Učiteľka GABRIELA JÁNOŠÍKOVÁ, ktorá sa venuje najmä rómskym žiakom, opisuje, ako deťom v čase, keď boli školy zatvorené, podávali pracovné úlohy vytlačené na papieri len cez plot a ako za pol roka prváci zabudli písať svoje meno. Aj po viac ako mesiaci v škole s druhákmi stále dobiehajú prvácke učivo.
V marci sa zavreli pre pandémiu koronavírusu školy. Čo v tom čase preberali prváci?
Marec je obdobie, keď sa prváci učia dosť obtiažne písmenká – b, p, d, r - podľa toho, aký používate šlabikár. Potom nasledujú písmená s mäkčeňom a dvojhlásky, pri ktorých už mali deti osvojený základ, len sa k písmenku napríklad pridal mäkčeň.
Z matematiky sa v tom čase učili druhú desiatku čísel, lebo prváci sa učia počítať do dvadsať.
Tu treba povedať, že naše deti, možno ešte viac ako iné, potrebujú veci názorne vidieť. Darmo im to budete kresliť, pre nich sú aj obrázky príliš abstraktné, aj počítadlo je pre ne ťažko pochopiteľné.
Používame radšej pri rátaní bežné predmety, napríklad gaštany alebo ich to učíme dramatizáciou - hrajú sa napríklad na žabky a sú súčasťou počítania.
Potrebujú prítomnosť učiteľa, pedagóg potrebuje na deťoch vidieť, či učivo pochopili.
A v takejto situácii sa školy zavreli a naše deti boli hodené do vody.