BRATISLAVA. Ani povinný jeden a pol metrový odstup vozidiel od cyklistov na cestách nezabráni smrteľným nehodám, pri akej zomrel 24-ročný deaflympionik cyklista Adrián Babič. V máji mu na ceste medzi Prešovom a Košicami vodič nedal prednosť, podľa neskoršieho zistenia polície z nepozornosti.
Babičova smrť aj ďalšia nehoda 22-ročného cyklistu Martina Chrena o dva dni neskôr spôsobená nepozornosťou vodiča však vyprovokovali viaceré petície s desaťtisícami podpisov za vyššiu bezpečnosť cyklistov na cestách.
V prípade ďalšieho nedávneho tragického úmrtia 18-ročného reprezentanta v cyklistike Róberta Nagyho by zrejme prísnejšie pravidlá dokonca nehode zabránili.

Vo štvrtok parlament schválil viacero dôležitých zmien, ktoré Slovensko "zásadne posúvajú k civilizovanejšej doprave na úroveň vyspelejšej západnej Európy," tvrdí prezident občianskeho združenia Cyklokoalícia Dan Kollár.
Koaliční poslanci, ktorí zmeny predložili, sa inšpirovali práve návrhmi Cyklokoalície.
Denník SME vysvetľuje, čo sa v zákone o cestnej premávke od 1. marca 2022 zmení a ako to cyklistom pomôže.
Čo sa mení v zákone o cestnej premávke:
- Aspoň metrový odstup je najmä psychologickou zmenou
- Cyklistovi už neuprú prednosť v jazde na križovatke
- Bicyklovať sa bude dať aj vedľa seba, ale nie všade a vždy
- Pri odbočovaní vľavo už cyklista nemusí uviaznuť uprostred cesty
- Rodinka na cyklovýlete môže použiť aj chodník
- Vyčlenia Bicyklové cesty, kde bude auto "hosťom"
- Parkujúce autá už nemajú stáť na chodníkoch bez povolenia
1. Aspoň metrový odstup je najmä psychologickou zmenou
Aj doteraz zákon stanovoval, hoci všeobecnejšie, že vodič je na ceste povinný "dbať na zvýšenú opatrnosť" voči cyklistom a pri ich predchádzaní "zachovať dostatočný odstup".
Po novom však už bude šoférom zo zákona jasne vyplývať, v akej minimálnej vzdialenosti majú na našich úzkych cestách cyklistov predchádzať.