SME

Eustream bude pripravený na prepravu vodíka od konca roka 2023

Slovenský prepravca zemného plynu plánuje vmiešavať do svojej siete do päť percent vodíka.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: Archív SME - Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Slovenský prepravca zemného plynu, spoločnosť Eustream, bude od konca roka 2023 pripravený na prepravu nízkouhlíkových plynov. Spoločnosť plánuje úpravy, vďaka ktorým bude technologicky pripravená vmiešavať do svojej siete do päť percent vodíka.

Pri súčasných prepravovaných objemoch to znamená, že Slovensko bude čoskoro pripravené prepravovať teoreticky viac ako dve miliardy metrov kubických vodíka ročne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Doposiaľ bola cieľom rozvoja našej siete najmä diverzifikácia trás, čo už bude po dokončení posledného chýbajúceho prepoja s Poľskom splnená úloha. V novej etape je našou prioritou podpora klimatických ambícií a príprava siete na nízkouhlíkovú ekonomiku. Najnovšia iniciatíva nám čoskoro umožní byť technologicky pripravení prepravovať spolu so zemným plynom aj vodík,“ povedal generálny riaditeľ Eustreamu Rastislav Ňukovič.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Slovensku hrozí strata miliónov z prepravy plynu. Fico hlasno bojoval, Heger a Matovič sa len prizerajú Čítajte 

Primiešavanie vodíka do zemného plynu (tzv. blending) je spôsob, ako čo najskôr umožniť prepravu a využívanie vodíka v existujúcej plynárenskej sieti. Tento systém má podľa plynárov potenciál napríklad pri uskladňovaní prebytočnej energie.

Eustream zároveň plánuje aj vlastnú produkciu vodíka, ktorý bude využívať na pohon kompresorov a postupnú dekarbonizáciu vlastnej prevádzky. Prvý takýto pilotný projekt je naplánovaný pre najväčšiu kompresorovú stanicu Veľké Kapušany s plánom spustenia výroby vodíka v roku 2023.

Vodík

Ministerka hospodárstva Denisa Saková.

Najvyššiu finančnú podporu získala spoločnosť v Košickom kraji.


TASR 2
Prvý slovenský vodíkový ťahač homologizový pre európsky trh počas predstavenia na okruhu Slovakia Ring v Orechovej Potôni.

Ťahač je postavený na platforme Ford F-Max s podporou Ford Trucks


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 960
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 583
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 763
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 590
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 282
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 025
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 615
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 096
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu