SME

Skúsenosť s násilím má na Slovensku za svoj život každá piata žena

Vo väčšine prípadov sa tak dialo opakovane.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Každá piata žena na Slovensku má za svoj život skúsenosť s násilím zo strany súčasného či bývalého partnera.

Sedem percent žien zažilo fyzickú agresiu a tri percentá sexuálne násilie od svojho partnera. Vo väčšine prípadov sa tak dialo opakovane.

Väčšina páchateľa poznala

Sexuálne násilie zažilo 4,9 percenta žien, čo tvorí približne 100 000 žien na Slovensku.

Informuje o tom Koordinačno-metodické centrum pre prevenciu násilia na ženách (KMC) Inštitútu pre výskum práce a rodiny (IVPR), ktoré sa aj tento rok zapája do celosvetovej kampane OSN Orange the world! - Zafarbime svet na oranžovo.

SkryťVypnúť reklamu

Väčšina žien (88 percent) podľa KMC páchateľa sexuálneho násilia poznala. "Najčastejšie išlo o bývalých alebo súčasných partnerov žien (38 percent) alebo známych žien (28 percent).

V desiatich percentách boli páchateľmi príbuzní. Pomer neznámych páchateľov je rovnaký ako pomer páchateľov z pracoviska ženy - nadriadení, kolegovia (12 percent)," spresnilo centrum.

Málokedy vyhľadajú pomoc

Na políciu sa s prežívaným násilím obrátilo 15 percent žien, 13 percent vyhľadalo psychologické služby.

"Hoci na Slovensku má skúsenosť s násilím každá piata žena, len každý siedmy opýtaný v prieskume mienky o násilí povedal, že pozná v kruhu rodiny či priateľov niekoho, kto je obeťou. Nízke povedomie o násilí nás robí zraniteľnými alebo nám zabraňuje pomáhať. Ak sa budeme zaujímať o fakty o príčinách a dôsledkoch násilia, lepšie pochopíme prežívanie žien a spôsob, akým môžu alebo musia pristúpiť k riešeniu ich situácie," uviedla v súvislosti s tohtoročnou výzvou OSN vedúca manažérka KMC Barbora Burajová.

SkryťVypnúť reklamu

Tohtoročná výzva OSN smeruje podľa jej slov k verejnosti i k štátnym predstaviteľom a ponúka priestor na boj proti násiliu na ženách, ktorý nebude zaťažený mýtmi o násilí a predsudkami voči ženám, ktoré ho zažívajú.

Predchádzajme násiliu

Tohtoročná výzva kampane OSN je "Fund, Respond, Prevent, Collect - Financujme, reagujme, predchádzajme násiliu a zbierajme dáta o násilí".

Oranžová farba symbolizuje svetlejšiu budúcnosť pre ženy a dievčatá bez násilia.

OSN si ju zvolila ako farbu svojej globálnej kampane, ktorá upozorňuje, že násilie na ženách a dievčatách je jedným z najrozšírenejších prípadov porušovania ľudských práv a ohrozuje slobodu, bezpečie a dôstojnosť pre milióny žien.

Kampaň trvá od 25. novembra, kedy si pripomíname Medzinárodný deň za odstránenie násilia páchaného na ženách, do 10. decembra, ktorý je Dňom ľudských práv.

SkryťVypnúť reklamu

Počas 16 dní aktivizmu proti rodovo podmienenému násiliu mimovládne organizácie, verejné inštitúcie a osobnosti kultúrneho, spoločenského a politického života vyjadrujú jednoznačné odmietnutie násilia a sexuálneho zneužívania, ktoré zažívajú ženy na celom svete.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 772
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 215
  3. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 9 062
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 295
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 612
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 974
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 178
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 053
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu