SME

Viaceré nemocnice zavádzajú o tom, že sú baby-friendly, upozornili mimovládky

BFHI sa používa ako marketingový nástroj.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ADOBE STOCK)

BRATISLAVA. Dvadsaťtri nemocníc na webových stránkach svojich gynekologicko-pôrodníckych a novorodeneckých oddelení uvádza nepravdivé alebo zavádzajúce informácie o tom, že sú držiteľmi plakety

„Nemocnica priateľská k deťom“, alebo spĺňajú kritériá iniciatívy baby-friendly nemocníc (BFHI). Vyplýva to z monitorovacej správy s názvom Baby-friendly: Na webové stránky nemocníc sa nedá spoľahnúť, ktorú zverejnili občianske združenia Ženské kruhy a Mamila.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Súkromné aj štátne nemocnice

Správa prináša výsledky monitoringu, realizovaného v období od 31. mája do 18. júna. TASR o tom informovala spoluautorka správy Miroslava Rašmanová zo Ženských kruhov.

SkryťVypnúť reklamu

„Takmer polovica nemocníc samozvane deklaruje, že postupujú v súlade so zásadami BFHI, alebo sú priamo držiteľmi plakety BFHI. Verejnosť je tak uvádzaná do omylu, že nemocnice podporujú dojčenie v súlade s odporúčaniami Svetovej zdravotníckej organizácie a že sa na pomoc s dojčením v nemocniciach môžu ženy po pôrode spoľahnúť. V skutočnosti kvalita poskytovanej starostlivosti v oblasti dojčenia v týchto nemocniciach neprešla riadnou kontrolou a záverečným auditom, takže nevieme, či je poskytovaná v súlade s pravidlami BFHI,“ skonštatovala Rašmanová.

Pripomenula, že je úlohou Ministerstva zdravotníctva SR a príslušných samosprávnych krajov, aby vykonávali dohľad nad informáciami týkajúcimi sa kvality, ktoré nemocnice uvádzajú na svojich weboch, a vykonali nápravu.

SkryťVypnúť reklamu

Väčšina nemocníc, ktoré na stránkach uviedli nepravdivé informácie, je podľa správy v zriaďovateľskej pôsobnosti štátu. Deväť bolo v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva, pri dvoch nemocniciach bol rezort spoluzakladateľom, jedna nemocnica je v pôsobnosti Ministerstva obrany a v troch prípadoch sú ich zriaďovateľmi samosprávne kraje.

Zvyšných osem nemocníc spravujú súkromné subjekty.

Marketingový nástroj na oslovenie budúcich rodičiek

„Z monitoringu vyplynulo, že nemocnice používajú informáciu o vlastníctve plakety Nemocnica priateľská k deťom ako marketingový nástroj. Mnohé o plaketách informujú spôsobom, ktorým sa snažia vzbudiť pocit nadštandardnej služby alebo benefitu. Zaradenie tejto informácie viacerými nemocnicami medzi ocenenia a benefity potvrdzuje predpoklad, že prostredníctvom klamlivých a zavádzajúcich informácií sa nemocnice snažia osloviť budúce rodičky,“ komentovala Rašmanová.

SkryťVypnúť reklamu

Autorky správy pripomenuli, že Slovenská republika sa zaviazala BFHI zaradiť do štandardných ošetrovateľských postupov o matky a deti ešte v roku 1993, pripojením sa k medzinárodnej deklarácii Innocenti.

„Napriek týmto medzinárodným záväzkom, Slovenská republika za viac ako tridsať rokov nedokázala zaviesť program BFHI v nemocniciach, a tým zaručiť, že nemocnice budú spĺňať aspoň minimálne kritériá týkajúce sa dojčenia,“ dodala Andrea Poloková z občianskeho združenia MAMILA, ktorá na správe spolupracovala.

Dojčenie

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 983
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 598
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 811
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 624
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 286
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 943
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 432
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 124
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu