BRATISLAVA. Ministerstvo spravodlivosti SR (MS SR) chce vytvoriť rýchlejší a efektívnejší prostriedok preskúmania a nápravy pochybení v procese verejného obstarávania.
Ako ďalej rezort informoval v tlačovej správe, predložili preto do medzirezortného pripomienkovania nový zákon o súdnej ochrane vo verejnom obstarávaní.
Jedným z dôvodov, ktoré prispievajú k zdĺhavosti postupov verejného obstarávania, je podľa rezortu spravodlivosti momentálne pomerne komplikovaná úprava takzvaných revíznych postupov. Teda pravidiel, za ktorých sa uchádzači a záujemcovia môžu domáhať ochrany svojich práv v procese verejného obstarávania.
„Celková dĺžka konania, teda doba od podania žiadosti uchádzača až po konečné rozhodnutie súdu môže dnes ľahko presiahnuť aj dva roky. Nový zákon to má zmeniť,“ uvádza ministerstvo. Podstatou navrhovaného riešenia je podľa rezortu najmä zásadné zníženie počtu fáz (inštancií), v ktorých prebieha preskúmavanie procesu verejného obstarávania. „Zároveň, pripravený zákon navrhuje zveriť konania v súvislosti s verejným obstarávaním správnym súdom. Právomoc ukladať pokuty za porušenia zákona bude mať naďalej Úrad pre verejné obstarávanie a proti rozhodnutiam o ich uložení bude možné podať správnu žalobu, o ktorej budú takisto rozhodovať správne súdy. Tým sa docieli sústredenie súdneho rozhodovania vo veciach verejného obstarávania na správnych súdoch,“ konštatuje ministerstvo.
Nový zákon navrhuje konkrétne štyri typy opatrení vo veciach verejného obstarávania. Pokiaľ ide o navrhované prieskumné konanie, to podľa rezortu bude v zásade zodpovedať dnešnému konaniu o námietkach proti úkonom kontrolovaného. Účelom tohto konania bude preskúmať úkony obstarávateľa a rozhodnúť o ich zrušení pre nezákonnosť.
„Týmto spôsobom sa zabezpečí, aby samotný postup v prebiehajúcom verejnom obstarávaní, vedúci k uzavretiu zmluvy, prebiehal v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní a zmluva bola uzavretá po takomto zákonnom postupe.
Postup vo verejnom obstarávaní bude rozdelený na viaceré fázy a uzavretím určitej fázy sa vytvorí možnosť ju napadnúť. Pokiaľ ju žiadna z oprávnených osôb nenapadne, bude táto fáza z ďalšieho prieskumného konania vylúčená, a nebude možné ju ďalej preskúmavať,“ uvádza ministerstvo.
Takéto štruktúrovanie postupu verejného obstarávania a nadväzujúcej právnej ochrany posilní podľa rezortu aj právnu istotu v tomto procese.
„Prieskumné konanie sa bude začínať prieskumnou žalobou, ktorú bude môcť podať hospodársky subjekt, ktorého záujmy sú v danom verejnom obstarávaní dotknuté. Návrh ukladá správnemu súdu rozhodnúť o prieskumnej žalobe v lehote do dvoch mesiacov,“ vysvetlil rezort.
Navrhované určovacie konanie bude podľa ministerstva približne zodpovedať dnešnému konaniu o neplatnosť zmluvy. „Jeho účelom bude získať rozsudok, ktorý bude deklarovať, že vo verejnom obstarávaní došlo k určitým porušeniam právnych predpisov. Nadväzne na to bude možné za určitých podmienok zrušiť celú zmluvu od počiatku, prípadne zrušiť ju od určitého času alebo v určitom rozsahu,“ uvádza rezort spravodlivosti. Osobitné riešenie sa podľa ministerstva navrhuje v prípadoch, keď príde k voľbe nesprávneho druhu žaloby, keď uchádzač nevie, že zmluva už bola uzavretá, a podá prieskumnú žalobu alebo naopak, počas prieskumného konania dôjde k uzavretiu zmluvy. „V týchto prípadoch sa z prieskumného konania bude môcť stať určovacie. Nebude teda potrebné jednu žalobu brať späť a podávať inú znova s rizikom zmeškania druhej lehoty, ale bude stačiť ju opraviť počas konania,“ ozrejmilo ministerstvo.
Význam ďalšieho nástroja, konkrétne predbežného opatrenia, je podľa rezortu v tom, že prieskumná žaloba nebude mať odkladný účinok na postup vo verejnom obstarávaní. „To znamená, že aj keď uchádzač podá prieskumnú žalobu, verejné obstarávanie pokračuje a môžu v ňom byť urobené ďalšie úkony, ktoré môžu podstatne meniť jeho stav, a tým aj situáciu žalobcu. Osobitným prípadom je situácia, že napriek prieskumnému konaniu bude uzavretá zmluva na zadávanú zákazku, čo samo osebe urobilo prieskumné konanie zbytočným a uchádzačovi by zostal len následný nárok na určenie porušenia a prípadné zrušenie zmluvy. Práve predbežným opatrením je možné zabrániť vytvoreniu takéhoto stavu tým, že sa verejnému obstarávateľovi/obstarávateľovi dočasne zakážu robiť určité úkony,“ uvádza rezort spravodlivosti.
Uvedený systém podľa ministerstva dopĺňa žaloba proti nečinnosti verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa. Jej účelom je brániť tomu, aby verejný obstarávateľ otáľal s konečným rozhodnutím o výbere víťaza alebo zrušení verejného obstarávania. „Tak výber úspešného uchádzača, ako aj zámer zrušiť verejné obstarávanie, sú napadnuteľné prieskumnou žalobou, ale len za predpokladu, že tieto úkony boli reálne urobené. Ak neboli urobené, nie je čo napadnúť. Uchádzač však má oprávnený záujem na tom, aby tieto úkony boli urobené včas, keďže to môže mať podstatný vplyv na jeho podnikanie,“ konštatuje rezort. Bezdôvodnou nečinnosťou verejného obstarávateľa/obstarávateľa môže podľa ministerstva uchádzačovi vznikať škoda, respektíve unikať zisk. Preto mu navrhuje dať možnosť docieliť deklarovanie tejto nečinnosti rozhodnutím súdu.
S ohľadom na nadchádzajúce vianočné a s tým spojené aj dovolenkové obdobie bude podľa ministerstva spravodlivosti lehota pripomienkového konania nového zákona predĺžená na dvojnásobok oproti štandardu, teda na 30 dní. Materiál je tak možné pripomienkovať do konca januára 2021.