živá škola rešpektuje vývin dieťaťa a nesnaží sa dieťa napasovať do kocky zvanej škola.

Miroslava Okuliarová, učiteľka na 1. stupni, Základná škola Mostná, Nové Zámky.Miroslava Okuliarová, učiteľka na 1. stupni, Základná škola Mostná, Nové Zámky. (Zdroj: Komenského inštitút)
Anketa:
Učiteľ Slovenska 2020: Hlasovanie o cene verejnosti
Iveta Barková
8226
Ľubica Bezeková
725
Ľubica Demčáková
1109
Dana Dobšíčková
870
Jana Chmurová
1576
Iveta Kališová
1949
Ladislav Ogurčák
7371
Miroslava Okuliarová
589
Monika Plintová
1275
Róbert Tomolya
1317
Potvrďte svoj hlas
Hlasovalo: 25007

Anketa už bola ukončená.

Keď sa Miroslava Okuliarová v 18 rokoch rozhodovala, na akú vysokú školu pôjde, našepkávali jej traja vnútorní radcovia.

Ego ju tlačilo na právo, túžba duše viac sa spoznať jej radila ísť na psychológiu a srdce jej našepkávalo pedagogiku. Vyhralo srdce a silná spomienka na pani učiteľku na základnej škole, ktorá na nich často kričala.

„Povedala som si, že ja to budem robiť inak - s rešpektom k deťom a s láskou k nim,“ vyznáva sa Miroslava Okuliarová.

Pedagogiku vyštudovala na Filozofickej fakulte v Bratislave. Tu sa stretla s pedagógmi, ako aj so spolužiakmi, ktorí sa podobne ako ona zaujímali o inovatívne, alternatívne spôsoby vzdelávania. Pomerne rýchlo pochopila, že zmena vzdelávania nejde bez práce na sebe, ako byť lepším človekom a prirodzenou autoritou pre deti.

SkryťVypnúť reklamu

To najdôležitejšie, čo sa snaží deťom dať je, aby neutlmila, ale naopak podporila ich vnútornú motiváciu objavovať svet.

„Teší ma, keď ich radosť z toho, že zvládli nejakú schopnosť, je pre nich hnacím motorom. Ešte väčšou satisfakciou pre nich je, keď ju môžu odovzdať a naučiť druhých,“ hovorí Okuliarová. Preto u nich na škole ani nehodnotia deti známkami, ale slovne.

Deti taktiež každodenne ubezpečuje v tom, že sú v poriadku také, aké sú.

„Hodnota sa nerovná výkon. Hodnota je už to, že sa narodili,“ hovorí Miroslava Okuliarová, ktorú deti učia veľkej autenticite a pravdivosti.

Počas svojej doterajšej praxe pracovala ako učiteľka na štátnej škole, ale i súkromnej Waldorfskej škole v Bratislave a je tiež absolventkou kurzov intuitívnej pedagogiky a pedagogiky Marie Montessori. Svoje inovatívne metódy učenia a skúsenosti z praxe zdieľa s učiteľskou verejnosťou cez rôzne konferencie, semináre či festivaly.

SkryťVypnúť reklamu

Blokové vyučovanie

Pri svojej práci učiteľky aplikuje metódu blokového vyučovania, v rámci ktorej sa s deťmi učí v mesačných blokoch.

„V živote nie je nič od seba oddelené, a preto sa veľakrát učíme matematiku skrz hudbu alebo ručné práce, či slovenský jazyk cez maľovanie alebo telesnú výchovu,“ objasňuje Miroslava Okuliarová.

Keďže zámerom školy je rozvíjať deti celostne, dôležité sú u nich tak kognitívne predmety, ako aj umelecké predmety a predmety podporujúce zručnosti.

Načítavam video...

„Je to učenie pre život,“ hovorí Miroslava Okuliarová. Každé dieťa sa tak objavuje, v čom je dobré a kde sú naopak jeho slabé stránky. Podpora osobnej vôle je kľúčová, no aby sa mohla prejaviť, na to treba bezpečné prostredie.

Na škole kladú dôraz na pohyb a to nielen kvôli zdraviu, ale preto, lebo na prvom stupni sa deti učia hlavne cez skúsenosť, zážitok a hlavne pohybovú pamäť. Preto sa pri učení veľa hýbu a rytmizujú.

SkryťVypnúť reklamu

„Dávame dôraz na rovnováhu aktivity / sústredenosti a pokoja / vnorenie sa do seba. Tento princíp nádychu a výdychu sa nesie celým dňom,“ hovorí Miroslava Okuliarová.

Živá škola

Projekt Živá škola je pretavením jej veľkého sna ako viesť deti nových čias do reality.

„Deti novej generácie sú iné, ale nedá sa povedať, že sú zlé,“ hovorí Miroslava Okuliarová.

Živá škola je iná v tom, že rešpektuje vývin dieťaťa a nesnaží sa dieťa napasovať do kocky zvanej škola, ale snaží sa to robiť naopak. Škola sa prispôsobí dieťaťu podľa toho, v akom vývinovom štádiu sa práve nachádza.

Taktiež na dieťa nahliada ako na celok, nielen na jeho fyzické telo, ale sústreďuje sa aj na jeho pocity a dušu a smerovanie do budúcnosti.

Preto nie sú dôležité ani tak predmety, ktoré sa deti v Živej škole učia, ale to, aké schopnosti im tieto predmety môžu dať. Majú veľa zručnostných a umeleckých predmetov. To preto, lebo umenie pôsobí na cit a zručnostné predmety učia deti samostatnosti, úcte k remeslám a okrem iného pôsobia aj na mozog, prepájajú hemisféry.

SkryťVypnúť reklamu

„Deti sa tak snažíme rozvíjať celostne, nielen ich dopovať informáciami. Pre nás je smerodajné, aby deti boli živé a aby boli nielen chodiacimi hlavami, ale mali aj ruky a srdce,“ hovorí Miroslava Okuliarová.

Miroslava Okuliarová, učiteľka na 1. stupni, Základná škola Mostná, Nové Zámky.

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 132
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 5 750
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 237
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 670
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 2 853
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 990
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 775
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 504
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Jakub Demek v drese Vegas Golden Knights.

Slovenská reprezentácia sa nerozrastie o ďalších dvoch hráčov zo zámoria.


a 1 ďalší
Hokejisti Spišskej Novej Vsi.

Celkovo je na rekonštrukciu vyčlenených 6,08 milióna eur, z toho investícia mesta je vo výške 1,08 milióna.


SITA
Alexander Zverev.

Problém s elektronickým systémom mal v Madride Alexander Zverev.


Antonín Nekut
Luka Radivojevič v zápase Slovensko - Fínsko na MS v hokeji do 18 rokov 2025.

Vo výbere najlepších nováčikov zámorskej juniorky sa objavili dvaja Slováci, ktorí bojujú aj na MS v hokeji do 18 rokov 2025.


SkryťZatvoriť reklamu