SME
Štvrtok, 27. január, 2022 | Meniny má Bohuš

Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov

Ušetríte čas aj náklady na energie.

Jungheinrich prináša do skladov inovatívne riešenia. Jungheinrich prináša do skladov inovatívne riešenia. (Zdroj: Jungheinrich)

Li-ionové batérie majú za sebou 30 rokov v praxi. Od kamier, fotoaparátov, mobilných telefónov a notebookov prešli dlhú cestu k bicyklom, osobným autám alebo dodávkam.

Keď v máji 2021 predviedol Ford plne elektrickú verziu najpredávanejšieho pickupu v Spojených štátoch F-150 Lightning, bol to skutočne veľký moment. Za 48 hodín od predstavenia tohto batériového giganta získal takmer 45-tisíc predobjednávok, čo je počet, ktorý sa rovná 20 percentám všetkých elektromobilov zaregistrovaných v USA v predchádzajúcom roku.

Najnovšie technológie posúvajú elektromobilitu dopredu aj v logistike. Jednou z vôbec prvých spoločností, ktorá začala využívať nové technológie v rámci manipulačnej techniky, je nemecká spoločnosť Jungheinrich. Vysokozdvižný vozík s li-ion batériou predstavili už v roku 2007. Prečo sa rozhodli pre túto technológiu a prečo by ste tak mali urobiť aj vy?

1. Úspora nákladov na energie

Použitím li-ion technológie dochádza k nižším stratám energie pri nabíjaní aj pri prevádzke manipulačnej techniky.

„Vozíky dokážu plnohodnotne využiť regeneračné brzdenie na dobíjanie batérie. Komunikácia batérie s vozíkom tak zabezpečuje efektívnu súhru komponentov. Vďaka tomu dochádza až k 20-percentnej úspore elektrickej energie,“ vysvetľuje produktový manažér spoločnosti Jungheinrich Martin Kozlov.

Spolu s trikrát dlhšou životnosťou, výnimočnou výdržou a stabilne vyššou účinnosťou sú výsledkom znížené náklady a rýchla návratnosť investície.

2. Úspora času na nabíjanie

Prínosom li-ion technológie je možnosť využívať rýchle nabíjanie a príležitostné dobíjanie, napríklad počas technologických prerušení výroby alebo pracovných prestávok.

„Lítiovo-iónové články majú unikátnu schopnosť prijať veľké množstvo energie v extrémne krátkom čase. V praxi je možné dosiahnuť úplné nabitie na 100 percent kapacity batérie za 60 minút v závislosti od typu batérie a nabíjača. Vozíky môžu efektívne fungovať bez limitov v nabíjaní,“ hovorí Martin Kozlov.

Vozík tak môže získať 30-minútovým dobitím 24-voltovej batérie až 50 percent jej kapacity. Pri 80-voltovej batérii trvá priebežné nabíjanie 53 minút.

3. 8-ročná záruka na batérie

Kompletný systém skladajúci sa z li-ion batérie, nabíjača a manipulačnej techniky vyvíja a vyrába spoločnosť Jungheinrich vo vlastnej réžii. Aj vďaka tomu dokáže zaručiť vysokú kvalitu jednotlivých komponentov. Potvrdzuje to aj dlhá záručná doba, ktorú ponúka na batérie.

„Garantujeme dlhodobý výkon našich lítium-iónových batérií, takže zákazník sa môže úplne koncentrovať na úlohy bez starostí. Ak kapacita batérie klesne pod 65 percent svojej nominálnej kapacity, v rámci záruky batériu bezplatne opravíme alebo vymeníme,“ tvrdí produktový manažér.

4. Vysoká disponibilita techniky

Jednou z hlavných výhod li-ion batérií je možnosť príležitostného nabíjania. Je vhodné udržiavať ich kapacitu medzi 20 až 80 percentami nabitia, čo zároveň zvyšuje ich životnosť.

„S možnosťou rýchleho príležitostného dobíjania a výberom vhodnej kombinácie batérie s nabíjačom dokážeme zabezpečiť aj nepretržitú trojzmennú prevádzku. Dôležité je naučiť obsluhu vozíkov správne používať túto technológiu a využiť aj krátku prestávku alebo prestoj na nabíjanie,“ vysvetľuje Kozlov.

Prax ukázala, že takýmto prístupom kapacita batérií neklesne ani pod 50 percent. Zároveň tak znižujú vrcholové zaťaženie elektrickej siete.

5. Úspora celkových nákladov dlhodobej prevádzky

Energie sú jedným z najväčších prevádzkových nákladov, spolu s nákladmi na údržbu a personálnymi nákladmi. V prípade li-ion technológie je prvotná investícia vyššia v porovnaní s oloveno-kyselinovou technológiou, podľa Martina Kozlova sa však cenový rozdiel vráti v podobe nízkych prevádzkových nákladov už za tri roky.

„Závisí to od druhu manipulačnej techniky, nasadenia v prevádzke a ďalších faktorov. Preto s našimi zákazníkmi vypočítavame takzvané ,TCO‘, teda Total Cost of Ownership spoločne, aby čo najlepšie odrážali náklady reálneho nasadania techniky,“ konštatuje produktový manažér.

