BRATISLAVA. Prípadná nedohoda medzi Európskou úniou (EÚ) a Spojeným kráľovstvom nebude mať žiaden dopad na spojenia medzi Veľkou Britániou a Slovenskom v oblasti leteckej a nákladnej dopravy.
Po skončení zasadnutia Strategickej komisie pre európskej záležitosti na úrovni štátnych tajomníkov to na tlačovom brífingu uviedla štátna tajomníčka Ministerstva dopravy a výstavby SR Katarína Bruncková.
Opatrenia by mali byť rovnocenné
V prípade uzavretia aj neuzavretia dohody SR očakáva, že Európska komisia vydá takzvané núdzové opatrenia, ktoré by upravovali pravidlá pre všetky módy dopravy.
Aj v situácii, ak by Európska komisia núdzové opatrenia nevydala, SR je pripravená fungovať aj bez nich.
Bruncková zároveň spresnila, že pokiaľ ide o koordináciu COVID-19 a zimných lyžiarskych stredísk, prioritou je, aby sa koordinovali najmä okolité krajiny. Podľa štátnej tajomníčky je dôležité, aby boli opatrenia rovnocenné.
Jedným z možných scenárov by mohlo byť aj ponechanie otvorenia lyžiarskych stredísk na princípe takzvaných testovacích protokolov.
To by umožnilo relatívne veľkú skupinu ľudí otestovať masívne, ako podmienku lyžovania v slovenských lyžiarskych strediskách.
Dovoz a vývoz ako z tretích krajín
Štátny tajomník Ministerstva financií SR Ľuboš Jančík v súvislosti s brexitom uviedol, že po skončení prechodného obdobia na konci tohto roka sa bude Veľká Británia posudzovať ako tretí štát so všetkým, čo k tomu patrí. Pohyb tovaru bude vnímaný ako dovoz a vývoz z tretích krajín, čo znamená, že bude podliehať colnému konaniu.
Čo sa týka bežných ľudí a cestovateľov, už v súčasnosti je tovar vo výške do 300 eur pre bežných cestujúcich a 420 eur pre tých, ktorí používajú lietadlo, oslobodený od cla. V tomto prípade by podľa Jančíka nemali nastať ďalšie výrazné vplyvy.
Iný vplyv to však bude mať na podnikateľov. Veľa bude závisieť od toho, či bude brexit s dohodou alebo bez dohody. V prípade, že dôjde k dohode, bude vplyv na podnikateľov len v rovine administratívnych opatrení.
Okrem administratívy aj finančný dopad
Budú teda musieť vypĺňať tlačivá týkajúce sa pohybu tovaru a preclenia tovaru, budú tak musieť uvádzať napríklad cenu, objem či množstvo tovaru. Podľa štátneho tajomníka to bude mierna administratívna záťaž.
V prípade nedohody sa k tejto administratívnej záťaži pridá aj finančný dopad, pretože sa budú platiť clá. Tie sa vo vzťahu k tretím krajinám pohybujú od nula percent pri rôznych chemických výrobkoch až po 74,9 percenta pri tabakových výrobkoch.
Štátny tajomník Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR uviedol, že SR sa intenzívne pripravuje na oba scenáre.
„Radi by sme v blízkej dobe vyhlásili, že máme dohodnuté a sme za vodou, aspoň pokiaľ ide o ten kritický scenár po 1. januári,“ dodal Klus.