„V pandemickom roku sme boli v kontakte s mnohými ľuďmi, ktorí sa pred pandémiou tešili pomerne dobrému stavu duševného zdravia. Zrazu začali pociťovať niečo neznáme, čo ich ťažilo a bránilo fungovať ,normálne’. Potrebovali tomu porozumieť, pomenovať to a nájsť možnosti a spôsoby ako to zvládnuť,“ hovorí Marek Madro, psychológ a programový riaditeľ internetovej poradne IPčko.sk.
V roku 2020 im medziročne stúpol počet kontaktov o takmer 150 percent a kým dovtedy bolo ich maximom 21 900 četov a telefonátov za rok, v minulom roku stihli vybaviť dovedna 52 682 kontaktov.
Pri priemernej dĺžke jedného kontaktu 58 minút to bolo takmer 3,1 milióna minút alebo 2 122 dní pomoci.
„Najčastejšou témou bol pocit osamelosti. Ide o situácie, kedy sa ľudia cítia osamelo aj napriek tomu, že sú obklopení ľuďmi,“ vysvetľuje Madro.
Objavovali sa aj prípady, kedy sa niekto len potreboval porozprávať, že sa nedokáže tešiť z toho, čo mu dovtedy bežne dávalo zmysel. Pre koho je internetová poradňa určená, ako funguje, ako dlho a ako často je možné s odborníkom komunikovať a čo v prípade, ak nepotrebujete akútnu pomoc, iba sa chcete starať o svoje duševné zdravie preventívne?

Jednotlivci aj páry
Pri boľavom zube, zlomenom malíčku či otvorenej rane na hlave je pomerne jasné, kedy sa ozvať odborníkovi. Ihneď. Ako je to však s duševným zdravím? Kedy je skoro a kedy neskoro vyhľadať odbornú pomoc?
Nárast žiadostí o psychologickú pomoc počas pandémie
- V roku 2020 občianske združenie IPčko vybavilo 52 682 žiadostí o pomoc ľudí v ťažkých psychických situáciách.
- Jednou z najčastejších žiadostí o pomoc boli ľudia, ktorí sa počas pandémie pokúsili o samovraždu.
- Takýchto pokusov bolo 3422. Rok predtým iba 550. Išlo o vyše šesťnásobný medziročný nárast.
Zdroj: IPčko
„Už len samotná myšlienka, že by možno bolo fajn porozprávať s odborníkom, je dôvodom osloviť ho. Ak sa necítite dobre, niečo vám bráni robiť veci, ktoré ste robili doteraz, netešíte sa z nich alebo nastala nejaká zmena vo vašom prežívaní, je dobré nezostávať s takýmito pocitmi osamote. Zabránite tým, aby sa situácia a stav duševného zdravia zhoršovali,“ radí Madro.
V IPčku vyvinuli vlastnú metódu komunikácie s klientom a dokážu sa s ním porozprávať aj vtedy, kedy mu práve nie je do reči alebo ani nechápe, čo sa v ňom deje.
„Je úplne v poriadku, že sa človek niekedy nevie vyjadriť. Vďaka našej špecifickej metóde práce sme pripravení vnímať rôzne signály, ktoré od klienta získavame. Za roky skúseností môžem povedať, že ľudia sú na internete otvorenejší a svoje pocity vyjadrujú ľahšie ako pri osobnom stretnutí,“ povzbudzuje Madro.
Ich priemerný kontakt trvá 58 minút, nájdu sa však aj také, kedy s klientom komunikujú hodiny. Pri jednom čete, telefonáte či e-maili sa to však nekončí. V priemere realizujú s jedným klientom štyri nadväzujúce kontakty a pomáhajú mu až dovtedy, kým sám nevyhodnotí, že sa situácia zlepšila.
„Nejde priamo o terapiu, sú to skôr poradenské rozhovory a krízová intervencia pri náročných životných situáciách. Najčastejšie sa objavuje téma samoty, no pomerne časté sú aj myšlienky na ukončenie života, pokusy o ukončenie života či domáce a sexuálne násilie,“ vymenúva Madro.
„Primárne ide o individuálne kontakty, ale zažili sme aj rozhovory, kde boli na druhej strane dve osoby. Taktiež nás oslovujú ľudia, ktorí sami nepotrebujú pomoc, ale chcú pomôcť niekomu zo svojho okolia,“ dodáva psychológ.

