SME

Opakovanie ročníka pre koronakrízu nepovažujú za správne učitelia ani štát

Do dištančnej výučby sa v prvej vlne nezapojilo 52-tisíc žiakov.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: TASR)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Opakovanie ročníka pre koronakrízu nepovažuje za správne riešenie Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR (MŠVVaŠ SR), Slovenská komora učiteľov (SKU) či politické strany.

Vyplýva to z ich odpovedí pre agentúru SITA.

Ministerstvo si pritom uvedomuje, že prerušenie školského vyučovania v školskom roku 2019/2020, či prechod na dištančné vzdelávanie od októbra v školskom roku 2020/2021, spôsobilo reálne prekážky v plnohodnotnom napĺňaní cieľov a obsahu vzdelávania najmä pre žiakov druhého stupňa ZŠ a stredných škôl.

SkryťVypnúť reklamu

Medzi školami môže podľa neho existovať rozdiel v tom, ako zaistili v tomto čase výučbu v prezenčnej či dištančnej forme.

Analýza Inštitútu vzdelávacej politiky zverejnená v septembri 2020 odhalila, že do dištančnej výučby sa v prvej vlne nezapojilo 52-tisíc žiakov, čo je 7,5 percenta žiackej populácie.

V rámci druhej vlny stredné školy prešli na distančné vyučovanie 12. októbra a žiaci druhého stupňa ZŠ sa od 26. októbra neučia prezenčne.

Ministerstvo poznamenalo, že s ohľadom na znížený rozsah kontaktnej výučby je potrebné redukovať ciele a obsah vzdelávania. Dodalo, že pred začiatkom školského roka 2020/2021 boli schválené dodatky, ktoré usmerňovali školy v redukovaní vzdelávania. Na základe dodatkov od Štátneho pedagogického ústavu (ŠPÚ) mala byť zachovaná obsahová nadväznosť a zohľadňovať by sa mali špecifické potreby škôl a ich žiakov.

SkryťVypnúť reklamu

„Predĺženie vzdelávania na základných a stredných školách nepovažujeme za spravodlivé a ani za správne riešenie s ohľadom na to, že deti sa síce v rôznej miere, v závislosti od ich domácich podmienok na učenie, zapájali do vyučovacieho procesu a postupne napĺňali ciele vzdelávania. Učiteľom a vedeniam škôl navrhujeme venovať čas a priestor mapovaniu kurikula a inšpirovaním sa v redukcii obsahu vzdelávania zverejnenými Dodatkami a usmerneniami k obsahu a organizácii výchovno-vzdelávacieho procesu,“ objasnilo.

Doplnilo, že v mnohých predmetoch je učivo usporiadané špirálovite, a teda sa cyklicky opakuje a rozvíja.

Komora učiteľov vníma vyrovnávací ročník ako jedno z krajných riešení pre tých žiakov, ktorých učitelia a zákonní zástupcovia to posúdia ako najlepšiu možnosť v porovnaní s pokračovaním v štúdiu. Viceprezidentka SKU Soňa Puterková však zdôraznila, že toto riešenie nemôže byť spojené s pocitom neúspechu a zlyhania u týchto detí. Určité zaostávanie spôsobené dištančnou výučbou pritom podľa SKU nastane a tiež sa prehĺbia rozdiely medzi žiakmi, ktorí v súčasnosti dostávajú nejaký typ vzdelávania a tými, ktorí k nemu nemajú prístup. Puterková konštatovala, že je dôležité, aby každá škola mala zmapovanú situáciu, hľadala všetky možnosti a riešenia a mala kvalitne nastavený obsah vzdelávania nielen v tomto, ale aj v nasledujúcich školských rokoch. Tvrdí, že bude postatná aj úprava štandardov pre vzdelávacie programy jednotlivých predmetov tak, aby zodpovedali súčasnosti a boli kvalitne nastavené aj pre najbližšie roky a dlhodobá podpora detí s ťažkosťami, pomocou školských podporných tímov.

SkryťVypnúť reklamu

Viera Leščáková zo strany Za ľudí uviedla, že síce neúčasť žiakov na dištančnom vzdelávaní vnímajú ako veľký problém, no riešenie nevidia v tom, aby deti opakovali ročník. „Je nevyhnutné, aby ministerstvo školstva so ŠPÚ upravili rozsah a obsah učiva na ďalší školský rok tak, aby žiaci prebrali a zvládli nosné učivo oboch ročníkov,“ zhodnotila. Dodala, že sa nesmie zabudnúť, že drvivá väčšina žiakov sa dištančne vzdeláva, a teda preberá učivo v jednotlivých predmetoch. Ani opozičná strana Smer-sociálna demokracia (Smer-SD) nepovažuje za správne riešenie opakovanie ročníka. Podotkla, že nastavené dištančné či prezenčné vyučovanie je potrebné považovať za vykonané. Preto ako dobré riešenie vníma, ak by sa nový školský rok 2021/2022 začal po riadnom skončení letných prázdnin a pokračoval v štandardnom režime. Tiež je podľa nich nutné, aby sa zistil rozsah vedomostí žiakov po výpadku prezenčnej formy štúdia a na základe týchto údajov bola nastavená osnova s adekvátnym rozsahom nevyhnutného učiva, ktorý by si mohli žiaci v nasledujúcom školskom roku dobrať a dobehnúť, aby sa tak kvalita a rozsah získaných vedomostí u študentov neznížili.

SkryťVypnúť reklamu

Téma opakovania ročníka je podľa opozičnej extrémistickej strany Kotlebovci - Ľudová strana Naše Slovensko (ĽSNS) na odbornú diskusiu. Sú však za okamžité otvorenie škôl, keďže podľa nich dištančné vzdelávanie nie je riešením. Vládna strana Sloboda a solidarita uviedla, že na tieto otázky má odpovedať minister školstva Branislav Gröhling (SaS), za ktorým si stoja. Koaličné hnutie Sme rodina si tiež myslí, že tieto veci sú v kompetencii ministra školstva.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 501
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 747
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 552
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 603
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 6 147
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 806
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 559
  8. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 4 464
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu