BRATISLAVA. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu sa v novele zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch zameralo najmä na vzdelávanie učiteľov.
Vláda ju na svojom stredajšom rokovaní schválila.
Cieľom je najmä zosúladenie s aktuálnymi potrebami aplikačnej praxe v oblastiach, ktoré sa najviac týkajú výkonu pracovnej činnosti v kontexte poskytovania výchovy a vzdelávania deťom a žiakom.
Základy zmien
Podľa ministra školstva Branislava Gröhlinga sú prijaté zákony základom pre zmeny vo vzdelávaní a pre zmeny v tom, ako spoločnosť hľadí na výučbu a na rolu učiteľa v škole.
„Zákony prešli za jeden a pol roka dvakrát pripomienkovým konaním a konzultovali sme ich s desiatkami organizácií v školstve. Som rád, že pri značnej časti chystaných zmien sme našli zhodu, čo býva pri veľkých zmenách pomerne náročné,“ doplnil.
Definícia inkluzívneho vzdelávania
Návrhy noviel zákonov reagujú na plánovanú reformu obsahu vzdelávania, digitalizáciu, reformu poradenského systému či zmeny vo vzdelávaní učiteľov.
"Je to zlomový deň pre školstvo, pretože dnešným dňom sme postavili základy pre reformu slovenského školstva," povedal minister školstva po rokovaní vlády.
Prvýkrát sa definuje pojem inkluzívne vzdelávanie a súčasťou zákonov je aj transformácia poradenského systému. Ten bude prístupnejší k žiakom a rodičom a bude rozčlenený na päť úrovní - od všeobecného poradenstva až po vysoko špecializované poradenstvo.
Podľa štátnej tajomníčky ministerstva školstva Svetlany Síthovej je dôležité, že poradenský systém bude pracovať so všetkými deťmi bez výnimky.
Nové kategórie pedagogického zamestnanca
V návrhu zákona sa zjednodušuje aj preukazovanie bezúhonnosti pedagogických a odborných zamestnancov.
Rovnako sa ustanovuje možnosť zbaviť mlčanlivosti aj fyzickú osobu, ktorá už nevykonáva pracovnú činnosť pedagogického či odborného zamestnanca a ide o skutočnosti, o ktorých sa dozvedela ako tento zamestnanec.

Vzniknúť majú tiež nové kategórie pedagogického zamestnanca, a to školský digitálny koordinátor. Ustanovuje sa aj nová kariérová pozícia - koordinátor školského podporného tímu.
V návrhu zákona sa "ustanovuje, že za hodinu práce nadčas sa bude hodina priamej výchovno-vzdelávacej činnosti považovať len vtedy, ak bude splnený základný úväzok."
Cieľom je tiež rozšírenie kompetencie školského špeciálneho pedagóga a niektorých odborných zamestnancov, regulovanie výkonu činnosti riaditeľa školy a školského zariadenia a rozširujú sa aj kompetencie školského koordinátora vo výchove a vzdelávaní.
"Dlhodobo rozprávame o tom, že neštátne subjekty robia omnoho lepšie spôsoby vzdelávania, omnoho lepšie odovzdávajú informácie a vzdelávajú učiteľov alebo zamestnancov škôl, ako to robí štát cez svoje organizácie. Preto si myslím, že tieto organizácie by mali byť tie nosné," povedal minister školstva. Zároveň dúfa, že sa podarí aj zvýšenie platov učiteľov do ďalšieho obdobia.
Rozšíri sa okruh atestačných organizácií
Zmena má nastať aj pri zabezpečovaní uvádzania začínajúceho pedagogického alebo odborného zamestnanca. V oblasti vzdelávania učiteľov sa má rozšíriť okruh atestačných organizácií.
Zjednodušiť sa má aj zaraďovanie do kariérových stupňov a vykonávanie atestácií či organizovanie všetkých druhov vzdelávania v profesijnom rozvoji.
Z návrhu novely zákona vyplýva, že sa má umožniť absolvovať kvalifikačné, funkčné, špecializačné a inovačné vzdelávanie aj ďalším fyzickým osobám, na ktoré sa inak zákon nevzťahuje.
