Via Bona Slovakia v číslach
- prvé ocenenie odovzdané v roku 1998
spolu 503 prihlásených firiem s 1118 projektmi
146 ocenení a 41 čestných uznaní
Priemerný Slovák vytvorí za rok viac ako 400 kilogramov odpadu. Veľká časť z neho stále končí na skládkach.
Obce však už dnes vďaka spoločnosti JRK Slovensko vedia zistiť, ktoré domácnosti netriedia odpad. Obyčajne musia potom zaplatiť viac. Ďalší rok sa však snažia aby dopadli lepšie.
Nový nástroj pomáhajúci pri efektívnejšom triedení odpadov je len jeden z takmer 150 príkladov zodpovedného podnikania, ktoré za posledných 21 rokov získali od Nadácie Pontis ocenenie Via Bona.
Medzi víťazmi sú známe veľké firmy ako Eset, Slovak Telekom, Slovenské elektrárne, Kia či Tesco, ale aj úplne malí podnikatelia, ktorí prišli na to, ako zmeniť k lepšiemu veci vo svojom okolí. Spája ich jedna vec: tvoria slovenskú elitu v oblasti zodpovedného podnikania.
Ako sa prihlásiť
V týchto dňoch prebieha prihlasovanie do 21. ročníka. Firmy prostredníctvom nominačného hárku predstavia svoj projekt. Nezávislá komisia vyberá víťazov v dvoch kolách, pričom tí najlepší jej odprezentujú svoje projekty osobne počas online zasadnutia komisie.
V prvých rokoch udeľovala Nadácia Pontis len jednu hlavnú cenu a čestné uznanie. V súčasnosti sa ocenenie Via Bona Slovakia udeľuje v 2 hlavných a 5 čiastkových kategóriách. Okrem toho sa udeľujú aj 2 špeciálne ceny.
Za 20 rokov existencie ocenenia sa mnohé z výnimočných aktivít postupne stali vo firmách štandardom, ako je napríklad firemné dobrovoľníctvo či vzdelávanie a rozvoj zamestnancov. Nadácia preto pristúpila pri niektorých kategóriách k zmenám.
„Tento vývoj treba brať do úvahy. Chceme naďalej oceňovať to, čo štandardom stále nie je – ale veríme, že aj vďaka nášmu oceneniu sa ním raz stane,“ hovorí riaditeľ Nadácie Pontis Michal Kišša.
Kto získal ocenenie Via Bona minulý rok
- Zodpovedná veľká firma: Eset (Školia učiteľov o nástrahách internetu)
- Zodpovedná malá/stredná firma: Profesia (Koľko si vypýtať na pohovore? Pracovný portál vie poradiť)
- Zelená firma: JRK Slovensko (Obce vedia zistiť, kto netriedi odpad. Obyčajne zaplatí viac)
- Cena verejnosti: Lyra Group (Od farmárov v Kolumbii až po výrobu čokolády pri Nitre)
- Dobrý partner komunity: ESET (Nositelia nobelovej ceny pomáhajú slovenskej vede)
- Skvelý zamestnávateľ: Whirlpool (Prácu v závode si našlo viac ako 300 ľudí. Dali dôveru znevýhodneným)
- Sociálne inovácie: LETMO (Interaktívna mapa poradí, ktoré budovy sú bezbariérové)
- Zamestnávateľ ústretový k rodine, k rodovej rovnosti a rovnosti príležitostí: Slovenské elektrárne (Aj ženy majú v energetike miesto)
- Dobre spravovaná firma: ČSOB
Novinky
Zásadnou zmenou prešla kategória Skvelý zamestnávateľ a špeciálne ocenenie Zamestnávateľ ústretový k rodine, rodovej rovnosti a rovnosti príležitostí.
V aktuálnom ročníku Via Bona Slovakia sa obe ocenenia zlúčili do jednej kategórie – Výnimočný zamestnávateľ, ktorá je zameraná na podporu diverzity a inklúzie na pracovisku.
„Táto zmena reflektuje aj súčasnú situáciu spôsobenú pandémiou koronavírusu, ktorá prehĺbila už existujúce nerovnosti. Znevýhodnené skupiny na trhu práce sa ocitli v ešte horšej situácii, a zároveň sa objavili nové zraniteľné skupiny, ktoré potrebujú empatický prístup zo strany zamestnávateľa, ako sú pracujúci rodičia maloletých detí či ľudia s duševnými ťažkosťami,“ vysvetľuje Kišša.
Práve firmy, ktoré sa snažia vytvárať čo najlepšie pracovné podmienky pre rôznorodé skupiny zamestnancov a podporovať účinnú inklúziu sa budú môcť uchádzať o ocenenie Výnimočný zamestnávateľ.
Po minuloročnej prestávke sa medzi kategórie Via Bona Slovakia opäť vracia Férový hráč na trhu. V tejto kategórii nadácia očakáva projekty, ktoré firmy realizovali v odpovedi na pandémiu , s cieľom uľahčiť situáciu svojim partnerom.
Môže ísť o aktivity smerom k zákazníkom alebo odberateľom, k dodávateľom či iným obchodným partnerom prezentujúce nadštandardný prístup firmy v krízovej situácii.
V tradičnej kategórii Dobrý partner komunity ocení Nadácia Pontis projekty, ktoré reflektovali pandémiu, ale svoju podporu zamerali na pomoc komunite.
Kategória Sociálne inovácie zmenila názov na Spoločensky inovatívna firma, obsahovo však zostala bez zmeny. Naďalej sa do nej môžu hlásiť firmy, ktorých inovatívne riešenie alebo produkt adresuje sociálne alebo environmentálne problémy a vytvára pozitívnu spoločenskú zmenu.