BRATISLAVA. Jozef Pročko odkázal poslankyni ĽSNS, že zhorí v pekle, pretože chcela dobrovoľné očkovanie. Toto je jeden z typických titulkov na dezinformačnom médiu.
Vyhradzujú sa proti tradičným médiám, často šíria nacionalistické myšlienky, broja proti liberálnym témam či Európskej únii a spochybňujú očkovanie proti covidu-19. Dezinformačné médiá si vytvorili vlastný svet.
Zatiaľ čo niektoré slúžia konkrétnym politikom, ďalšie boli založené nadšencami či z ideologických dôvodov. Ich návštevnosť dosiahla dokonca také čísla, že zopár z nich si zo šírenia dezinformácií dokázalo vybudovať úspešný biznis.
Finančne profitovať sa však podarilo len najväčším hráčom na internete, akými sú v súčasnosti Hlavné správy, Hlavný denník či Infovojna. Časopis Zem a vek sa z internetu pomaly vytráca po tom, ako mu facebook zablokoval profil za opakované šírenie hoaxov.
Ostatné dezinformačné weby sú menšie a zväčša existujú skôr z politických a ideologických dôvodov. Ich presný počet nie je jasný, známejších je asi desať.
Všetky však spája fakt, že sa snažia skryť, kto za nimi v skutočnosti stojí. Na weboch zväčša neuvádzajú žiadne informácie o vlastníkoch a často ani o redakcii. Aj pri registrácii domény sa skrývajú za hostingové firmy.
Dezinformácie ako biznis
Najväčším skokanom spomedzi dezinformačných médií je Hlavný denník, ktorý za posledné dva roky investoval do vlastnej propagácie na facebooku viac ako 18-tisíc eur.