BRATISLAVA. Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI) cez víkend zrušilo možnosť čakateľov na očkovanie proti covidu–19 zrušiť registráciu na vakcináciu pred druhou dávkou.
Dôvodom je chaos pri odhlasovaní a opätovnom prihlasovaní na očkovanie, ktoré to spôsobovalo.
K hromadnému odhlasovaniu z druhej dávky vakcíny Vaxzevria od britsko-švédskeho farmaceutického konzorcia AstraZeneca došlo po tom, ako Štátny ústav pre kontrolu liečiv (ŠÚKL) pred dvoma týždňami vyhlásil, že existuje pravdepodobná súvislosť medzi očkovaním touto očkovacou látkou a úmrtím 47-ročnej ženy.
Tento trend odporu proti oxfordskej vakcíne sa ešte posilnil po tom, ako minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský (OĽaNO) minulý týždeň pozastavil očkovanie touto vakcínou.
Len za posledný týždeň ju podľa údajov NCZI odmietlo vyše 21-tisíc už v čakárni zaregistrovaných ľudí. Z nich takmer deväťtisíc to urobilo pred druhou dávkou.
Niektorí z nich si však svoj krok medzitým rozmysleli. Sčasti aj pre to, že na to, aby mohli dostať covid pas, ktorý im umožní slobodne cestovať, musia absolvovať obe dávky vakcíny.
Druhým dôvodom návratu k očkovaniu, najmä pre tých, ktorí registráciu zrušili pred prvou dávkou Astry, je rozhodnutie ministerstva z tohto týždňa. Minister zdravotníctva v stredu povolil očkovanie vakcínou Comirnaty od americko - nemeckého farmaceutického konzorcia Pfizer/BioNTech od 16. roku života a americkou očkovacou látkou Moderna od osemnástich rokov.
Keďže ide medzi obyvateľmi Slovenska o veľmi obľúbené vakcíny, aj ľudia nad 35 rokov, ktorí sa donedávna mohli očkovať len Astrou, sa nimi teraz chcú zaočkovať.
No opätovné prihlásenie sa na očkovanie viacerým záujemcom spôsobuje problémy. Niektorí z nich sa sťažujú, že sa im nanovo nedá prihlásiť alebo sa nemôžu dovolať na call centrum ministerstva či NCZI.
Denník SME sa pokúsil odpovedať na otázky súvisiace s týmito komplikáciami.
Otázky a odpovede
- Človek má termín na druhú dávku, ale ochorie. Ako sa z termínu odhlási?
- Dá sa termín druhej dávky posunúť, ak napríklad zaregistrovanému okrem choroby príde do toho dovolenka?
- Ak človek ignoruje termín druhej dávky, nikomu nič nepovie ani nenapíše, systém mu automaticky zruší registráciu alebo si ju môže zrušiť aj sám?
- Jeden z čitateľov SME sa po takomto zrušení chcel znovu zaregistrovať, ale to sa mu nepodarilo, lebo vraj jeho rodné číslo už systém eviduje. Čo v takom prípade?
- Koho má človek kontaktovať, ak mu nepríde termín na druhú dávku?
- Čo v prípade, ak človeku zaočkovanému prvou dávkou od AstraZenecy príde druhý termín na Pfizer?
- Čo má robiť volajúci, ktorý sa nevie dovolať na call centrum NCZI/ministerstva?
- Hlavným dôvodom, prečo minister Lengvarský pozastavil očkovanie vakcínou Vaxzevria, bol jej nedostatok. Máme dosť vakcín pre ľudí na druhú dávku?
Človek má termín na druhú dávku, ale ochorie. Ako sa z termínu odhlási?
Hovorkyňa ministerstva Zuzana Eliášová vysvetľuje, že v takom prípade treba volať na infolinku ministerstva zdravotníctva. Pri jej kontaktovaní zo Slovenska treba volať na číslo 0800 174 174. Pri volaní zo zahraničia treba využiť číslo +421 222 200 910.