BRATISLAVA. Financovanie škôl a školských zariadení v regionálnom školstve by sa malo zjednotiť do pôsobnosti ministerstva školstva. Vyplýva to z návrhu novely zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve z dielne rezortu školstva, ktorú v stredu schválila vláda.
Zjednotenie systému riadenia školstva prinesie podľa ministra školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislava Gröhlinga zefektívnenie a zjednodušenie riadenia školstva. Zmena by mala do platnosti vstúpiť od 1. januára 2022.
Zjednotenie rezortu
Gröhling podotkol, že toto nesystémové rozhodnutie spôsobilo duplicitu niektorých úloh pre školy, viedla sa dvojitá administratíva a riadenie škôl bolo komplikované a neprehľadné.
„Tomuto rozbitému systému v školstve je koniec a robíme krok smerom k tomu, aby bol systém riadenia jednoduchší, prehľadnejší a efektívnejší,“ uviedol.
Dodal, že krok zjednotenia riadenia školstva podporili viacerí aktéri v oblasti školstva, ako napríklad Odborový zväz pracovníkov školstva a vedy na Slovensku či Najvyšší kontrolný úrad SR.
Petícia o zjednotení
Odborový zväz pracovníkov školstva a vedy na Slovensku víta zmenu v zjednotení financovania a riadenia regionálneho školstva, ktorú v stredu schválila vláda.
Predseda školských odborárov Pavel Ondek uviedol, že okrem tejto zmeny roky žiadajú, aby financovanie škôl a školských zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí a vyšších územných celkov prešlo z režimu financovania originálnych kompetencií do režimu financovania prenesených kompetencií realizovaného výlučne prostredníctvom ministerstva školstva.
"Odborový zväz od začiatku poukazoval na nesystémovosť tohto riešenia a nespravodlivosti, ktoré to spôsobovalo v praxi. Opakovane sa stávalo, že zamestnanci s rovnakou kvalifikáciou a pracovnými skúsenosťami dostávali rozdielne odmeny len z dôvodu rozličných finančných možností jednotlivých ministerstiev," uviedol Ondek.
Ondek poukázal, že v roku 2015 rada zväzu schválila petíciu za zjednotenie financovania a riadenia verejného regionálneho školstva.
Petícia obsahovala dva body, pričom prvý z nich v stredu vláda splnila. Otvorený však naďalej zostáva druhý bod z petície. V ňom žiadali, aby financovanie škôl a školských zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí a vyšších územných celkov prešlo z režimu financovania originálnych kompetencií do režimu financovania prenesených kompetencií realizovaného výlučne prostredníctvom ministerstva školstva.
"O tejto požiadavke dlhodobo rokujeme so zástupcami ministerstva školstva a Združenia miest a obcí Slovenska a veríme, že čoskoro dôjde k posunu aj v tejto otázke. Vyriešil by sa tak opakovaný problém samospráv so zvyšovaním platov týchto zamestnancov pri výpadkoch z podielových daní alebo pri valorizácii tarifných tabuliek v priebehu rozpočtového roka, ktoré by tak garantoval priamo štát," dodal Ondek.
Špeciálne školy a zariadenia
V roku 2013 došlo ku kroku v riadení a financovaní škôl a školských zariadení na Slovensku. V dôsledku tejto zmeny časť škôl a školských zariadení riadi a financuje Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR a časť Ministerstvo vnútra SR.
"Nesystémovosť a komplikovanosť je najmarkantnejšia pri (ne)dosahu rezortu školstva na špeciálne školy a školské zariadenia, ktoré riadi a financuje rezort vnútra," uvádza rezort školstva v predloženom materiáli.
Ministerstvo školstva v predloženom materiáli konštatuje, že v niektorých prípadoch prichádza k segregácii žiakov z marginalizovaných rómskych komunít, či k chybnému alebo cielenému zaraďovaniu žiakov bez mentálneho znevýhodnenia do prúdu špeciálneho školstva.
Dôsledkom je, že žiaci, ktorí sú takýmto spôsobom neprávom zaraďovaní do špeciálnej školy, po ukončení vzdelávania nezískavajú takzvané nižšie stredné vzdelanie.
Okrem toho tiež títo žiaci získavajú iba primárne vzdelanie, teda ekvivalent ukončeného prvého stupňa bežnej základnej školy a tiež následne nemajú možnosť pokračovať vo vzdelávaní na bežnej strednej škole, čím sa signifikantne znižujú ich šance zamestnať sa a nájsť uplatnenie v dospelom živote.
Odstránenie nesystémového rozdelenia
V súvislosti s nadmernou segregáciou žiakov z marginalizovaných rómskych komunít do špeciálnych škôl čelí od apríla 2015 Slovenská republika infringementu zo strany Európskej komisie.
"Zákon má za cieľ odstrániť aktuálne nesystémové prerozdelenie kompetencií, riadenie a financovanie škôl a školských zariadení, ale aj zjednotiť kompetencie pod rezort školstva s cieľom prispieť k efektívne fungujúcemu rezortu," uviedol rezort školstva.

Úlohou zákona je tiež dohliadnuť na efektívne fungovanie špeciálnych škôl určených pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, najmä s mentálnym znevýhodnením, či eliminovať prípady chybnej alebo cielenej segregácie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia do špeciálnych škôl.
Podľa ministerstva školstva návrat k modelu miestnej štátnej správy v školstve v pôsobnosti ministerstva školstva zabezpečí prevzatie súčasnej agendy odborov školstva okresných úradov v sídle kraja bez zmien v jej obsahu i prevzatie zriaďovateľských pôsobností pri niektorých druhoch škôl a školských zariadení.
Nastane tiež zjednotenie a sprehľadnenie financovania regionálneho školstva v jednej rozpočtovej kapitole, či odstránenie doterajších obmedzení v praktickom výkone činnosti okresných úradov - odborov školstva - spôsobených práve dvojkoľajným systémom riadenia.