Bratislava spúšťa od októbra parkovaciu politiku. Nezačne sa v celom meste naraz, ale ako pilotný projekt v Rači, Novom Meste a Petržalke. Za jedno auto zaplatia Bratislavčania ročne 39 eur, mimobratislavskí rezidenti budú musieť platiť hodinové parkovné od 50 centov do dvoch eur.
O kontrole áut v regulovaných zónach, prevádzke záchytných parkovísk a miere zaočkovanosti v hlavnom meste hovorí v rozhovore pre SME primátor Bratislavy MATÚŠ VALLO.
Matúš Vallo
- je primátorom Bratislavy od roku 2018,
- vyštudoval architektúru na bratislavskej STU,
- je textárom a basgitaristom hudobnej skupiny Para.
Od októbra sa spúšťajú parkovacie zóny v Novom Meste, Rači a Petržalke. Ak tam pôjde niekto, kto býva v inej mestskej časti a nemá parkovaciu kartu, ako zaparkuje?
Regulácia parkovania je jedným z najpálčivejších komunálnych problémov. Ľudí na to pripravujeme, komunikujeme s nimi, ale aj tak je to pre niektorých veľká zmena. Verím však, že k lepšiemu.
Na miestach, kde ľudia parkovali zadarmo a bez problémov, budú musieť mať parkovaciu kartu a dávať si pozor na niektoré hodiny. A to najmä vtedy, ak nebývajú v takzvanej regulovanej zóne.
Od októbra začíname parkovaciu politiku postupne spúšťať, pre pandémiu projekt pár mesiacov mešká. Začíname s prvými zónami, v Rači je to zóna okolo Peknej cesty, Krasňany. V Petržalke to bude takzvaná zóna Sever.
Zóna v Novom Meste, Tehelné pole, už funguje, zatiaľ s dobrými výsledkami. Dobrý výsledok je jednoducho zmerateľný, vidím ho, keď sa večer prejdem zónou a nájdem voľné parkovacie miesta. Chceme dosiahnuť, aby v čase, keď príde rezident domov, ľahko zaparkoval.
Kedy sa spustia ostatné mestské časti?
Vo všeobecne záväznom nariadení, ktoré sme schválili v júni, sa pridali ďalšie zóny a mestské časti. Mestské časti si povedia, aký typ a koľko zón budú mať a ako budú regulované. Konzultujeme to s nimi, ale je to "noha vo dverách", ktorú sme im nechali.
Do konca roka bude ešte veľmi vyťažená parkovacia zóna v Starom Meste a v okolí železničnej stanice. Hneď na začiatku budúceho roka to budú zóny v Karlovej Vsi, Dúbravke a vo Vrakuni.
Podmienkou parkovacieho miesta je trvalý pobyt v Bratislave. Stíhajú sa naň ľudia prihlásiť do októbra?
Prihlásiť sa môžu hocikedy. V momente, keď si človek prihlási trvalý pobyt, bude bez problémov môcť vstúpiť do takzvaného PAAS - bratislavského parkovacieho asistenta.
Bude mať všetky výhody, napríklad rezidentské parkovanie za 39 eur, dve hodiny v inej zóne za desať eur ročne a sto hodín ročne navyše zadarmo pre návštevy.
Za prvé auto na jeden byt zaplatí 39 eur ročne, za druhé, ktoré používa osoba prihlásená v tom istom byte, zaplatí 150 eur.
Žiadne auto nemá 36 percent všetkých domácností v Bratislave a 49 percent domácností má len jedno auto. Pätnásť percent domácností má dve autá a dve percentá domácností majú tri autá alebo viac.
Sú to však dáta z roku 2014. Bohužiaľ, počet áut v Bratislave, na rozdiel od Viedne, každoročne narastá.
V regulovaných zónach sa dá auto nerezidenta nahlásiť mestskej polícii, lebo na ňom nemá nálepku. Po novom bude povolenie parkovať v rezidenčných oblastiach digitálne. Ako budú občania vedieť, či tam môžu zaparkovať?
Od 1. mája nemusí policajt čakať na mieste, aby vystavil pokutu. Mesto môže kontrolovať všetky autá na ulici skenovacím zariadením, značky na aute sú spárované so softvérom, ktorý vie povedať, či má dané auto zaplatenú parkovaciu kartu. Každú ulicu v regulovanej zóne budeme kontrolovať trikrát denne.