Spresňujú sa aj podmienky financovania profesijného rozvoja pedagogických a odborných zamestnancov.
"Ustanovuje sa možnosť ministerstva poskytnúť dotácie zamerané na podporu aktivít profesijného rozvoja pedagogických a odborných zamestnancov," uvádza sa v predloženom materiáli.
Doplnená je aj možnosť vyplácať funkčný plat za prácu nadčas v období čerpania náhradného voľna.
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje od 1. januára 2022.
Na úpravách sa pracuje aj počas leta
Práce na zmenách obsahu a formy vzdelávania, ktoré sú súčasťou plánu obnovy, pokračujú aj počas letného obdobia. Užšie pracovné tímy ústrednej komisie pre predprimárne a základné vzdelávanie v súčasnosti pripravujú návrh Úvodu do kurikula základného vzdelávania, ktorý zohľadní potreby 21. storočia.
Do komisií, ktoré vznikli na základe otvorenej výzvy Štátneho pedagogického ústavu (ŠPÚ), je zapojených 256 ľudí. Polovicu z nich tvoria ľudia z pedagogickej praxe.
TASR o tom informoval odbor komunikácie a protokolu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.
Približne 40 percent tvoria akademickí pracovníci a odborníci venujúci sa pedagogickému výskumu. V komisiách sú zastúpení aj ďalší nepedagogickí zamestnanci. Od nového štátneho vzdelávacieho programu majú ľudia z pedagogickej praxe viacero očakávaní.
"Jednak dynamický proces pozitívneho akceptovania rôznorodosti žiakov, keď sa individuálne rozdiely nebudú chápať ako problém, ale ako výzva. Bude dôležité v obsahu a cieľoch ukotviť tiež myšlienku, ktorá súčasne prizná rovnosť vzdelávacích šancí a možnosť zažiť vzdelávací úspech pre každého jednotlivca," priblížila riaditeľka základnej školy v Bystranoch Júlia Čurillová.
"Od začiatku 90. rokov minulého storočia sme na Slovensku nedokázali urobiť komplexnú kurikulárnu reformu, ktorá by základné vzdelávanie postavila na nohy a urobila by ho zmysluplným pre žiakov, školy, verejnosť i celú spoločnosť," zhodnotil doterajší stav Branislav Pupala, vysokoškolský profesor a poradca riaditeľky ŠPÚ.
Zverejnený bude v priebehu jesene
V súčasnosti je tiež členom hlavnej koordinačnej skupiny pre zmeny v kurikulu. Vznik nového štátneho vzdelávacieho programu, teda kurikula pre základné školy, je ukotvený aj v pláne obnovy a odolnosti.
"Je potrebné pripraviť ucelené kurikulum základnej školy, kde sa v synergii budujú poznatky a zručnosti zrozumiteľné dnešným deťom, zodpovedajúce ich možnostiam a pripravujúce na dobrú životnú perspektívu v dnešnom svete," dodal k pripravovaným zmenám Pupala.
Problémy aktuálneho vzdelávacieho systému vidia podobne aj ďalší odborníci, medzi nimi i dekanka Pedagogickej fakulty Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici Lenka Rovňanová.
"Sme príliš ukotvení v zastaralých modeloch vzdelávania, neumožňujúcich flexibilne reagovať na pribúdajúcu komplexitu a dynamiku spoločenských zmien, na výsledky poznania v oblasti aplikovanej psychológie a neurológie a tiež na rýchly nástup technológií a virtuálneho sveta do našich životov," povedala.
Užšie pracovné tímy nových ústredných komisií pracujú aj v priebehu letných týždňov na príprave návrhu vstupného dokumentu k novému kurikulu pre základné školy.
Obsahovať bude charakteristiku, zameranie a ciele vzdelávacej oblasti, komponenty vzdelávacej oblasti a ciele vzdelávania v jednotlivých vzdelávacích cykloch. V priebehu jesene bude dokument sprístupnený na verejnú konzultáciu.