Pribylina 10. júla (TASR) - Pri príležitosti 20. výročia započatia záchrany vybavenia bývalej hornoliptovskej úzkorozchodnej Považskej lesnej železnice stretli sa dnes milovníci technických pamiatok v Múzeu liptovskej dediny v Pribyline pri Liptovskom Hrádku. Zachované technické vybavenie železničky sa nachádza sa v tamojšom novovybudovanom depe, ktoré je sprístupnené od vlaňajška. Je tam okolo 60 rôznych koľajových vozidiel od začiatku do polovice 20. storočia, ako napríklad parný a motorový rušeň, nákladné a osobné vagóny, či dreziny.
Považská lesná železnica začala písať svoju históriu v roku 1912 a stavali ju v troch etapách až do roku 1940. Zrušili ju 31. decembra 1971. Spolu aj so staničnými koľajami merala 107 kilometrov. Bola druhou najdlhšou na Slovensku po Čiernohronskej lesnej železnici, ktorá bola dlhá 130 km. Prepravovali ňou drevo a cestujúcich. Prevážali ňou aj zamestnancov, ktorí stavali hydroelektráreň Čierny Váh. Až do roku 1965 bola železnička jediným spojivom medzi mestom Liptovský Hrádok a obcou Liptovská Teplička.
O záchranu Považskej lesnej železnice sa snaží rovnomenné občianske združenie v spolupráci s Liptovským múzeom v Ružomberku. Podľa jeho riaditeľky Ivety Zuskinovej v pribylinskom skanzene spolu s dobrovoľníkmi renovujú vozne a rušne, ktoré zachránili z bývalej železničky. Tieto budú premávať po trati, ktorú plánujú postaviť v skanzene. Zatiaľ zhotovili len malú časť koľajiska, na ktorom vystavili parný rušeň a vozne. Vybudovanie vyhliadkovej trate bude závisieť od financií.