BRATISLAVA. Slovensko má jedinečnú príležitosť urobiť kvalitnú reformu súdnej mapy a jej premrhanie by pocítil v prvom rade občan.
Zhodli sa na tom predseda Najvyššieho súdu SR Ján Šikuta, generálny prokurátor Maroš Žilinka a predseda Slovenskej advokátskej komory Viliam Karas.
Aj preto považujú za mimoriadne dôležité, aby sa ministerka spravodlivosti Mária Kolíková (Za ľudí) stretla s odborníkmi z justície.
Rýchlosť a plynulosť poskytovania spravodlivosti

Všetky tri inštitúcie sa do pripomienkového konania reformy súdnej mapy zapojili obsiahlymi pripomienkami, na ktoré očakávajú odpovede v rámci rozporového konania. V tlačovej správe o tom informovala hovorkyňa Najvyššieho súdu SR Alexandra Važanová.
Najvyšší predstavitelia justície sa ešte na stretnutí v utorok 2. marca zhodli na tom, že ambíciou novej súdnej mapy by malo byť zabezpečiť rýchlosť a plynulosť poskytovania spravodlivosti na všetkých inštanciách.
Zachovať by sa pritom mala aj racionálna fyzická dostupnosť spravodlivosti pre občanov. Dnes dodali, že pri aktuálnom zadefinovaní reformy a jej nastavenia majú obavy, či tento cieľ bude naplnený.
Nereálna realizácia reformy
Reformu súdnej mapy považujú za masívnu a príliš širokú na taký časový harmonogram, aký je zvolený.
Jej dobrá realizácia v takýchto časových rámcoch sa podľa predstaviteľov justície javí ako nereálna.
Zhodujú sa aj na tom, že absencia jasného nastavenia postupnej dôslednej implementácie a jej koordinácie, zrejme vyústi do prieťahov v konaniach a zníženia dostupnosti ochrany práv pre všetkých.
„V trestnej oblasti by reforma súdnej mapy v navrhovanej podobe mohla vážne ohroziť naplnenie účelu trestného konania v závažných trestných veciach,“ zhodnotili.
Vrcholní predstavitelia všeobecnej justície na záver dodali, že zmeny, ktoré systém efektívne vylepšia, majú ich plnú podporu.
„Ich postoj k súdnej mape nie je vyjadrením neochoty podieľať sa na tomto projekte, ale vyjadrením obavy z jeho neúspechu, keďže podľa ich názoru nie je dostatočne pripravený, premyslený a vydiskutovaný,“ uzavreli.