Prečo ľudia z nákupov často odídu s plnším nákupným vozíkom, ako pôvodne plánovali, vysvetľuje reklamný stratég PAVOL MINÁR.
Objasňuje, čo robia značky a obchody preto, aby zákazníci nakupovali viac, kedy sú reklamné kampane autentické a čo dokáže presvedčiť ľudí utrácať peniaze aj pri kríze.
,,Pri pokladniach sú často sladkosti a všelijaké dobroty a ľudia skončia s tým, že si doprajú odmenu za to, že kúpili brokolicu,’’ hovorí.
V rozhovore sa dočítate:
- akými taktikami obchody dokážu presvedčiť ľudí, aby nakupovali
- čo ľudia od značiek vyžadujú pri kríze
- kedy ľudia veria reklamným kampaniam
- či pomáhajú nákupné zoznamy pri šetrení
Ľudia sa pri rekordnej inflácii snažia šetriť. Darí sa im to alebo stále míňajú peniaze na veci, ktoré v skutočnosti nepotrebujú?
Podľa prieskumov, ktoré teraz vychádzajú, aj Slováci začínajú deklarovať, že šetria a že šetriť budú.
Zo skúseností vieme, že reálny stav nemusí byť taký, ako ľudia hovoria. Ak ale niečo hovoria dlhodobo a pravidelne sa to opakuje ako verejná téma, nakoniec sa tak začnú aj správať.
Takže ak teraz utrácajú, o chvíľu naozaj šetriť budú. Jednak ich k tomu prinúti ekonomická situácia a tiež to učí behaviorálna psychológia — ak si hovoríme, že by sme mali šetriť, ale reálne sa tak nesprávame, to rozprávanie nás nakoniec presvedčí.
Čo ľudí aj v tejto situácii presvedčí nakupovať?
Pri všetkých typoch produktov predajcovia upozorňujú, že už nebudú, že dodacie lehoty sú veľmi dlhé a ľudia potom nakupujú do zásoby. Boja sa, že tovar už nebude, pretože je kríza alebo sa zase nejaká loď zasekne v Suezskom prieplave.
Kedykoľvek tiež ľudia váhajú nad objednávkami, predajcovia oznámia, že onedlho sa zvýšia ceny. Napríklad o tridsať percent. To sa stáva tiež prakticky vo všetkých sektoroch a často je to naozaj pravda a nie trik.
Sami predajcovia vidia, že denne stúpajú ceny. Ľudia potom nakupujú aj preto, lebo sa boja, že ak nenakúpia teraz, tak o mesiac alebo o pol roka bude ešte drahšie.
Aké taktiky obchody využívajú?