BRATISLAVA. Zlepšenie vnímania slovenských vysokých škôl je spoločným záujmom, zhodli sa poslanci Výboru Národnej rady SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport a členovia výkonnej rady Slovenskej akreditačnej agentúry pre vysoké školstvo.
Informoval o tom jej predseda Robert Redhammer.
"Veríme, že kvalitné vzdelávanie na vysokých školách, využívanie nových poznatkov a tvorivosť dokáže prinášať riešenia na mnohé spoločenské výzvy, ktorým čelíme. Preto ani v tejto mimoriadne náročnej situácii nesmieme zabúdať na kroky smerujúce k skvalitňovaniu vysokých škôl," povedal predseda školského parlamentného výboru Richard Vašečka (OĽANO).
Vyššia kvalita, lepšia povesť
Poslanci sa s členmi rady zhodli na spoločnom cieli zvyšovať kvalitu vzdelávania na Slovensku a zlepšiť vnímanie vysokých škôl spoločnosťou.
Vysoké školy na Slovensku čakajú hlboké vnútorné zmeny. Slovenská akreditačná agentúra pre vysoké školstvo publikovala nové akreditačné štandardy, podľa ktorých majú školy nastaviť vnútorné systémy strážiace kvalitu.
Zmeny v študijných programoch

Súčasne musia prehodnotiť ponuku študijných programov tak, aby najneskôr do konca akademického roka 31. augusta 2022 spĺňali všetky požiadavky štandardov pre študijné programy.
To znamená, že do tohto termínu musia utlmiť všetky študijné programy, ktoré nebudú spĺňať štandardy.
"Očakávame, že školy posilnia personálne zabezpečenia študijných programov, čo dá študentom väčšiu možnosť výberu predmetov a školám väčšiu flexibilitu pri ich kvalitnejšom zabezpečovaní. Tiež očakávame, že sa sprehľadní ponuka štúdia pre záujemcov," dodal Redhammer.
Akreditácie v prospech kvality

Poslanci s členmi výkonnej rady diskutovali aj o zamýšľaných úpravách zákona o zabezpečovaní kvality vysokoškolského vzdelávania, ktoré by mali napomôcť zmenám v zabezpečovaní kvality.
Nový systém akreditácie prináša ťažiskové vnímanie kvality vzdelávania na vysokých školách a prepojenie tvorivej činnosti na výsledky vzdelávania študentov.
Má garantovať voľnosť a pružnosť pre vysoké školy a odbory, ktoré preukážu súlad so štandardami kvality, a, naopak, prispejú k vyčisteniu vysokoškolského prostredia od súčastí, ktoré nedosahujú potrebné kvalitatívne štandardy.