Bratislava 19. júla (TASR) - V priebehu dvoch rokov by chcela Európska komisia (EK) odstrániť ťažkosti s identifikáciou dokladov o vzdelávaní medzi členskými štátmi EU.
Mal by to zabezpečiť takzvaný Európsky kvalifikačný rámec (EQR). "Cieľom dokumentu je, aby napríklad zamestnávateľ z Estónska mohol zamestnať obyvateľa Portugalska a dokázal pri tom rozoznať úroveň jeho znalostí a schopností," povedal pre TASR riaditeľ Sekcie európskej integrácie ministerstva školstva (MŠ) Ivan Hromada. O EQR diskutoval so svojimi rezortnými kolegami aj minister školstva Martin Fronc na minulotýždňovej návšteve Veľkej Británie.
Pre jednoduchú orientáciu v národných systémoch vzdelávania by malo byť vytvorených osem úrovní. Napríklad siedmej úrovni by na Slovensku mohlo zodpovedať ukončené magisterské štúdium. Ďalšie podrobnosti by mali zachytiť tri kategórie v rámci samotnej úrovne - vedomosti, zručnosti a osobné kompetencie. Na základe nich by mal napríklad uchádzač o zamestnanie posúdiť, čo dokáže, v akej pozícii má skúsenosti a na akú zodpovednosť je pripravený. Práve v tejto oblasti navrhuje slovenská strana korekciu oficiálneho návrhu. Ten totiž predpokladá, že vybranej úrovni budú automaticky priradené rovnaké kategórie. "Môže sa napríklad stať, že niekto bude mať vysokoškolské vzdelanie, ale zároveň komunikačné problémy. Medzi úrovňou a kategóriou tak bude nesúlad," spomenul Hromada. Konečný výsledok by tak podľa neho mala ponúknuť matica všetkých ukazovateľov. Konzultačný proces na národnej a regionálnej úrovni potrvá do konca tohto roka. Ide o dobrovoľnú iniciatívu. Ak sa k nej však štáty pripoja, bude záväzná v plnom rozsahu.
Komisár EK Ján Figeľ vidí výhodu EQR predovšetkým v záruke, že vzdelanostný potenciál obyvateľa jednej krajiny bude využitý aj v inom štáte. Podmienkou však bude kvalita vzdelania a hodnovernosť vystavených osvedčení. Proces by sa mal najprv začať vo vysokom školstve a neskôr by sa rozšíril aj do odborného školstva.