SME
Štvrtok, 28. október, 2021 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Ak by to nebolo úprimné, bola by to PR samovražda. Slovenské firmy sa už dúhy neboja

Odvážnejších je čoraz viac.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Pexels.com / Anna Shvets)

Láske a móde sa medze nekladú, povedala si tento rok slovenská firma Dedoles a v rámci Pride mesiaca v júni vypustila do sveta dúhovú kolekciu ponožiek a spodnej bielizne. Prihlásila sa tak k podpore LGBT menšiny, no za kampaň čelila nenávistným útokom na sociálnych sieťach.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Následne sa rozhodla, že za každý komentár, či už pozitívny, alebo negatívny, pod Pride príspevkami venuje jedno euro Fondu na podporu LGBT+ komunity v Nadácii Pontis. Suma sa vyšplhala na 5000 eur.

Na Slovensku je pritom viacero firiem, ktoré sa hlásia k podpore inklúzie a diverzity na pracoviskách a verejne o sebe vyhlasujú, že sú priateľskí k LGBT+ menšine.

SkryťVypnúť reklamu

Tá na Slovensku stále čelí diskriminácii a nenávisti, čo dokazuje aj prieskum Agentúry EÚ pre základné práva z minulého roka. Každý piaty člen alebo členka komunity napríklad pocítil diskrimináciu v práci.

Firmy na jednej strane vysielajú signál o nevyhnutnosti rešpektovať práva menšín a mnohé tieto záväzky aj spĺňajú. Na druhej strane však existuje fenomén pink washingu, respektíve pride marketingu.

Týka sa spoločností, ktoré verejne prezentujú podporu LGBT komunite, v skutočnosti jej nemusia ponúkať až taký prínos, prípadne len dúhovou tematikou zastrešia svoju kampaň, aby upútali pozornosť. Ide o teda o imidž.

Súvisiaci článok Coming out politikov či političiek by LGBTI ľuďom pomohol Čítajte 

Príkladom môže byť Facebook, ktorý v roku 2017 ľuďom z niektorých amerických miest pridal možnosť reakcie farebnej vlajky na podporu Pride mesiaca.

SkryťVypnúť reklamu

Vyberal si však len menej konzervatívne mestá ako New York, Boston či San Francisco. Analýza neskôr ukázala, že používatelia z miest, v ktorých by si mohla firma ľudí LGBT tematikou pohnevať, takéto tlačidlo nemali.

Vo firmách, ktoré deklarujú podporu LGBT komunity, môže napriek tomu dochádzať k diskriminácie či neschopnosti riešiť problémy LGBT zamestnancov na pracovisku.

V slovenskom kontexte je podľa oslovených ľudí situácia komplikovanejšia.

„Prihlásiť sa k podpore LGBT+ komunity je PR samovražda,“ hovorí Matej Ftáčnik, spoluzakladateľ a CEO fintechovej firmy Vacuumlabs. Netají sa tým, že je gej a rovnako nimi sú aj ďalší členovia a členky firmy. Vacuumlabs sa zároveň veľmi jasne hlási k podpore LGBT menšiny.

„Firmy, ktoré hlásajú, že podporujú LGBT+ menšinu, sú naozaj tie, ktoré idú do boja, a ktoré vedia, že ich to môže stáť priazeň zákazníkov alebo nevôľu v spoločnosti,“ myslí si Ftáčnik.

SkryťVypnúť reklamu

Bratislava je otvorenejšia

Súvisiaci článok Trans ľudia nenachádzajú pomoc. Lekári sa riadia štyridsať rokov starým usmernením Čítajte 

V roku 2017 zrealizovala Iniciatíva Inakosť celoslovenský LGBTI prieskum, z ktorého vyplynulo, že ľudia z tejto komunity umiestnili na druhé miesto svojich priorít rovnaké práva v zamestnaní.

„Prekvapilo nás to, ale môže to byť spôsobené tým, že na pracovisku nie je vytvorené prostredie, ktoré by podporovalo diverzitu a umožňovalo otvorene hovoriť o svojej sexuálnej orientácii a rodovej identite. Len 12,6 percenta opýtaných zverejnilo svoju identitu všetkým na pracovisku,“ hovorí Martin Macko, výkonný riaditeľ Iniciatívy Inakosť.

Problém nájsť si prácu majú najmä transrodoví ľudia a celkovo sa len málokto z LGBTI menšiny na diskrimináciu sťažuje – radšej zmení zamestnanie.

„Zaujímavé je, že viacero prípadov diskriminácie v pracovnoprávnych vzťahoch, s ktorými sa na nás LGBTI ľudia obracajú, je z oblasti školstva, a teda verejnej správy,“ poznamenáva Macko.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako by ste chceli bývať? Zapojte sa do prieskumu o bývaní
  2. Koniec Bratislavy? Pre túto firmu môžete pracovať aj cez polovicu republiky
  3. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  4. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite
  5. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  6. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  7. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  8. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  9. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  10. Tristo nových lavičiek pre Bratislavu vďaka ČSOB nadácii
  1. 365.bank prináša digitálnu hypotéku s možnosťou podania žiadosti
  2. EUBA udelila čestné vedecké hodnosti „doctor honoris causa“
  3. Miška ochrnula z minúty na minútu, teraz pre ňu svitá nová nádej
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  6. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  7. Chcete dočasné tetovanie, používajte Hennu
  8. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  9. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  10. Spoľahlivá energia a úspora technológiami
  1. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova 10 420
  2. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 9 903
  3. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 9 509
  4. Peniaze začali strácať hodnotu, treba sa brániť! 6 525
  5. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 5 280
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 709
  7. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna 3 318
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 2 857
  9. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite 2 533
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi 2 003
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Šieste poschodie stavby na rohu ulíci Vajnorskej a Odbojárov využíval Norbert Bödör na pracovné schôdzky.

Odborníci označili bytovku za zlý výber, keď chce niekto schôdzku utajiť.


6 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Od pondelka bude v čiernej farbe až 24 okresov.


a 1 ďalší 4 h
Obezitologička Adela Penesová.

Obezita je epidémiou 21. storočia.


12 h

Neprehliadnite tiež

V utorok spustilo ministerstvo zdravotníctva očkovanie treťou dávkou proti covidu ľudí nad 55 rokov, pacientov so zníženou imunitou a zdravotníkov. Ilustračné foto

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 465-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 957 obetí.


a 1 ďalší 4 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


4 h
Skryť Zatvoriť reklamu