Päťnásobný nárast
Na Slovensku trpí duševnými ochoreniami minimálne každý deviaty človek, z toho každý štvrtý má depresívne poruchy. Podľa minuloročného výskumu Sociologického ústavu SAV s názvom Ako sa máte, Slovensko? sa viac než štvrtine respondentov zhoršil duševný stav. Mladí dospelí do 30 rokov uvádzali, že im obmedzenie sociálnych kontaktov a sociálna izolácia spôsobili častú nervozitu (44,4 percenta), úzkosť (25 percent), hnev (39,4 percenta ), depresívne pocity (27,2 percenta) a osamelosť (28,3 percenta).
„Od začiatku pandémie sme pocítili až päťnásobný dopyt po službách prvej psychologickej pomoci. Denne nás kontaktuje približne 280 ľudí. Preto sme na situáciu okamžite zareagovali a zdvojnásobili sme počet našich psychológov. Rovnako sme rozšírili psychologickú pomoc na 24-hodinovú linku pre všetkých, ktorých pandémia zasiahla,” opisuje Madro.
Internetová poradňa je podľa IPčka vhodným medzníkom medzi tým, keď človek pociťuje duševnú nepohodu a zbiera odvahu navštíviť odborníka. Ich poradňa je bezplatná, anonymná a diskrétna. O klientoch vedia len to, čo im človek na druhej strane sám povie.
„Môže nás osloviť ktokoľvek. Pokojne aj top manažér veľkej firmy alebo politik, ak sa bude duševne trápiť. Ak sa sami neprezradia, nemáme ako zistiť, o koho ide. Platí to aj v prípade osôb, ktoré pochádzajú z vylúčených komunít alebo chudobnejších pomerov. Pomoc je pre všetkých bezplatná a ak to bude potrebné, vieme s klientom komunikovať aj hodiny. Podľa miery závažnosti vieme ponúknuť aj kontakt odstupom 24 hodín či návštevu u nás,“ hovorí Madro.
Krízová linka je k dispozícii 24 hodín denne a na poradenské e-maily je garantovaná odpoveď do 24 hodín. V minulom roku sa im na ne darilo odpovedať v priemere do 16,5 hodiny.

Festival pre dušu
V roku 2020 dostalo duševné zdravie väčší priestor a uvedomuje si to aj Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky. Z Plánu obnovy a odolnosti SR plánuje vyčleniť 100 miliónov eur na reformu duševného zdravia. Nachádzajú sa v ňom body ako modernizácia diagnostických metód, vzdelávanie personálu, humanizácia oddelení v ústavnej starostlivosti či národná linka podpory duševného zdravia.
Linky a adresy rýchlej pomoci
Internetová poradňa IPčko.sk formou četu.
Bezplatná telefonická linka 0800 500 333.
E-mailová poradňa na adrese poradna@ipcko.sk.
„Dúfam, že najbližšie kroky od politikov vytvoria takú koncepciu, aby bola duševná pomoc dostupná na každom rohu. Kolegovia psychológovia sú pripravení pomôcť, ale legislatíva im neumožňuje robiť to, čo vyštudovali a na čo sa roky pripravovali v špecializovaných výcvikoch,“ povedal Marek Madro na Festivale pre dušu, ktorý organizovala Nadácia Orange.
Pri aktuálnom nastavení sa v systéme síce nachádza dostatok odborníkov, ktorí sa na duševnú pomoc pripravovali roky na špecializovaných výcvikoch, legislatíva im to však neumožňuje. Preto je náročné dostať sa k odbornej pomoci.
„Dostupnosť duševnej pomoci na Slovensku je problematická. Aby ste mohli dostať bezplatnú pomoc, musíte byť v kategórii s nejakou nálepkou alebo musíte prísť ku klinickému psychológovi s dlhou čakacou dobou, aby vám poisťovňa preplatila psychoterapiu,“ povedal Madro.
V roku 2012 preto vznikla online poradňa IPčko.sk a svoju pomoc postupne rozšírila na nepretržitú prevádzku 24/7 s možnosťami četu, e-mailovej komunikácie, video poradne a bezplatnej telefonickej linky 0800 500 333.
„Ponúkame všetky dostupné komunikačné platformy. Výber nechávame na človeku, ktorý k nám prichádza, aby si vybral formu komunikácie, ktorá je mu prirodzená,“ hovorí Madro.
Darí sa im to aj vďaka Nadácii Orange, ktorá považuje duševné zdravie za jednu zo svojich priorít. Okrem podpory krízových liniek zorganizovala aj prvý Festival pre dušu, na ktorom diskutovali viacerí psychológovia a psychologičky, terapeuti, epidemiologička aj prezidentka Slovenskej republiky Zuzana Čaputová.
Hlavnou témou bola pandémia koronavírusu a jej vplyv na duševné zdravie jednotlivcov, detí a rodín. Sériu troch rozhovorov moderovala novinárka Zuzana Kovačič Hanzelová a záznam si môžete pozrieť na webstránke festivalpredusu.sk.
Tento článok vám prináša Nadácia Orange.
Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Beata
Balogová
