SME
Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

Viaceré nemocnice zavádzajú o tom, že sú baby-friendly, upozornili mimovládky

BFHI sa používa ako marketingový nástroj.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ADOBE STOCK)

BRATISLAVA. Dvadsaťtri nemocníc na webových stránkach svojich gynekologicko-pôrodníckych a novorodeneckých oddelení uvádza nepravdivé alebo zavádzajúce informácie o tom, že sú držiteľmi plakety

„Nemocnica priateľská k deťom“, alebo spĺňajú kritériá iniciatívy baby-friendly nemocníc (BFHI). Vyplýva to z monitorovacej správy s názvom Baby-friendly: Na webové stránky nemocníc sa nedá spoľahnúť, ktorú zverejnili občianske združenia Ženské kruhy a Mamila.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Súkromné aj štátne nemocnice

Správa prináša výsledky monitoringu, realizovaného v období od 31. mája do 18. júna. TASR o tom informovala spoluautorka správy Miroslava Rašmanová zo Ženských kruhov.

Skryť Vypnúť reklamu

„Takmer polovica nemocníc samozvane deklaruje, že postupujú v súlade so zásadami BFHI, alebo sú priamo držiteľmi plakety BFHI. Verejnosť je tak uvádzaná do omylu, že nemocnice podporujú dojčenie v súlade s odporúčaniami Svetovej zdravotníckej organizácie a že sa na pomoc s dojčením v nemocniciach môžu ženy po pôrode spoľahnúť. V skutočnosti kvalita poskytovanej starostlivosti v oblasti dojčenia v týchto nemocniciach neprešla riadnou kontrolou a záverečným auditom, takže nevieme, či je poskytovaná v súlade s pravidlami BFHI,“ skonštatovala Rašmanová.

Pripomenula, že je úlohou Ministerstva zdravotníctva SR a príslušných samosprávnych krajov, aby vykonávali dohľad nad informáciami týkajúcimi sa kvality, ktoré nemocnice uvádzajú na svojich weboch, a vykonali nápravu.

Skryť Vypnúť reklamu

Väčšina nemocníc, ktoré na stránkach uviedli nepravdivé informácie, je podľa správy v zriaďovateľskej pôsobnosti štátu. Deväť bolo v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva, pri dvoch nemocniciach bol rezort spoluzakladateľom, jedna nemocnica je v pôsobnosti Ministerstva obrany a v troch prípadoch sú ich zriaďovateľmi samosprávne kraje.

Zvyšných osem nemocníc spravujú súkromné subjekty.

Marketingový nástroj na oslovenie budúcich rodičiek

„Z monitoringu vyplynulo, že nemocnice používajú informáciu o vlastníctve plakety Nemocnica priateľská k deťom ako marketingový nástroj. Mnohé o plaketách informujú spôsobom, ktorým sa snažia vzbudiť pocit nadštandardnej služby alebo benefitu. Zaradenie tejto informácie viacerými nemocnicami medzi ocenenia a benefity potvrdzuje predpoklad, že prostredníctvom klamlivých a zavádzajúcich informácií sa nemocnice snažia osloviť budúce rodičky,“ komentovala Rašmanová.

Skryť Vypnúť reklamu

Autorky správy pripomenuli, že Slovenská republika sa zaviazala BFHI zaradiť do štandardných ošetrovateľských postupov o matky a deti ešte v roku 1993, pripojením sa k medzinárodnej deklarácii Innocenti.

„Napriek týmto medzinárodným záväzkom, Slovenská republika za viac ako tridsať rokov nedokázala zaviesť program BFHI v nemocniciach, a tým zaručiť, že nemocnice budú spĺňať aspoň minimálne kritériá týkajúce sa dojčenia,“ dodala Andrea Poloková z občianskeho združenia MAMILA, ktorá na správe spolupracovala.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  2. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  3. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  4. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  5. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  6. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  7. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  2. Zahlasujte za ďalší klimatický projekt s podporou dm
  3. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  4. Orange má najkvalitnejšiu mobilnú sieť na Slovensku i v Európe
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  7. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  8. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  9. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  10. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 062
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 252
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 5 531
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 827
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 824
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 125
  7. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 438
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 343
  9. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 3 023
  10. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 2 894
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Otázky a odpovede.


24. sep
Do nemocníc treba prinajmenšom respirátor. Test nezriedka potrebujú aj zaočkovaní.

Dĺžka návštev sa pohybuje v minútach.


19 h
Zdravotný pracovník vkladá tyčinku do tuby po odobratí vzorky na PCR test na ochorenie Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 408-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 596 obetí.


a 4 ďalší 13 h

Neprehliadnite tiež

Generálna prokuratúra SR.

Vyhlásenie podpísalo viac ako 600 prokurátorov.


SITA 1m
Ilustračné foto.

Na začiatku má byť 80 bicyklov v štrnástich lokalitách.


SITA 59m
U. S. Steel Košice.

Podpisu predchádzali zdĺhavé rokovania.


TASR 37m
Prezidentka Zuzana Čaputová.

Čaputová sa plánuje stretnúť aj s Ficom a Pelegrinim.


TASR 37m
Skryť Zatvoriť reklamu