6. Úspora nákladov na druhú batériu

V prípade oloveno-kyselinovej batérie je pri vyššom nasadení alebo trojzmennej prevádzke nutné použiť minimálne dve batérie, keďže plné nabitie batérie trvá 6 až 12 hodín. Lítiovo-iónové batérie, ktoré vyvinuli v Jungheinrichu, sú neustále nabité a pripravené na prevádzku, a to aj počas viacerých zmien.

„Možnosť rýchleho nabíjania a medzinabíjania počas prestávok alebo prestojov zabezpečuje nepretržitú dostupnosť vozíka a súčasne zvyšuje flexibilitu počas bežného dňa v sklade. Lítiovo-iónové batérie sú úplne bezúdržbové a nevypúšťajú plyny. Preto si nevyžadujú žiadny čas ani náklady na údržbu, servis batérií či dodatočnú infraštruktúru,“ tvrdí Kozlov.

7. Zníženie rizika úrazu

Lítiovo-iónové batérie spadajú do kategórie nebezpečného tovaru. Jungheinrich používa lítiumfosforečnan železa, ktorý v súčasnosti predstavuje najbezpečnejšiu chémiu batériových článkov. Z ekologického pohľadu nie je jedovatá a zároveň je bezchybná.

„Bezpečnú prevádzku zabezpečuje vlastný vyvinutý systém manažmentu batérie. Vďaka svojej uzavretej konštrukcii je batéria odolná voči vonkajším vplyvom. Navyše, prepravu a likvidáciu lítiovo-iónových batérií vykonávajú vyškolení pracovníci nášho zákazníckeho servisu,“ konštatuje Kozlov.

8. Úspora nákladov na údržbu

Vyspelé lítiovo-iónové batérie vedú vďaka lepším úžitkovým vlastnostiam v porovnaní s tradičnými oloveno-kyselinovými batériami. Väčšia hĺbka vybitia a konštantná úroveň napätia im umožňujú poskytnúť viac energie aj pri vysokej miere vybitia.

Pri lítiovo-iónových batériách nie je potrebná žiadna údržba, iba sa jednoducho nabíjajú ako v našich mobilných zariadeniach. Vďaka absencii prestojov firma šetrí aj na ich plynulej prevádzke a vyššej výkonnosti.

Efektívne a rýchle nabíjanie zabezpečuje komunikácia medzi batériou a nabíjačkou. Ďalší prvok efektívneho zladenia pohonu s fungovaním batérie je rekuperácia brzdnej energie a komunikácia jednotlivých komponentov systému. Batéria takto dokáže ušetriť až 20 percent energie.

9. Zdravotne vyhovujúce pracovné prostredie

Výmena klasickej oloveno-kyselinovej batérie znamená prestávku v práci. Personál je navyše vystavený riziku zranenia, zároveň musí do jednotlivých článkov takejto batérie pravidelne dolievať destilovanú vodu. Pri nabíjaní batérie dochádza k úniku nebezpečných plynov, v prevádzke je preto potrebné vytvoriť osobitnú miestnosť s ventiláciou podľa príslušných noriem.

„Kladieme veľký dôraz na bezpečnosť. Lítiovo-iónové batérie sú plne uzavreté v kovovom kryte, pri nabíjaní nedochádza k splyňovaniu a nevyžadujú si žiadnu údržbu. Celý systém je riadený Battery management systémom, ktorý neustále monitoruje kapacitu a teplotu jednotlivých článkov. Ten dokáže na základe hodnôt batérie priamo ovládať ostatné komponenty, napríklad spomaliť vozík alebo znížiť nabíjací prúd podľa potreby batérie,“ dodáva Martin Kozlov.

Tento článok vám prináša Jungheinrich.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  2. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti?
  3. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  4. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
  5. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
  6. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  7. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  8. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  10. Mecom ide na zelenú
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  3. Vianočné dovolenky sa vrátili na čísla pred pandémiou
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
  6. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
  7. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  8. Vedeli ste, že šport a podnikanie majú veľa spoločného?
  9. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní
  10. Developer Mint Investments získal prvenstvo v CIJ Awards 2021
  1. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti? 9 323
  2. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 4 763
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 831
  4. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní 3 604
  5. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 3 519
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 2 990
  7. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť 2 866
  8. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať 2 606
  9. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 2 465
  10. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 220
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pavel Macko, generálporučík vo výslužbe.

NATO zvažuje vyslať tisíc vojakov aj na Slovensko.


2 h
Ukrajina žije vo vojne od roku 2014.

Diplomacia zatiaľ neuspela, Rusko môže zaútočiť kedykoľvek.


4 h
Skúška predstavenia

Pre menej ľudí hrajú divadlá lacnejšie predstavenia.


26. jan
Janne Ahonen.

Počas ZOH v Pekingu bude pôsobiť ako televízny expert.


SITA 26. jan

Neprehliadnite tiež

Premiér Eduard Heger a jeho holandský náprotivok Mark Rutte.

Rutte zdôraznil potrebu vysielať do Moskvy jednotný signál.


TASR 2m
Minister Korčok

Dnes už deklarácie o tom, že sme súčasťou NATO nestačia, tvrdí minister.


Ivan Korčok 2 h
Na opravený prešovský zimný štadión sa po dlhých rokoch vrátila aj hokejová extraliga.

Podmienky mesta Prešov rešpektuje.


2 h
Pavel Macko, generálporučík vo výslužbe.

NATO zvažuje vyslať tisíc vojakov aj na Slovensko.


2 h
Skryť Zatvoriť reklamu