SME
Streda, 29. september, 2021 | Meniny má Michal, MichaelaKrížovkyKrížovky
UČITEĽ SLOVENSKA 2020

Je dôležité opakovať deťom, že sú v poriadku také, aké sú

Miroslava Okuliarová cez projekt Živá škola rešpektuje vývin dieťaťa a nesnaží sa dieťa napasovať do kocky zvanej škola.

Miroslava Okuliarová, učiteľka na 1. stupni, Základná škola Mostná, Nové Zámky.Miroslava Okuliarová, učiteľka na 1. stupni, Základná škola Mostná, Nové Zámky. (Zdroj: Komenského inštitút)
Anketa:
Učiteľ Slovenska 2020: Hlasovanie o cene verejnosti
Iveta Barková
8226
Ľubica Bezeková
725
Ľubica Demčáková
1109
Dana Dobšíčková
870
Jana Chmurová
1576
Iveta Kališová
1949
Ladislav Ogurčák
7371
Miroslava Okuliarová
589
Monika Plintová
1275
Róbert Tomolya
1317
Potvrďte svoj hlas
Hlasovalo: 25007

Anketa už bola ukončená.

Keď sa Miroslava Okuliarová v 18 rokoch rozhodovala, na akú vysokú školu pôjde, našepkávali jej traja vnútorní radcovia.

Ego ju tlačilo na právo, túžba duše viac sa spoznať jej radila ísť na psychológiu a srdce jej našepkávalo pedagogiku. Vyhralo srdce a silná spomienka na pani učiteľku na základnej škole, ktorá na nich často kričala.

„Povedala som si, že ja to budem robiť inak - s rešpektom k deťom a s láskou k nim,“ vyznáva sa Miroslava Okuliarová.

Pedagogiku vyštudovala na Filozofickej fakulte v Bratislave. Tu sa stretla s pedagógmi, ako aj so spolužiakmi, ktorí sa podobne ako ona zaujímali o inovatívne, alternatívne spôsoby vzdelávania. Pomerne rýchlo pochopila, že zmena vzdelávania nejde bez práce na sebe, ako byť lepším človekom a prirodzenou autoritou pre deti.

Skryť Vypnúť reklamu

To najdôležitejšie, čo sa snaží deťom dať je, aby neutlmila, ale naopak podporila ich vnútornú motiváciu objavovať svet.

„Teší ma, keď ich radosť z toho, že zvládli nejakú schopnosť, je pre nich hnacím motorom. Ešte väčšou satisfakciou pre nich je, keď ju môžu odovzdať a naučiť druhých,“ hovorí Okuliarová. Preto u nich na škole ani nehodnotia deti známkami, ale slovne.

Deti taktiež každodenne ubezpečuje v tom, že sú v poriadku také, aké sú.

„Hodnota sa nerovná výkon. Hodnota je už to, že sa narodili,“ hovorí Miroslava Okuliarová, ktorú deti učia veľkej autenticite a pravdivosti.

Počas svojej doterajšej praxe pracovala ako učiteľka na štátnej škole, ale i súkromnej Waldorfskej škole v Bratislave a je tiež absolventkou kurzov intuitívnej pedagogiky a pedagogiky Marie Montessori. Svoje inovatívne metódy učenia a skúsenosti z praxe zdieľa s učiteľskou verejnosťou cez rôzne konferencie, semináre či festivaly.

Skryť Vypnúť reklamu

Blokové vyučovanie

Pri svojej práci učiteľky aplikuje metódu blokového vyučovania, v rámci ktorej sa s deťmi učí v mesačných blokoch.

„V živote nie je nič od seba oddelené, a preto sa veľakrát učíme matematiku skrz hudbu alebo ručné práce, či slovenský jazyk cez maľovanie alebo telesnú výchovu,“ objasňuje Miroslava Okuliarová.

Keďže zámerom školy je rozvíjať deti celostne, dôležité sú u nich tak kognitívne predmety, ako aj umelecké predmety a predmety podporujúce zručnosti.

Načítavam video...

„Je to učenie pre život,“ hovorí Miroslava Okuliarová. Každé dieťa sa tak objavuje, v čom je dobré a kde sú naopak jeho slabé stránky. Podpora osobnej vôle je kľúčová, no aby sa mohla prejaviť, na to treba bezpečné prostredie.

Na škole kladú dôraz na pohyb a to nielen kvôli zdraviu, ale preto, lebo na prvom stupni sa deti učia hlavne cez skúsenosť, zážitok a hlavne pohybovú pamäť. Preto sa pri učení veľa hýbu a rytmizujú.

Skryť Vypnúť reklamu

„Dávame dôraz na rovnováhu aktivity / sústredenosti a pokoja / vnorenie sa do seba. Tento princíp nádychu a výdychu sa nesie celým dňom,“ hovorí Miroslava Okuliarová.

Živá škola

Projekt Živá škola je pretavením jej veľkého sna ako viesť deti nových čias do reality.

„Deti novej generácie sú iné, ale nedá sa povedať, že sú zlé,“ hovorí Miroslava Okuliarová.

Živá škola je iná v tom, že rešpektuje vývin dieťaťa a nesnaží sa dieťa napasovať do kocky zvanej škola, ale snaží sa to robiť naopak. Škola sa prispôsobí dieťaťu podľa toho, v akom vývinovom štádiu sa práve nachádza.

Taktiež na dieťa nahliada ako na celok, nielen na jeho fyzické telo, ale sústreďuje sa aj na jeho pocity a dušu a smerovanie do budúcnosti.

Preto nie sú dôležité ani tak predmety, ktoré sa deti v Živej škole učia, ale to, aké schopnosti im tieto predmety môžu dať. Majú veľa zručnostných a umeleckých predmetov. To preto, lebo umenie pôsobí na cit a zručnostné predmety učia deti samostatnosti, úcte k remeslám a okrem iného pôsobia aj na mozog, prepájajú hemisféry.

Skryť Vypnúť reklamu

„Deti sa tak snažíme rozvíjať celostne, nielen ich dopovať informáciami. Pre nás je smerodajné, aby deti boli živé a aby boli nielen chodiacimi hlavami, ale mali aj ruky a srdce,“ hovorí Miroslava Okuliarová.

Miroslava Okuliarová, učiteľka na 1. stupni, Základná škola Mostná, Nové Zámky.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  2. Znalec slovenského brandy
  3. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  4. Proxenta získala ocenenie Developer roka
  5. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  6. Ako Dom odborov Istropolis pochoval Berchtoldov palác
  7. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  8. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  9. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  10. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  1. Ako Dom odborov Istropolis pochoval Berchtoldov palác
  2. Hľadáte nové príležitosti v kariére? Nájdete ich v obchode
  3. Odomknite si celé SME.sk s predplatným Prémium
  4. U. S. Steel nie je len dymiaci komín
  5. Najviac škôd slovenskí šoféri hlásia v júni
  6. Proxenta získala ocenenie Developer roka
  7. HB Reavis postavil Bratislave novú autobusovú stanicu
  8. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  9. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  10. Prečo by sa elektrárne mali zaujímať o ekologické riešenia?
  1. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali 19 197
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 9 107
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 985
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 230
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 695
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 984
  7. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu 4 698
  8. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 640
  9. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 438
  10. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska 4 254
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová vystúpila so správou o stave republiky.

Spravodlivosť a právny štát boli súčasťou jej druhej správy o stave republiky.


6 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo nám o Slovensku povedala správa o stave republiky.


a 2 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

Koronavírus na Slovensku

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 408-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 606 obetí.


a 4 ďalší 39m
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


1 h
Skryť Zatvoriť reklamu