BRUSEL. Európska komisia v piatok potvrdila, že vedie dve právne konania voči Slovensku, ktoré porušuje pravidlá Európskej únie v oblasti spravodlivosti a dopravy. Informuje o tom spravodajca TASR.
Európska komisia predstavila v piatok svoj pravidelný mesačný balík rozhodnutí o porušení právnych predpisov Európskej únie a zoznam právnych krokov, ktoré podniká proti členským štátom, ktoré si neplnia svoje povinnosti vyplývajúce z únijnej legislatívy.
Prvé konanie proti 15 štátom
V oblasti spravodlivosti Komisia oznámila, že podniká ďalšie právne kroky proti 15 členským štátom Únie, a to za neúplné prevedenie smernice o ochrane osôb, ktoré oznamujú porušenia práva Únie (whistleblowerov), do svojho vnútroštátneho práva.
Komisia Slovensku spolu s Bulharskom, Českom, Estónskom, Fínskom, Francúzskom, Gréckom, Holandskom, Írskom, Luxemburskom, Maďarskom, Nemeckom, Poľskom, Španielskom a Talianskom vyčíta, že nestihli začleniť do svojej legislatívy smernicu Európskej únie o ochrane whistleblowerov do 17. decembra 2021.
V januári tohto roka Komisia zaslala 24 členským štátom eurobloku formálnu výzvu a z nich 15 členských štátov ešte stále neprijalo opatrenia na zakomponovanie smernice do svojej legislatívy. Uvedené krajiny majú dva mesiace na odpoveď a ak ich opatrenia nebudú uspokojivé, eurokomisia môže rozhodnúť o ich zažalovaní na Súdnom dvore Európskej únie.
Druhé konanie proti šiestim štátom
V oblasti mobility a dopravy Komisia vyzvala Slovensko a ďalších päť členských štátov, aby dodržiavali revidovanú smernicu o riadení bezpečnosti cestnej infraštruktúry. Komisia zaslala odôvodnené stanoviská Grécku, Holandsku, Poľsku, Portugalsku, Slovensku a Slovinsku za to, že úplne netransponovali revidovanú smernicu Európskej únie o riadení bezpečnosti cestnej infraštruktúry.
Smernica z roku 2019 s rozšíreným rozsahom pôsobnosti vyžaduje, aby členské štáty ustanovili a implementovali postupy hodnotenia vplyvu bezpečnosti cestnej premávky, auditov bezpečnosti cestnej premávky, inšpekcií bezpečnosti cestnej premávky a hodnotenia bezpečnosti ciest v rámci celej cestnej siete. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť na cestách a zohľadniť aj potreby zraniteľných účastníkov cestnej premávky.
Všetky tieto povinnosti mali byť prevedené do vnútroštátneho práva do 17. decembra 2021. Piatkové odôvodnené stanoviská nasledujú po listoch s formálnym oznámením, ktoré Európska komisia dotknutým štátom zaslala v januári.
Uvedené krajiny majú teraz dva mesiace na to, aby informovali eurokomisiu o opatreniach prijatých na zabezpečenie úplnej transpozície smernice. Ak termín nedodržia, Komisia môže ich prípad postúpiť na Súdny dvor EÚ.